تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول و دوم این مطلب راجع به چند ماده ی غذایی که باعث بهتر شدن حال افراد می شدند توضیحاتی ارائه شد، در این مطلب که قسمت پایانی آن است به 7 مورد دیگر اشاره می کنیم، با ما همراه باشید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذاهایی که حالتان را خوش می‌کنند (3)

در قسمت اول و دوم این مطلب راجع به چند ماده‌ی غذایی که باعث بهتر شدن حال افراد می‌شدند توضیحاتی ارائه شد، در این مطلب که قسمت پایانی آن است به ٦ مورد دیگر اشاره می‌کنیم، با ما همراه باشید...

مریم مرادیان _ بخش تغذیه و آشپزی تبیان

تخم مرغ خندان

۱۳. تخم‌مرغ برای آرام شدن

تخم‌مرغ منبع تریپتوفان است، پس اگر بعد از فعالیت، دوست دارید کمی آرام شوید تخم‌مرغ بخورید. می‌توانید به هر شیوه‌ای که دوست دارید تخم‌مرغ را آماده‌ی خوردن کنید، تخم‌مرغ پروتئین و لسیتین دارد که به عملکرد مغز و سلامت آن کمک می‌کند. همچنین تخم‌مرغ، منبع خوراکی ویتامین D است، پس علاوه بر استفاده از نور خورشید می‌توانید از این نظر هم روی تخم‌مرغ حساب کنید.

۱۴. چای سبز برای دلگرم شدن

چای سبز به شما کمک می‌کند وقتی نگران و مضطرب و یا عصبانی هستید آرام شوید. تیانین موجود در چای سبز دارای تأثیرات آرام‌بخش است که به تمرکز شما هم کمک می‌کند و حتی می‌تواند اضطراب شما را بابت جریاناتی که در پیش دارید کم کند. مقدار کافئین موجود در چای سبز، آن‌قدر نیست که نگران باشید، اما می‌توانید از نوع بدون کافئین آن استفاده کنید، البته اگر اصرار دارید کافئین محدودی مصرف کنید. درضمن دم‌نوش‌های زیادی هستند که می‌توانندآرامش‌بخش باشند اما چای سبز آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به آن‌ها دارد و فرآوری کمتری روی آن انجام می‌شود.

۱۵. گوشت گوساله برای غلبه بر اضطراب

سویا شاید جزو خوشمزه‌ترین غذاها نباشد اما برای بهبود حس و حالتان خیلی مفید است چون به تولید سروتونین در بدن کمک می‌کند. سروتونین چیزی است که به آن هورمون شادی می‌گویند و نقش مهمی در شاد و سرحال بودن شما در طول روز دارد

اضطراب داشتن اصلاً خوب نیست، شما می‌توانید با تأمین مواد مغذی مورد نیاز مغز، از اضطراب پیشگیری کنید. ویتامین‌های B موجود در گوشت گوساله، یکی از دلایلی است که آن را برای کاهش اضطراب مفید کرده است. همچنین گوشت گوساله، منبع خوبی از پروتئین بوده که جلوی عصبانیت ناشی از گرسنگی‌تان را می‌گیرد و به شما احساس سیری می‌دهد و مواد مورد نیاز عضلاتتان را بعد از یک تمرین و ورزش سخت، تأمین می‌کند.

۱۶. آب برای غلبه بر احساس گیجی (مغز مه‌آلود)

اگر مغز دچار کم‌آبی شود، حتماً توانایی شما برای درست فکر کردن و تمرکز ضعیف خواهد شد. هر وقت احساس گیجی و ابهام ذهنی شدید، حتماً آب بنوشید. اینکه به چه میزان آب نیاز است، بستگی به فرد دارد، اما معمولاً توصیه می‌شود روزانه ۸ لیوان آب بنوشیم. قرار گرفتن در وضعیت کم‌آبی، باعث افت سطح انرژی می‌شود و ضمناً یبوست و سردرد هم می‌تواند از پیامدهای کم‌آبی بدن باشد. رنگ ادرار، بهترین علامتی است که نشان می‌دهد بدنتان خوب آب‌رسانی می‌شود یا نه.

آب

۱۷. لوبیای سیاه برای هشیاری

می‌توانید از لوبیای سیاه برای هشیار ماندن و تمرکز داشتن کمک بگیرید چون پروتئین، فیبر و کربوهیدرات را یکجا دارد و همه‌ی این‌ها چیزهایی هستند که برای سلامت ذهن لازم‌اند. تمام انواع لوبیا، شاخص گلیسمی پایینی دارند و به شما کمک می‌کنند قند خونتان را ثابت نگه دارید که از نظر ذهنی، متمرکز باشید و در طول روز، انرژی بیشتری داشته باشید. لوبیای سیاه منبع عالی فیبر بوده و اگر به دنبال پیشگیری از ناراحتی ناشی از بدهضمی و سایر اختلالات گوارشی هستید می‌توانید روی لوبیای سیاه حساب کنید.

۱۸. سویا برای حال ِ خوب

سویا شاید جزو خوشمزه‌ترین غذاها نباشد اما برای بهبود حس و حالتان خیلی مفید است چون به تولید سروتونین در بدن کمک می‌کند. سروتونین چیزی است که به آن هورمون شادی می‌گویند و نقش مهمی در شاد و سرحال بودن شما در طول روز دارد. اگر رژیم غذایی درستی داشته باشید بدنتان می‌تواند مقدار کافی از این هورمون را تولید کند؛ رژیم غذایی متعادل با ویتامین‌ها و مواد معدنی، که دانه‌های سویا و غذاهای مشتق شده از آن می‌توانند از این نظر مفید باشند. توفو و تمپه نمونه‌های خوبی از مشتقات سویا هستند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.