تبیان، دستیار زندگی
محققان در بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که ممکن است بین باکتری های معده و روده و انواع بیماری ها رابطه ای برقرار باشد. در واقع با شناسایی باکتری هایی که در معده و روده وجود دارند، می توان به بیماری های افراد پی برد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه باکتری‌های معده و روده با بیماری‌ها

محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که ممکن است بین باکتری‌های معده و روده و انواع بیماری‌ها رابطه ای برقرار باشد. در واقع با شناسایی باکتری‌هایی که در معده و روده وجود دارند، می‌توان به بیماری‌های افراد پی برد.

بخش سلامت تبیان

باکتری‌های معده و روده

باکتری‌ها فراوان‌ترین نوع میکروب در درون معده و روده‌ها هستند. از این رو محققان با مطالعه روی دی‌ان‌ای گرفته‌شده از نمونه مدفوع افراد تحت آزمایش، ارتباط بین این‌قبیل باکتری‌ها و بیماری‌ها را بررسی می‌کنند.

تا کنون محققان توانسته‌اند با بررسی باکتری‌های موجود در معده و روده به وجود بیماری‌هایی مانند سرطان روده بزرگ، بیماری کرون (مشکل التهابی روده)، کولیت اولسروز، دیابت و چاقی پی ببرند.

در این میان، ‌برخی باکتری‌ها دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و برخی باکتری‌های دیگر باعث ایجاد التهاب می‌شوند که در بخشی از بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید به چشم می‌خورد.

محققان معتقدند در آرتریت روماتوئید که نوعی بیماری خودایمنی به شمار می‌رود، تعداد باکتری‌های موجود در معده و روده نسبت به سایر بیماری‌ها بیشتر است

بسیاری دیگر از بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های پوستی، ریوی، ‌مفصلی و سایر بیماری‌های بافتی به دلیل بروز التهاب ایجاد می‌شوند. در واقع بر هم خوردن تعادل میان باکتری‌های موجود ممکن است به تشدید التهاب و در نتیجه افزایش روند بیماری‌های مختلف منجر شود.

محققان معتقدند در آرتریت روماتوئید که نوعی بیماری خودایمنی به شمار می‌رود، تعداد باکتری‌های موجود در معده و روده نسبت به سایر بیماری‌ها به‌مراتب بیشتر است.

از سوی دیگر،‌ تحقیقات صورت‌گرفته نیز میان باکتری‌های موجود در معده و روده و بروز استرس، افسردگی، اختلال وسواس فکری عملی، بیش‌فعالی،‌ اوتیسم، آلزایمر و سایر مشکلات ارتباطی پیدا کرده‌اند.

محققان بر این باورند که با ایجاد برخی تغییرات غذایی و کاهش مصرف غذاهای پرچرب و شیرین و در عوض افزایش مصرف رژیم غذایی سرشار از فیبر ممکن است شمار باکتری‌های موجود در معده و روده کاهش پیدا کند. این امر ممکن است از خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها بکاهد و عملکرد ایمنی بدن را بالا ببرد و در نتیجه التهاب ایجادشده کاهش یابد.


منبع: جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.