تبیان، دستیار زندگی
حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان، اسامی ۱۷ نفر از وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم را امروز اعلام کرد. این فهرست تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزیران پیشنهادی دولت

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان، اسامی ۱۷ نفر از وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم را اعلام کرد که این فهرست تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان
وزیران پیشنهادی دولت

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان، اسامی ۱۷ نفر از وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم را اعلام کرد که این فهرست تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. در زیر به فعالیت های سیاسی-اجتماعی  اجمالی این وزرا می پردازیم.

وزیران پیشنهادی دولت

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: سیدمحمد بطحائی؛ رئیس مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه کشور و سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است.و پیش از این قائم مقام وزیر و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بوده است.

وزیران پیشنهادی دولت

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمد جواد آذری جهرمی؛ وی از سال 88 تا 93 مدیرکل امنیت سیستم های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را بر عهده داشت. همچنین از سال 93 تا 95 به مدت دو سال عضو هیات مدیره غیرموظف شرکت خدمات ارتباطی رایتل و عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت نیز بود. در سال 1395 نیز با تودیع خسروی، آذری جهرمی به عنوان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت معرفی و هم اینک نیز در این سمت مشغول به فعالیت است.

وزیران پیشنهادی دولت

وزیر پیشنهادی اطلاعات: سید محمود علوی؛ پیش تر عضویت هیئت علمی دانشکده صدا و سیما بود و در پژوهشکده ها و دانشگاه هایی از جمله امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه آزاد و دانشکده علوم حدیث به تدریس می کرد. علوی در مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه اطلاعات به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان اطلاعات مشغول به فعالیت شد.

وزیران پیشنهادی دولت

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی: کرباسیان؛ کارنامه ای درخشان دارد که مسئولیت های خاصی در آن ذکر شده است که مهم ترین آنها عبارتند از: مشاور عالی شهردار تهران، مدیر عامل و نایب رئیس هیات مدیره سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی تهران، معاون خدمات شهری شهرداری تهران، رئیس کل گمرک وزارت اموراقتصادی و دارائی، معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی، معاون بازرگانی وزارت نفت، معاون بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی، معاون طرح و برنامه وزارت بازرگانی.

وزیران پیشنهادی دولت

وزیر پیشنهادی امور خارجه: محمد جواد ظریف؛ سفیر و معاون نماینده دایم نمایندگی در سازمان ملل، دستیار ارشد وزیر امور خارجه، رییس کمیته حقوقی مجمع عمومی چهل و هفتم سازمان ملل متحد در نیویورک، ریاست کمیته نگارش اجلاس آسیایی حقوق بشر را در بانکوک، معاون مجمع عمومی سازمان ملل و وزیر امور خارجه دولت یازدهم.

وزیران پیشنهادی دولت

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: حسن قاضی زاده هاشمی؛ 10 کتاب تألیفی و بیش از 350 مقاله‌اش از سید حسن قاضی زاده هاشمی  در مجلات بین‌المللی چاپ شده و از این نظر در میان چشم پزشکان، رتبه اول را داراست و حدود 2هزار و 500 نفر از پژوهشگران برتر جهان در مقالات علمی‌شان به مقالات او ارجاع داده‌اند که از این لحاظ هم قاضی زاده هاشمی رتبه اول را در میان چشم پزشکان ایرانی دارد. بر اساس آخرین وضعیت علم سنجی در تاریخ چشم پزشکی، در دنیا رتبه 19 را دارد. هاشمی در مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارت بهداشت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا به عنوان وزیر بهداشت دولت یازدهم به فعالیت مشغول شد.

وزیران پیشنهادی دولت

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: علی ربیعی؛ ربیعی مدرس دانشگاه تهران، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، محقق و نویسنده در حوزه جامعه شناسی سیاسی و مدیریت و مشاور اجتماعی رییس جمهور طی سالهای 1376 تا 1384 بوده است. بخشی از مسئولیت های اجرایی وی عبارتند از: مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای سیاستگذاری مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری، رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، عضو کمیته‌های فنی پروژه‌های تحقیقاتی در مرکز تحقیقات استراتژیک، مشاور رئیس جمهور، وزیر کار و رفاه اجتماعی از سال 1392.

وزیران پیشنهادی دولت

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: محمود حجتی، با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان خدمت کرد. با شروع عملیات اجرایی سد کرخه به عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره برداری فعالیت کرد و در دوره اصلاحات به عنوان وزیر راه و ترابری و دوره دوم به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت در این سمت باقی ماند. وی در مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا به عنوان وزیر جهاد کشاورزی مشغول به فعالیت شد.

وزیران پیشنهادی دولت

وزیر پیشنهادی دادگستری: سید علیرضا آوایی؛ از ابتدای انقلاب اسلامی سمت های فراوان سیاسی-اجتماعی از جمله مؤسس و رئیس هیئت امنای انجمن حقوق شناسی، مستشار دادگاه انتظامی عالی قضات و رئیس کل دادگستری استان‌های تهران، دادستان عمومی و انقلاب دزفول، رئیس کل دادگستری استان اصفهان، قاضی دیوان عالی کشور و ... را برعهده داشته است.

وزیران پیشنهادی دولت

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: امیر حاتمی؛ در کارنامه وی حضوری فعال و موثری در مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب و منافقین و تیم‌های نفوذی در مناطق عملیاتی شمال غرب و غرب کشور دیده می‌شود که در همین راستا به جهت نقش‌آفرینی چشمگیر در تأمین امنیت کشور موفق به اخذ تقدیرنامه از سوی "فرمانده معظم کل قوا" شده است.

وزیران پیشنهادی دولت

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: عباس آخوندی؛ وی مرداد سال 1361 به عنوان معاون سیاسی وزیر وقت کشور (آیت‌الله ناطق نوری) انتخاب شد و در دولت دوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی فعالیت کرده است. در مرداد ماه سال ۱۳۶۱ از سوی وزیر کشور(ناطق نوری باجناغ وی)، به عنوان معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور منصوب شد. آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم بود.

وزیران پیشنهادی دولت

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت: محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور ایران، جانشین رئیس‌جمهور ایران در شورای عالی ایرانیان، شورای عالی فضایی و شورای استاندارد و تحقیقات صنعتی و رئیس ستاد تنظیم بازار است و در آغاز کار دولت یازدهم حسن روحانی، بیست روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان و در دولت های هفتم و هشتم وزیر بازرگانی بوده ‌است.

وزیران پیشنهادی دولت

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی: سید عباس صالحی؛ سردبیری مجله حوزه، فعالیت در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان، مدیر مسئولیت نشریه پژوهش‌های قرآنی، مدیر مسئولی و سردبیری نشریه «پگاه»، سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

وزیران پیشنهادی دولت

وزیر پیشنهادی کشور: عبدالرضا رحمانی فضلی؛ پستها و مسئولیت‌های مختلفی از جمله ریاست دیوان محاسبات کشور، قائم‌مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی، رئیس شورای امنیت کشور، جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی و وزیرکشور دولت یازدهم را برعهده داشته است.

وزیران پیشنهادی دولت

وزیر پیشنهادی نفت: بیژن نامدار زنگنه؛‌ از جمله سوابق کاری وی می توان به معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضویت در شورای مرکزی جهاد سازندگی، ۲۲ سال وزیر در دولت های جمهوری اسلامی ایران شامل نخستین وزیر جهاد سازندگی به مدت پنج سال، وزیر نیرو و وزیر نفت (۱۳۹۶تا ۱۳۹۲) اشاره کرد.

وزیران پیشنهادی دولت

وزیر پیشنهادی نیرو: حبیب‌الله بیطرف؛ در سوابق شغلی و اجرایی بیطرف از ابتدای انقلاب، عضویت مرکز تحقیقات آب جهاد سازندگی، استاندار استان یزد، معاون آموزش و سازندگی وزارت نیرو، رئیس هیئت مدیره سازمان سازندگی و آموزش وزارت نیرو، مجری طرح‌های ملی کارون ۳ و ۴ و همچنین مسئولیت وزارت نیروی دولت هفتم و هشتم دیده می‌شود.

وزیران پیشنهادی دولت

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان: مسعود سلطانی فر؛‌ او سابقه کار در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را دارد و زمانی عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش نیز بود. 2 سال معاون اسبق سازمان تربیت بدنی و قائم‌مقام مصطفی هاشمی‌طبا در زمان ریاست وی بر سازمان تربیت بدنی بود و همزمان معاونت اداری و مالی این سازمان، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت علوم هنوز به مجلس اعلام نشده است.

منابع: عصر ایران / باشگاه خبرنگاران جوان