تبیان، دستیار زندگی
درباره«خنداننده شو» که یک اتفاق مهم در تلویزیون است. این گزارش به مناسبت پایان مسابقه تدوین شده.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همشهریان با نمک ما!

درباره«خنداننده شو» که یک اتفاق مهم در تلویزیون است. این گزارش به مناسبت پایان مسابقه تدوین شده.

احمد رنجبر-بخش سینما و تلویزیون تبیان
خنداننده شو

از همان شب اول می شد حدس زد نتیجه «خنداننده شو» فراتر از مسابقات استعدایابی تلویزیون است که در سال های اخیر رشد فزاینده ای داشته اند. نگرانی واقعی وقتی برطرف شد که دیدیم شرکت کننده ها اصول اجرا را بلد هستند و مثل مسابقه شبکه سه (زمانی برای خندیدن) مقلد صرف نیستند. اصلا آن برنامه نه ساختار جذابی داشت و نه درکشف استعدادهای کمدی هموطنان موفق عمل کرد.

مرور اجمالی مسابقات استعدیابی در تلویزیون نشان می دهد غالبا بدون خلاقیت ساخته می شوند و به همین خاطر مخاطب پس شان می زند. حتی در برابر برخی مثل «شب كوك» موج منفی شكل می گیرد كه چرا قرابت زیادی به نمونه های آن ور آبی دارد. «آقای گزارشگر» یك سر و گردن بالاتر است اما گزاف نیست اگر بگوییم دستپخت تیم «خندوانه» به استاندارد نزدیك تر است. رامبد جوان و دوستان از روزی كه سنگ بنای «خندوانه» را گذاشتند تصمیم داشتند ویدوئوی های فان و اختصاصی مردمی را در برنامه جا دهند. كیفیت نامطلوب و نیز فراگیر شدن این ایده در دیگر برنامه های شبكه نسیم آن ها را منصرف كرد تا این كه سال پیش پیشنهاد انتخاب برترین استعدادها در زمینه اجرای استندآپ مطرح شد. خیلی ها ثبت نام كردند اما 16 نفر به مرحله پایانی رسیدند.

شبی که 20 شرکت کننده نهایی «خنداننده شو» گروه بندی شدند، به سختی می شد باور کرد این چهره ها می توانند مردم را بخندانند. سرمربی ها (حسن معجونی ، رامبد جوان ، اشکان خطیبی و شقایق دهقان) در گام اول یک نفر را حذف کردند و تمرین هایی فشرده با 16 نفر باقی مانده را استارت زدند. اجرای اول را که دیدیم باورمان شد استعدادهایی تازه استندآپ کمدی ظهور کرده اند.آن ها ما را یاد ستاره های بزرگ فوتبال انداختند که روزی در زمین خاکی با توپ پلاستیکی فوتبال بازی می کردند و استعدادشان به یک باره کشف شد. در جمع کمدین های «خندوانه» فقط سیده زینب موسوی و حسین شاهرخ نیا به واسط حضور در اینستاگرام تجربه نوعی از استندآپ داشته اند و بقیه نخستین بار است این وادی را تجربه می کنند. پس همگی حق دارند درک کاملی از مختصات تلویزیون نداشته باشند و گاهی از چارچوب خارج شوند. تلویزیون در روزهای اول مدارا کرد و سخت نگرفت اما واکنش برخی رسانه ها و جمعی از کاربران فضای مجازی «خنداننده شو» را توی منگنه قرار داد. حاشیه ها به دیده شدنش کمک کرد اما کار برای شرکت کننده ها سخت تر شد. اجرای مجید افشاری و آرزو صراف رضایی ممیزی شدیدی خورد اما در ادامه شرکت کننده ها متوجه شدند باید بیش از پیش ملاحضه خطوط قرمز را داشت.

سری اول مسابقه «خنداننده شو» تمام شد، نمره بالایی گرفت و ثابت کرد چه همشهریان با نمک و مستعدی داریم ما. از آن سو می توان به تداوم برنامه و کشف استعدادهای بیشتری در زمینه استندآپ کمدی امید داشت که ناگفته پیداست به چنین آدم هایی بیش از پیش نیاز هست. چه برای تقویت و ترمیم بازیگران کمدی و چه برای اجرای استندآپ.

حالا که مسابقه تمام شده باید به هیات انتخاب که شرکت کننده ها را «خوب» گزینش کردند اشاره کنیم.. در دور مقدماتی كمال تبریزی،‌آتیلا پسیانی و گوهر خیراندیش مسولیت گزینش شركت كننده ها را بر عهده داشتند. هر سه از چهره های مطرح سینما و تلویزیون هستند و جنس بخش از كارنامه كاری شان با «خنده» همخوانی دارد. در زمان پخش آیتم های مقدماتی گاهی حس می شد خنده ها و رفتارهای سه داور،‌باسمه ای است و زیادی مواظب هستند شركت كننده ها رنجیده نشوند. حالا اما مشخص می شود پشت برخی خنده های نمایشی، فكر وجود داشته و شركت كننده های نهایی بر اساس قاعده و اصول منطبق بر استندآپ كمدی انتخاب شده اند.