تبیان، دستیار زندگی

CDN چیست؟

شبکه توزیع یا تحویل محتوا مسئول توزیع کردن و تحویل دادن اطلاعات به کاربران در سطح جغرافیایی مربوط به خود است که با این کار باعث افزایش سرعت و کارایی میشود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حمید عبادی- بخش دانش و زندگی تبیان
cdn چیست؟

شبکه تحویل محتوا یا شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست؟

Content Delivery Network  و یا Content Distribution Network که به اختصار CDN نامیده میشوند به معنای شبکه تحویل محتوا یا شبکه توزیع محتوا هستند و هر دو دارای یک مفهوم هستند که در توضیح آن باید بگوییم:

شبکه تحویل محتوا یک شبکه توزیع جغرافیایی از پراکسی سرورها و دیتا سنتر‌های آن است.

برای درک بهتر این مفهوم باید توضیحاتی در مورد این اصطلاحات و نحوه کارکرد سیستم‌ها ارائه شود.

Server: کامپیوتر سرویس دهنده.

Client: کامپیوتر سرویس گیرنده.

Proxy Server: پراکسی سرورها سرورهایی هستند که به عنوان واسطه بین کاربر سرویس گیرنده(Client) و سرویس دهنده که در اینجا منظورمان اینترنت میباشد عمل میکند.

به عنوان مثال یک درخواست از سمت یک کامپیوتر ارسال میشود، ابتدا این درخواست به پراکسی سرور رفته و در آنجا مورد بررسی قرار میگیرد و اگر مغایرتی با استانداردهای سیستم و موارد امنیتی نداشته باشد اجازه عبور از دیوار‌آتش (FireWall) دریافت کرده و عبور میکند  و روی شبکه اینترنت جاری میشود و به سمت سرور سرویس دهنده میرود سپس پراکسی‌سرور، پاسخ را از شبکه اینترنت دریافت کرده و تحویل Client میدهد.

روش کار CDNها به این شکل است و CDNها بخش قابل توجهی از ترافیک اینترنت را به دوش میکشند تا کار روی اینترنت با سرعت و کیفیت بیشتری انجام گیرد

Data Center: مرکز داده به مجموعه ای از کامپیوترها، امکانات، تجهیزات، زیرساخت‌های ارتباطی و امنیتی، تجهیزات الکترونیکی و سایر امکانات نظیر سیستم‌های ضد حریق و منابع پشتیبان برق گفته میشود که برای ارائه،نگهداری و پشتیبانی از سرویس‌های تحت شبکه مثل اینترنت گفته میشود. به طور مثال مرکز داده‌ی بیس‌بوک را در نظر بگیرید.چگونه است که در تمامی ساعات شبانه روز در دسترس است خاموش نمیشود و این همه اطلاعات را در خود ذخیره میکند؟ همه‌ی اینها به لطف مرکز‌داده شکل میگیرد.

دیتا سنتر فیس‌بوک

هدف از ایجاد CDNها ارائه هرچه بهتر خدمات و توزیع اطلاعات به صورت بهینه شده بین کاربران شبکه میباشد.

امروزه CDNها خدمات بزرگی در زمینه محتوای اینترنت شامل متن،گرافیک، اسکریپت، فایلهای قابل دانلود شامل عکس،فیلم،موسیقی،فایل‌های اجرایی، نرم‌افزار، فایل های متنی و هر نوع فایل قابل دانلود، شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از خدمات دیگر را ارائه میکنند.

همانطور که از نام شبکه توزیع یا تحویل محتوا پیداست کار این سیستم توزیع کردن و تحویل دادن اطلاعات به کاربران در سطح جغرافیایی مربوط به خود است.شرکت‌های ارائه خدمات اینترنتی، شرکت‌های رسانه‌ای، فروشگاه‌های اینترنتی و سایرین برای استفاده از CDNها و تحویل اطلاعات خود به دست کاربران یا مشتریان خود پول پرداخت میکنند.

CDNها گره‌های(Node) فراوانی در مناطق مختلف تعبیه و جاگذاری کرده‌اند که توسط این گره‌ها اطلاعات را از طریق نزدیک‌ترین سرورها به دست کاربران میرسانند که باعث افزایش سرعت می‌شود.

همچنین برخی از داده‌ها شامل فایل‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها، اسکریپت‌ها و هر چیز دیگری را میتوانند در سرورهای خود ذخیره کنند تا اگر مثلا کاربری میخواهد یک فیلم را از وبسایتی دریافت کند دیگر نیاز نباشد به سرور اصلی آن وبسایت متصل شده و فایل مورد نظر را دریافت کند. با این کار هم پهنای باند اختصاص داده شده به سرور اصلی اشغال نمیشود هم کاربر فایل را از نزدیکترین سرور به خود دریافت می‌کند که هر دو مورد به افزایش سرعت ختم می‌شود.

همانظور که اشاره شد CDNها گره‌های متعددی در مناطق مختلف ایجاد می‌کنند که این گره‌ها باعث افزایش سرعت و کارایی شبکه می‌شود. فرض کنید کاربری از کشور چین میخواهد فایلی را از سروری در کشور آلمان دانلود کند. در اینصورت هم فاصله زیادی باید طی شود هم بخشی از پهنای باند مربوط به سرور اصلی اشغال میشود حال در نظر بگیرید هزاران نفر دیگر همزمان میخواهند از سراسر جهان همان فایل را از همان سرور دانلود کنند که یک حجم وسیع از مراجعه به یک سرور وجود می‌آید.

حالا در نظر بگیرید که به طور مثال در هر قاره 10 عدد سرور جداگانه تعبیه شده‌اند که همان فایل در این سرورها موجود است و هر شخص از هر جای دنیا به نزدیکترین سرور متصل شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن فایل را دریافت کرده و استفاده از پهنای باند هم به مراتب کمتر شده است به دلیل اینکه هر شخص از پهنای باند همان سرور نزدیک به خود استفاده می‌کند.

روش کار CDNها به این شکل است و CDNها بخش قابل توجهی از ترافیک اینترنت را به دوش میکشند تا کار روی اینترنت با سرعت و کیفیت بیشتری انجام گیرد

از دیگر مزایای CDNها میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

افزایش سرعت

بهبود کارایی

بهبود دسترسی

امنیت بهتر

کلام آخر

تجهیزات و امکانات بسیار زیادی جهت آسایش هرچه بیشتر کاربران اینترنت گماشته شده‌اند که در اغلب موارد کاربران از وجود آنها بی‌اطلاع هستند. CDNها هم از همین دست امکانات هستند و باید بدانیم که اگر از CDNها در فضای اینترنت بهره‌مند نبودیم دیگر سرعت و کارایی اینترنت در این سطح نبود و هر روز مثل ترافیک‌های شهرهای شلوغ باید پشت صف‌های طولانی منتظر می‌ماندیم.