تبیان، دستیار زندگی
بیش از چهل کشته در حمله نیروهای آمریکایی به حشدالشعبی در مرز عراق و سوریه، درگیری مجدد و شدید تروریست ها در حومه دمشق و صدور حکم اعدام دوازده متهم و حبس ابد ۱۵۷ تن در مصر از جمله مهم ترین تحولات و رویدادهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمله نیروهای آمریکایی به حشدالشعبی

بیش از چهل کشته در حمله نیروهای آمریکایی به حشدالشعبی در مرز عراق و سوریه، درگیری مجدد و شدید تروریست ها در حومه دمشق و صدور حکم اعدام دوازده متهم و حبس ابد ۱۵۷ تن در مصر از جمله مهم ترین تحولات و رویدادهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند.

بخش سیاست تبیان
حمله نیروهای آمریکایی به حشدالشعبی

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری تابناک، داعش هفت فروند موشک «گراد» را به منطقه «القاع» واقع در شرق لبنان شلیک کرد. گروه تروریستی تکفیری داعش، هفت فروند موشک «گراد» را به منطقه «القاع» واقع در شرق لبنان شلیک کرد. شبکه المیادین در این باره گزارش داد که از این میان چهار فروند موشک به نزدیکی یکی از مراکز ارتش لبنان و سه موشک دیگر به مناطق اردوگاهی القاع اصابت کرد. منابع خبری لبنان گزارش دادند که اصابت این موشک‌ها تلفات جانی نداشت.

بیش از چهل کشته در حمله نیروهای آمریکایی به حشدالشعبی در مرز عراق و سوریه

گردان‎ های «سید الشهدا»ی عراق در بیانیه‌ای، از شهادت و مجروح شدن شمار بسیاری از اعضای خود در حملات توپخانه‎ای نیروهای آمریکایی خبر دادند. به گزارش المیادین، گردان های سیدالشهدا، وابسته به «حشد شعبی» عراق، در بیانیه ای، از شهادت و زخمی شدن شمار زیادی از نیروهای این گردان ها در حمله نیروهای آمریکایی خبر دادند. در همین راستا، این گردان ها اعلام کردند که این اقدام آمریکا بدون پاسخ نخواهد ماند.

گردان های سیدالشهداء همچنین از دولت عراق خواستند تا در خصوص بمباران مواضع این گردان ها ـ که به شهادت چهل تن منجر شد ـ تحقیق کند. از سوی دیگر، «احمد المکصوصی» معاون دبیرکل گردان های سیدالشهداء گفت: صبح دوشنبه، یکی از مواضع ما در سوریه در نزدیکی «التنف» مورد حمله توپخانه ای گسترده نیروهای آمریکایی قرار گرفت که در پی آن، شماری از رزمندگان شهید و زخمی شدند.

فرستاده کویت در راه عربستان و مصر برای حل بحران

روز دوشنبه خبرگزاری رسمی کویت (کونا) اعلام کرد، امیر این کشور، در ادامه تلاش برای حل بحران روابط چهار کشور عربی با قطر، فرستاده ویژه خود را به عربستان و سپس به مصر اعزام کرده است. کویت ظهر امروز در ادامه تلاش برای حل بحران در روابط چهار کشور عربی عربستان، مصر، بحرین و امارات با قطر، شیخ صباح الخالد الحمد الصباح، وزیر امور خارجه و معاون اول نخست‌وزیر را به عنوان فرستاده ویژه به ریاض اعزام کرد. قرار است، صباح الخالد پس از دیدار با سران عربستان و تسلیم پیام مکتوب، به قاهره برود و پیام امیر کویت را تسلیم سران مصر کند.

مسئولان مصری می‌گویند، این افراد از حامیان اخوان المسلمین هستند که مرکز پلیس مطای را در سال ۲۰۱۳ آتش زدند که در جریان این حمله، یک مأمور نظامی کشته شد.

پنجم ژوئیه گذشته، عربستان، مصر، امارات و بحرین پس از چند روز تنش میان این کشور با دوحه، روابط خود با قطر را قطع کردند. این اتفاق پس از سفر دونالد ترامپ به منطقه و دیدار با سران عربستان در آخر اردیبهشت گذشته رخ داد.

پیشتر و در سال 2014 نیز به دلیل اختلافاتی که برخی آن را اتفاقات مصر و موضع دوحه در حمایت از اخوان المسلمین دانستند، عربستان، امارات و مصر سفرای خود را از قطر فراخواندند. کویت از معدود کشورهایی است که در حال رایزنی و تلاش برای حل بحران از طریق گفت‌وگو میان طرفین است.

افزایش شمار قربانیان وبا در یمن به ۱۹۴۰ مورد

بهداشت جهانی از افزایش میزان مرگ و میر بیماری وبا در یمن به هزار و ۹۴۰ مورد خبر داد. به گزارش پایگاه النشره، سازمان بهداشت جهانی از افزایش شمار قربانیان بیماری وبا در یمن به هزار و ۹۴۰ مورد خبر داد.

سازمان بهداشت جهانی همچنین از ۴۶۳ هزار مورد مشکوک به بیماری وبا در ۲۱ استان از مجموع ۲۲ استان یمن خبر داد. این در حالی است که از ۲۷ آوریل گذشته، هزار و ۹۴۰ مورد مرگ و میر در پی ابتلا به بیماری وبا ثبت شده است. این سازمان افزود: ادامه نزاع و انهدام زیرساخت های آب و فاضلاب و سوء تغذیه موجب شده است تا مردم یمن بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار بگیرند.

عربستان سعودی از فروردین سال ۱۳۹۴ به بهانه بازگرداندن دولت فراری یمن به قدرت، حملات خود به یمن را آغاز و در این راه تعدادی از کشورهای عربی را نیز با خود همراه کرد. عربستان علاوه بر انجام حملات گسترده، راه های ارتباطی یمن با خارج را نیز قطع و به نوعی این کشور را محاصره کرد که نتیجه آن، شیوع گسترده وبا در این کشور و بروز بحران سوءتغذیه در یمن بوده است.

درگیری مجدد و شدید تروریست ها در حومه دمشق

عناصر جیش الاسلام و فیلق الرحمن بار دیگر به مواضع تحریر الشام حمله کردند و قصد دارند این گروه را از غوطه دمشق بیرون برانند. روز دوشنبه، جیش الاسلام اعلام کرد، به باقی مانده مواضع تحریر الشام در منطقه الاشعری حمله می کند و موفق شده است، مزارع اطراف آن را به کنترل خود درآورد. وبگاه خبری عنب بلدی به نقل از جیش الاسلام گزارش داد، پس از حمله به مواضع تحریر الشام، همچنان تعقیب عناصر این گروه ادامه دارد تا «غوطه شرقی و ساکنان آن از شر و خباثت آنان خلاص شوند».

فیلق الرحمن نیز که در شهرک های میانی فوطه فعال است به مواضع تحریر الشام و احرار الشام در شهرک «کفر بطنا» حمله و شماری از عناصر این گروه ها را بازداشت کرد. حمله فیلق متمرکز به شهر عربین و شهرک «مدیرا»ست و راه ارتباطی بخش دوما و بخش میانی غوطه بسته شده است. همزمان با درگیری تروریست ها، جنگنده های سوری نیز مواضع تروریست ها را در محله جوبر و شهرک عین ترما هدف قرار می دهند.

صدور حکم اعدام ۱۲ متهم و حبس ابد ۱۵۷ تن در مصر

منابع امنیتی مصری اعلام کردند، دادگاه کیفری المنیا حکم اعدام ۱۲ متهم و حبس ابد ۱۵۷ تن دیگر را در پرونده خشونت‌ها در شهر مطای در استان المنیا در سال ۲۰۱۳ صادر کرد. به گزارش روسیا الیوم، مسئولان مصری می‌گویند، این افراد از حامیان اخوان المسلمین هستند که مرکز پلیس مطای را در سال ۲۰۱۳ آتش زدند که در جریان این حمله، یک مأمور نظامی کشته شد.

منابع اعلام کردند: دادگاه در این پرونده همچنین حکم به تبرئه ۲۲۷ تن و محاکمه دوباره ۳۹۶ تن را داد. شش هفته پس از عزل محمد مرسی، رئیس جمهوری پیشین مصر، صدها تن از حامیان اخوان المسلمین در جریان حمله‌ نیروهای امنیتی به تحصن‌کنندگان حامی مرسی در اوت ۲۰۱۳ کشته شدند.


منبع: خبرگزاری تابناک