تبیان، دستیار زندگی
هدف از پروژه حاضر طراحی گلخانه ای در فضاهای شهری جهت تشویق شهروندان به تفکیک زباله تر از خشک و دسترسی آن ها به صیفیجات با قیمت مناسب است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک روز با صیفی جات

هدف از پروژه حاضر طراحی گلخانه ای در فضاهای شهری جهت تشویق شهروندان به تفکیک زباله تر از خشک و دسترسی آن ها به صیفیجات با قیمت مناسب است.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

یک روز با صیفی جات

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان  نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: یک روز با صیفی جات

نام ارائه دهنده/دهند گان: ارشیا ارشادی، پرهام افضلی، آرشام ستایش، مانی تقی زاده و کیان طالقانی

زمینه و نوع پروژه: معماری- محیط زیست

درجه سختی: دشوار

نام مدرسه: فرهنگ سعادت

مقدمه

منشا پیدایش یکی از مواردی که در توسعه پایدار مطرح می شود؛ تشویق شهروندان به تفکیک زباله تر و خشک می باشد که از طریق زباله تر بتوان کود کامپست تهیه شود. در نتیجه بررسی مطالعه اهمیت و شیوه های تهیه این نوع کود به عنوان یکی از موضوعات پژوهشی در کلاس توسط مدرس مطرح شد. این گروه، از دانش آموزان بررسی ویژگی های تشویق و ایجاد شرایط تهیه کود کامپست را به عنوان موضوع انتخاب کردند. از طرفی اهمیت و روش های تشویق شهروندان به تفکیک زباله تر از خشک را به عنوان موضوعی جهت ایده یابی انتخاب کردند.

هدف:

هدف از پروژه حاضر طراحی گلخانه ای در فضاهای شهری جهت تشویق شهروندان به تفکیک زباله تر از خشک و دسترسی آن ها به صیفیجات با قیمت مناسب و گسترش فضای سبز شهری به گونه ای که این بنای گلخانه ای دارای سه طبقه کاربردی شامل موارد زیر باشد:

1- محل ساخت کود کومپست

2- فروش صیفی جات و میوه جات

3- کشت میوه جات و صیفی جات

یک روز با صیفی جات

محل ساخت کود کومپست: در گلخانه شوتینگ هایی تاسیس شده که به طبقه اول راه دارد. شهروندان با ریختن زباله های تر خود در شوتینگ؛ زباله ها را در یک محل جمع آوری می کنند.

کارگران شهرداری به وسیله تجهیزات مخصوص؛ کود کومپست تهیه می کنند و به طبقه سوم انتقال می دهند. در طبقه سوم این کودها به پای گیاهان و صیفی جات کشت شده در این طبقه ریخته می شود. تا این گیاهان در شرایط کود سالمی چون کمپوست رشد بهتری داشته باشند. از طرفی شهروندانی که زباله های تر خود را به درستی تفکیک کرده اند با دریافت امتیاز از قسمت شوتینگ؛ می توانند به طبقه دوم ساختمان مراجعه کرده و از صیفی جاتی که در این ساختمان کشت شده است و با تخفیف از آن ها خریداری کنند.

کاربرد طرح با احداث چنین گلخانه هایی در محلات فضای شهری؛ می تواند باعث تشویق شهروندان به تفکیک زباله تر از خشک و کشت سالم صیفی جات و عرضه مستقیم آن ها با قیمت مناسب تر به شهروندان شود. با توجه به این موارد قدمی در جهت توسعه پایدار گذاشته شود. در ادامه دانش آموزان جهت آشنایی بیشتر اقدام به ساخت ماکت پزوژه کردند. قطعات ماکت توسط نرم افزار های سه بعدی کامپیوتری (سالید وورکز) ساخته شده و توسط دستگاه های برش لیزر ورقه های پلکسی گلاس برش خورده و توسط لوازم مرتبط با ساخت فضای های مرتبط با ماکت موضوع تکمیل شد.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت