تبیان، دستیار زندگی
۲۷ کیلومتر از خط ۸ متروی تهران که موجب اتصال پایتخت به فرودگاه بین المللی امام خمینی می شود با حضور رئیس قوه مقننه، شهردار و رئیس شورای شهر تهران و جمعی از مدیران شهری و کشوری افتتاح شد تا پرونده ساخت متروی تهران با توجه به خطوط طراحی شده فعلی به پایان بر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متروی تهران به خط پایان رسید

۲۷ کیلومتر از خط ۸ متروی تهران که موجب اتصال پایتخت به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی می‌شود با حضور رئیس قوه مقننه، شهردار و رئیس شورای شهر تهران و جمعی از مدیران شهری و کشوری افتتاح شد تا پرونده ساخت متروی تهران با توجه به خطوط طراحی شده فعلی به پایان برسد.

بخش اجتماعی تبیان
مترو

علی لاریجانی كه به همراه محمدباقر قالیباف از ایستگاه شهرآفتاب تا فرودگاه امام خمینی را با قطار شهری طی كرد، اظهار داشت: استانداردهای لازم در ساخت خط8 متروی تهران رعایت شده است. این در حالی است كه در یكی دو روز اخیر برخی مسئولان سعی می‌كردند از افتتاح این خط جلوگیری كنند.

آشنایی با مختصات خطوط مترو تهران

شهردار تهران نیز در مراسم روز گذشته از افتتاح باغ پرندگان و پایانه شرق در آینده نزدیك خبر داد. به گفته محمدباقر قالیباف همچنین مترو به پایانه شرق متصل خواهد شد. از سوی دیگر فاز دوم باغ پرندگان نیز با وسعت تقریبی 7هكتار فضای مسقف تا پایان مردادماه به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس قوه مقننه در سخنرانی مراسم افتتاحیه خط 8متروی تهران با بیان اینكه برای من افتخاری است كه امروز در افتتاح این پروژه مهم مشاركت داشته باشم، گفت: انصافا تیمی كه در شهرداری تهران در حال كار و زحمت هستند، روحیه تلاشگری فوق‌العاده‌ای دارند و زحمت بسیاری برای آبادانی این شهر می‌كشند.

علی لاریجانی درخصوص برخی انتقادات از شهرداری تهران و تحویل تهران به‌عنوان شهری سوخته نیز اظهار داشت: كارهای ملی مهم را نباید غبارآلود كرد ضمن اینكه مسئولان شهری توضیح داده‌اند كه این كار با چه مشقتی و با هنر و مدیریت توانمند ایرانی به نتیجه رسیده است. به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی این كار بسیار ارزشمندی است كه توسط شهرداری تهران و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به موقع به انجام رسیده است. رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به شهردار تهران تأكید كرد:

آقای قالیباف نباید از حرف‌هایی كه پشت این قضایا گفته می‌شود دلخور باشند چون برای خدا و ملت كار كرده‌اند و برخی نفهمیده و نسنجیده حرف می‌زنند. تعبیر شهر سوخته تعبیر گزافی است و باید از زحمتكشان تقدیر كرد. مدیریت شهری باید بداند خدماتش دیده می‌شود و حتما توصیه می‌كنیم جریانات و رسانه‌ها رعایت حال زحمتكشان را بكنند.

علی لاریجانی در ادامه با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل ریلی و لزوم توجه به آن در كشور گفت: سالانه 16هزار كشته و هزینه‌های بسیار در تصادفات خودرویی داریم. از همین رو در برنامه ششم توسعه یكی از اولویت‌های مهم را توجه به حمل‌ونقل ریلی قرار داده‌ایم. اما توجه كنید كه مشكل اصلی دولت بی‌پولی است و باید روی بودجه جاری ترمز جدی صورت گیرد. وی در ادامه تأكید كرد: دولت باید به‌طور صریح درباره اقتصاد با مردم صحبت كند. امروز 600هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در كشور كلنگ زده شده كه منبعی برای تكمیل آنها نداریم و باید به بخش خصوصی واگذار شوند. رئیس مجلس خاطرنشان كرد: برای رفع چالش كشور به قیام ملی نیاز داریم و نباید سایه مسائل سیاسی باعث غبارآلود شدن فضا و دیده نشدن رجالی شود كه می‌توانند برای كشور مفید باشند.

محمدباقر قالیباف نیز در مراسم سخنرانی افتتاح خط 8متروی تهران گفت: یكی از سیاست‌های درست مدیریت نقدینگی كشور به سمت اشتغال و توسعه در مسائلی مانند خط 8متروی تهران اجرا شده است.

علی لاریجانی پیش از مراسم و در جمع خبرنگاران گفت: اقدامات خوبی در راستای توسعه متروی تهران صورت گرفته و با توجه به بازدیدی كه داشتم ایستگاه شهر آفتاب خط8 متروی تهران بسیار مرتب و منظم و استانداردهای لازم در این خصوص رعایت شده بود

شهردار تهران در مراسم افتتاح خط 8 متروی تهران تأكید كرد: روزی مبارزه كردیم تا شهرداری‌های كشور بانكی برای خود داشته باشند و امروز همین بانك شهر برای پایتخت مفید واقع شده است. وی در ادامه اظهار داشت: به‌خودم خطاب می‌كنم تا همه كسانی كه فرصت‌های خدمت‌رسانی را در اختیار دارند، بشنوند كه اگر ذره‌ای در حل مشكل مردم غفلت كنیم، نه اجر دنیوی خواهیم داشت و نه اجر اخروی. خدمت به مردم را باید به همه‌‌چیز ترجیح دهیم.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به برخی اظهارنظرهای رسانه‌ای درباره تحویل شهر سوخته گفت: بعد از افتتاح بزرگراه شهید همدانی گفتند آماده‌ایم شهر سوخته را تحویل بگیریم و بعد از افتتاح پروژه‌ها، تهران را آواربرداری كنیم. به گفته قالیباف مردم صبح تا شب در شهر راه می‌روند و می‌بینند. در سال 84تهران در مجموع یك ونیم خط مترو داشت اما امروز كه وارد مترو می‌شویم باید حواس‌مان باشد كه از تقاطع‌ها و ایستگاه‌هایی كه برای جابه‌جایی استفاده می‌كنیم، عقب نیفتیم.

شهردار تهران همچنین تأكید كرد: حالا می‌شنویم شهردار مترو نساخته، این یعنی چه؟ تا دیروز می‌گفتند اهداف را نمی‌دانند و سازه می‌سازند. حالا هر انسان منصفی می‌تواند تفاوت‌های تهران 84و تهران 96را ببیند. قالیباف همچنین با اشاره به برنامه كاندیداهای شهرداری تهران كه تحویل شورای پنجم شده است، گفت: اینكه شورای پنجم نمی‌خواهد برای انتخاب شهردار جدید یك روز را هم از دست دهد، قابل‌تحسین است.

حالا برنامه 5كاندیدای شهرداری را ببینید كه برداشت‌های ناقصی از همان رویكرد سال 84ماست. وی با اشاره به عناوین مطرح شده در برنامه‌ها چون ارتقای كیفیت زندگی در شهر، مشاركت مردم، شفافیت، توسعه حمل‌ونقل، آموزش شهروندی و انسان‌محور حركت‌كردن اظهار داشت: من خواهش می‌كنم حالا كه برنامه یكی است بدانند مردم ما را قضاوت می‌كنند و می‌فهمند كه افراد و جریانات به برنامه كدام‌شان عمل می‌كنند. شهردار تهران یادآور شد: با همه وجود خوشحالم كه در روزهای آخر مدیریت خط هشتی را افتتاح كردیم كه از حرم امام آغاز شده و در فرودگاهی به نام ایشان به پایان می‌رسد.

سابقه ساخت یك خط

محمدباقر قالیباف عصر دیروز در حاشیه افتتاح خط8 متروی تهران، طی سخنانی در جمع خبرنگاران تصریح كرد: خداوند بزرگ را شاكریم كه امروز توفیق پیدا كردیم تا خط8 مترو را به شبكه ریلی متروی پایتخت متصل كنیم. وی تأكید كرد: براساس مصوبات تنها احداث مترو در محدوده شهر تهران برعهده شهرداری تهران است اما از 2دولت قبل بحث بود تا خط متروی فرودگاه حضرت امام(ره)، از سوی وزارت راه و شهرسازی وقت اجرایی شود، بنابر این كار را شروع كردند اما با مشكلاتی روبه‌رو بودند و در نهایت این كار تعطیل شد.

قالیباف ابراز داشت: در ابتدا قرار بود تا خط متروی فرودگاه حضرت امام(ره) از سوی شهرداری تهران اجرایی شود اما سپس در دولت وقت گفتند خودمان این خط را اجرا می‌كنیم. البته در قانون نوشته شده است كه متروی تهران و حومه همانند متروی تهران - كرج به‌صورت یكپارچه است؛ آن زمان دخالت‌های بی‌موردی صورت گرفت و نظرات بی‌موردی مطرح شد اما در نهایت این كار 10سال به تعویق افتاد. سرانجام در دو سه سال اخیر تصمیم‌گیری شد تا شهرداری این خط را اجرایی كند و امروز نیز این خط از سوی مجموعه مترو و قرارگاه سازندگی خاتم ساخته شده است.

ادامه خط تا پرند

شهردار تهران با اشاره به حومه‌ای بودن خط8 مترو تصریح كرد: هم‌اكنون خط8 مترو تا فرودگاه حضرت امام(ره) تكمیل شده و طبیعتا از آنجا به بعد باید ادامه پیدا كرده و به شهر پرند برسد. البته هم‌اكنون بخشی از زیرسازی‌های مورد نیاز در ادامه مسیر انجام شده است و امیدوارم آن بخش هم با سرعت تا پرند ادامه پیدا كند. به گفته قالیباف تست خط8 متروی تهران تا فرودگاه حضرت امام(ره) در فروردین‌ماه سال‌جاری انجام شده و امروز افتتاح و بهره‌برداری از آن خط به‌صورت رسمی انجام شد.

شهردار تهران از شبانه‌روزی شدن این خط نیز خبر داد كه برای نخستین بار انجام می‌شود چراكه بسیاری از مسافران فرودگاه امام خمینی(ره) در ساعات شبانگاهی تردد دارند. طراحی واگن‌های مخصوص برای خط8 متروی تهران نكته دیگری بود كه قالیباف در سخنان خود به آنها اشاره كرد. واگن‌های مخصوص این خط در حال ساخت است كه در چند‌ماه آینده این واگن‌ها به خطوط اضافه می‌شوند.

این واگن‌ها از نظر رنگ و مبلمان داخلی نیز با دیگر واگن‌های موجود تفاوت دارند تا مناسب حمل بار و چمدان مسافران فرودگاه باشند. قالیباف در ادامه خاطرنشان ساخت: در آینده به‌دنبال آن هستیم تا خط متروی فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام(ره) به‌صورت 24ساعته فعالیت كرده تا 2فرودگاه را به یكدیگر متصل كند. همچنین خط یك مترو از تجریش تا فرودگاه حضرت امام(ره) در آینده شبانه‌روزی خواهد بود اما هم‌اكنون خط مترو از فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه دروازه دولت در مركز شهر به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌كند.

آرزوی موفقیت برای مدیران آینده شهر

شهردار تهران در جمع خبرنگاران و با بیان اینكه با افتتاح خط8 مترو و تست خط6، پرونده ساخت مترو در شهر تهران به پایان رسیده است، ابراز داشت: برخی می‌گویند شهرداری تهران در این سال‌ها بزرگراه ساخت ولی مترو نساخت، اما امروز می‌خواهم بگویم شهرداری و كارمندان شریف و زحمتكش آن هم مترو ساختند، هم بزرگراه ساختند، هم پل ساختند و هم پارك ساختند. امیدواریم تیم آینده مدیریت شهری هم گامی به جلو بردارد و برای آنها آرزوی موفقیت داریم.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به سؤال دیگری درباره ویژگی‌های خط 8 متروی تهران گفت: بخشی از این خط به‌صورت زیرزمینی طراحی شده است كه تا بعد از ایستگاه شهر آفتاب ادامه دارد، در ادامه خط مترو روی زمین اجرایی شده و پل‌های متعددی در طول مسیر دارد.

همچنین در ورودی فرودگاه امام(ره) یك عرشه بزرگ پلی ساخته شده است چرا كه مترو باید از روی بزرگراه عبور می‌كرد. وی با اشاره به معماری ایستگاه متروی فرودگاه امام (ره)تأكید كرد: به‌طور قطع زیباترین و بهترین سالن ترمینالی ما در حوزه فرودگاهی و ایستگاه‌های مترو در فرودگاه امام خمینی‌ (ره)ساخته شده است.

ضرورت توسعه شبكه متروی تهران

علی لاریجانی پیش از مراسم و در جمع خبرنگاران گفت: اقدامات خوبی در راستای توسعه متروی تهران صورت گرفته و با توجه به بازدیدی كه داشتم ایستگاه شهر آفتاب خط8 متروی تهران بسیار مرتب و منظم و استانداردهای لازم در این خصوص رعایت شده بود.

وی با قدردانی از زحمات عوامل توسعه خطوط متروی تهران افزود: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا نیز در ساخت متروی تهران زحمات زیادی كشیده و براساس گزارش‌های خطوط مترو از ایمنی خوبی برخوردار است. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های خوبی كه در ساخت مترو صورت گرفته ادامه داد: شهرداری تهران درخصوص توسعه مترو زحمات زیادی كشیده و یكی از كارهای مهم تهران این بود كه شبكه مترو كامل شد كه كار باارزشی است و در این رابطه سرعت كارها خوب بوده است.

رئیس قوه مقننه با تأكید بر اینكه شبكه متروی تهران باید توسعه یابد، به حمایت‌های مجلس از تكمیل مترو اشاره كرد و اظهار داشت: مسئولان ذیربط مترو برآوردهای بودجه‌ای خود را برای اتصال خط متروی فرودگاه امام(ره) به پرند به مجلس ارائه كنند و مجلس در این زمینه همكاری می‌كند.

منبع : همشهری