تبیان، دستیار زندگی
نوازنده شناخته شده سازهای کوبه ای در تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود از حضور در مجموعه کنسرت های «فروغ» و «اتاق ها» و تدوین یک کتاب کاربردی در حوزه ساز «بندیر» خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«بندیر» معرفی می شود

نوازنده شناخته شده سازهای کوبه ای در تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود از حضور در مجموعه کنسرت های «فروغ» و «اتاق ها» و تدوین یک کتاب کاربردی در حوزه ساز «بندیر» خبر داد.

بخش هنری تبیان
موسیقی بندیر

زکریا یوسفی مدرس و نوازنده سازهای کوبه ای که چندی پیش آلبوم «پیدای ناپیدا» را در بازار موسیقی منتشر کرده بود، ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: طی هفته های اخیر درگیر ۲ کنسرت های «فروغ» به آهنگسازی سامان صمیمی و خوانندگی علیرضا قربانی و «اتاق ها» کار علی قمصری هستم که بخش زیادی از فعالیت های اجرایی من در حوزه موسیقی را به خود اختصاص داده چرا که با توجه به تنوع موسیقایی و فضای متفاوت هر کدام از کارها ایجاب می کرد که تمرکز زیادی برای نوازندگی سازهای کوبه ای در این ۲ پروژه داشته باشم.

وی ادامه داد: به هرحال هم من به عنوان نوازنده و هم هنرمندانی که در این پروژه ها با آنها فعالیت می کنم به هیچ عنوان مایل نیستیم که نقش سازهای کوبه ای در کنسرت ها صرفا به دلیل پرحجم کردن صدادهی کنسرت آن هم به هر قیمتی باشد زیرا از نظر ما سازهای کوبه ای باید در جایی استفاده شود که قالب و نوع ساز بندی کاملا فکر شده و بر اساس متریال و چارچوبی باشد که برای اجرای زنده در نظر گرفته شده است. از این جهت ایجاد چنین فضایی به طور حتم فرصت بیشتری را هم می طلبد که قطعا از فضای کاری من به عنوان نوازنده سازهای کوبه ای مستثنی نیست و لازم است وقت بیشتری برای اجرای این کارها معطوف کنم.

این مدرس سازهای کوبه ای توضیح داد: طی ماه های اخیر در کنار اجراها و پروژه هایی که در دست دارم مشغول تالیف یک اثر مکتوب و صوتی هستم که عمده مباحث مطرح شده در آن متمرکز بر ساز «بِندیر» است و با توجه به فقدان مباحث تئوریکی که در حوزه این ساز بین المللی در کشورمان وجود دارد تلاش کردم تا با تالیف و تدوین این مجموعه برای معرفی ریتم ها و جمله بندی های رایج این ساز در کشورهای مختلفی که از این ساز استفاده می کنند، تلاش هایی را انجام دهم.

یوسفی تاکید کرد: ساز کوبه ای «بندیر» ساز مشترک چند کشور آسیایی، آفریقایی و حتی اروپایی که در قالب عنوان های مختلفی که برای آن در نظر گرفته شده شیوه خاصی هم برای نوازندگی اش طراحی شده است. همین موضوع بهانه خوبی برایم بود که با تمرکز بیشتر روی این ساز و نحوه استفاده از آن متدهای رایج آن را تدوین کرده و ضمن معرفی مباحث تئوریک در این زمینه به اجرای آنها در قالب یک اثر صوتی نیز اقدام کنم که با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته این مجموعه تا طرف یک یا ۲ ماه آینده طی یک مراسم ویژه رونمایی خواهد شد.


منبع: مهر