تبیان، دستیار زندگی
با توجه به موارد ذکر شده در پژوهش حاضر هدف بررسی تاثیر تک فرزندی و چند فرزندی بر روی هوش کودکان است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی تاثیر تک فرزندی و چند فرزندی بر روی هوش کودک

با توجه به موارد ذکر شده در پژوهش حاضر هدف بررسی تاثیر تک فرزندی و چند فرزندی بر روی هوش کودکان است.

 بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

بررسی تاثیر تک فرزندی و چند فرزندی بر روی هوش کودک

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان  نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی تاثیر تک فرزندی و چند فرزندی بر روی هوش کودک

نام ارائه دهنده/دهند گان: مائده اصغری

زمینه و نوع پروژه: روان شناسی

درجه سختی: دشوار

نام مدرسه: فرزانگان 4

مقدمه

با توجه به این که در جوامع پیشرفته و در حال توسعه امروزی داشتن فرزند زیاد چندان مطلوب نیست و تامین لوازم آسایش زندگی برای تعداد کمتری از فرزندان مقدور است، لذا والدین به داشتن یک تا سه فرزند اکتفا می کنند. این تعداد کم فرزندان، فرزند سالاری را به دنبال خواهد داشت و در بعضی موارد نیز اختلالات رفتاری. بچه ها در محیط خانه به علت حمایت های زیاد، تامین شدن بی اندازه، تجربه نکردن شکست، لوس و بی مسئولیت بار می آیند و در آینده ای نه چندان دور در محیط اجتماع مشکل ساز خواهند بود، هم برای خود هم برای اطرافیان. به خصوص هنگامی که در خانواده مساله تک فرزندی وجود داشته باشد این امر محسوس تر است.

والدین به خاطر علاقه زیاد به تنها فرزند زندگی خود در برخی موارد مشکلاتی را به وجود می آورند، حمایت های بی مورد، نچشیدن طعم شکست هر چند کودک، تشویق و تقویت شدن به کارهای نادرستی که انجام می دهد و ندیدن اخم والدین و آن ها را به افرادی از خود راضی و نوعی مشکل آفرین برای سایرین تبدیل می کند.

خلاقیت یعنی توانایی تولید ایده‌ ها و راه ‌حل های متعدد، جدید و مناسب برای حل مسائل و مشکلات. گاهی والدین نمی دانند تمرکز و توجه تا چه اندازه در بروز خلاقیت موثر است و فقط موفقیت را نشانه خلاق بودن می دانند در صورتی که یک کودک خلاق حتی در شکست ها، خلاقانه رفتار می کند و می داند چگونه با آن کنار بیاید. یکی از بهترین راه ها برای افزایش خلاقیت کودک این است که او بتواند برای حل یک مشکل یا روبه رو شدن با یک وضعیت خاص، ایده جدیدی را مطرح کند بتواند راه های متفاوتی را نام ببرد و بداند هر راه به کجا منتهی می شود و پیامد هر یک چیست. چنین کودکی با رو به رو شدن با یک وضعیت بغرنج، موضوع را تمام شده تلقی نمی کند و می تواند راهکارهای متفاوتی ارائه کند. 

لازم است پس از ابراز خلاقیت کودک، وی را ارزیابی کنید زیرا هوش هیجانی و هوش عملی نقش موثری در بروز خلاقیت کارآمد دارد. گاهی ممکن است کودک خلاق باشد اما دست به کارهای خطرناک بزند. بنابراین کودک باید پس از بروز خلاقیت، افکار خود را پیاده کند و ارزیابی شود تا والدین مطمئن شوند که کودک دست به کارهای خطرناک نمی زند.

بررسی تاثیر تک فرزندی و چند فرزندی بر روی هوش کودک

هدف

با توجه به موارد ذکر شده در پژوهش حاضر هدف بررسی تاثیر تک فرزندی و چند فرزندی بر روی هوش کودکان است.

روش

پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها  از نوع پژوهش های پیمایشی است. در پژوهش حاضر جهت سنجش میزان هوش کودکان از آزمون هوش وکسلر، و تست هوش ریون استفاده شد. پژوهش به این صورت انجام گرفت که تعدادی از کودکان که در خانه تعداد خواهر و برادر بیشتر از 3 نفر داشتند و تعدادی کودک تک فرزند انتخاب شدند و بر روی آن ها آزمون های هوشی ذکر شده گرفته شد و نتایج مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت