تبیان، دستیار زندگی
توجه و دقت یک مهارت مهم برای بسیاری از فعالیتهای فردی، اجتماعی، تحصیلی و حرفه ی است. آیا این مهارت قابل آموزش است؟ می توان آنرا بهبود داد؟ آیا برای کودکانی که در این زمینه دچار مشکل هستند نیز مفید است؟ جواب مثبت است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش تمرکز با این بازی‌ها

توجه و دقت یک مهارت مهم برای بسیاری از فعالیتهای فردی، اجتماعی، تحصیلی و حرفه‌ی است. آیا این مهارت قابل آموزش است؟  می توان آنرا بهبود داد؟ آیا برای کودکانی که در این زمینه دچار مشکل هستند نیز مفید است؟ جواب مثبت است.

زهرا خسرو جردی - بخش خانواده ایرانی تبیان
کودک

کودکان با افزایش سن در بسیاری از تواناییها مهارت بیشتری بدست می آورند. از جمله این مهارتها، مهارت توجه و دقت است. برخی از کودکان دارای تمرکز خوبی هستند و برخی دچار مشکل هستند. در هر دو دسته از کودکان تمرینات مناسب، دقت و تمرکز آنها را افزایش می دهد و در جهت برطرف شدن مشکل و یا تقویت و پرورش آن تاثیر بسزایی دارد. در حین انجام چنین فعالیتهای بهتر است برچسب بازی را به آنها بزنید تا کودک مشتاق تر باشد و از اینکه این فعالیتها را اجباری کنید، اجتناب کنید زیرا در چنین موقعیتهای ممکن است کودک با شما  همکاری چندانی انجام ندهد.

بیا با هم بازی کنیم

بازی مارپیچ یا هزار راه را بر روی کاغذ بکشید و از کودک بخواهید بعد از ورود به طوریکه به موانع آن برخورد نکند از آن خارج شود. با موفقیت کودک می توانید بر پیچیدگی آن بیافزاید.

تصاویر مشترک و متفاوت در تصویر را پیدا کند. حتی می توانید مجموعه‌ی از اشیاء را جلو کودک قرار دهید و از او بخواهید که اشیاء مشترک و متفاوت را از هم جدا کند.

در بین مجموعه شکلهای مختلف، شکل مورد نظر را پیدا کند. این فعالیت به افزایش دقت او کمک می کند.

ظرفی از حبوبات تهیه کنید و از کودکتان بخواهید تا یک نوع خاص آنرا جمع کند. در مرحله بعد می توانید با استفاده از یک کرونومتر میزان سرعت او را بسنجید و خطاهای او را حساب کنید.

تصاویری که شبیه هم هستند به او نشان دهید و از او بخواهید تا اختلافات جزئی آنرا پیدا کند.

فعالیتهای مختلف هماهنگی چشم و دست از جمله بازی دارت، تیله بازی، پرتاب حلقه و غیره برای او آماده کنید و با یکدیگر بازی کنید.

فواید دقت را برای او بازگو کنید و اینکه در چه موقعیتهای دقت او کمتر می شود گفتگو کنید و از او بخواهید، چگونه و با چه روشی می تواند دقت خود را افزایش دهد.

در مورد اینکه در موقعیتهای مختلف لازم است خوب فکر کند و عجله نداشته باشد با یکدیگر صحبت کنید و از موقعیتهای مختلف که به خوبی عمل کرده است یا نه، کمک بگیرید و به او آموزش صبر و تامل کردن را بدهید. در موقعیتهای مختلف ابتدا چند ثانیه فکر کند و بعد عمل کند.

چند کلمه یا عدد را ( بعنوان مثال 7 مورد ) نام ببرید و از او بخواهید به ترتیب آنها را بیان کند.

تصاویر مختلفی به او نشان دهید و بعد آنها را در میان تصاویر دیگر قرار دهید و از او بخواهید تصاویر نشان داده شده را، نشان دهد.

متنی را تهیه کنید و نقطه های کلمات را بردارید و از او بخواهید نقطه های آنها را بگذارد.

به وسایل اتاقش خوب توجه کند و لحظه‌ای بیرون برد و چیزی را جابجا کنید. بعد از برگشت بگوید چه چیزی جابجا شده است.

کلمات به هم ریخته به او نشان دهید و بخواهید با آنها جمله بسازد. ابتدا از تعداد کم شروع کنید و بتدریج بر پیچیدگی آن بیافزاید.

به صداهای مختلف گوش دهد و نام هر کدام از آنها را بیان کند.

از کودک بخواهید جملات ناقص را کامل کند. و یا اینکه حروفهای مختلف را به او نشان دهید با آنها کلمه بسازد.

برای او داستان تعریف کنید و از او بخواهید خلاصه آنرا بیان کند.

با کودک جهت های مختلف ( چپ، راست، بالا و پایین، رو، زیر، دور، نزدیک) را کار کنید بسیاری از کودکان بی توجه در این مسئله مشکل دارند. بعد از اطمینان از اینکه در جهت یابی مشکلی ندارد می تواند آنرا معکوس کنید بعنوان مثال بگوید پای چپ بالا ولی پای راست بالا برود.

حروف خاصی را مد نظر داشته باشید و از کودک بخواهید آن را در یک متن روزنامه یا کتاب پیدا کند و ببیند چند بار تکرار شده است.

هنگامی که بیرون می روید از او بخواهید از شما جلوتر برود و او راهنمایی مسیر باشد و مسیر را به شما نشان دهد.

بعضی از فعالیتها مانند نقاشی کردن، پینگ پنگ، سوزن نخ کردن، نخ کره زدن، و یا اینکه نخ را از مهره عبور دهد در افزایش دقت و تمرکز کودکان تاثیر خوبی دارند.

بریدن شکلهای مختلف و چسباندن تصاویر توسط کودک نیز در دقت او موثر است.

در حالیکه کودک چشمان خود را بسته است برخی از اشیاء را لمس کند و بگوید چه چیزی را حس می کند.

نوشتن صداهای اول و یا آخر کلمات و جمله سازی با آنها. بعنوان مثال "انار " صدای اخر آن "ر " است و کودک باید بنویسد "رودخانه. "

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.