تبیان، دستیار زندگی
افراد دارای معلولیت نیز حق دارند تا همانند سایر افراد در جامعه زندگی کنند و باید همه امکاناتی که در دسترس افراد عادی در جامعه قرار می گیرد برای افراد دارای معلولیت نیز دسترس پذیر باشد. یکی از مهم ترین این نیازها، نیاز به تفریح و سرگرمی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر راحت، حق همه افراد جامعه

افراد دارای معلولیت نیز حق دارند تا همانند سایر افراد در جامعه زندگی کنند و باید همه امکاناتی که در دسترس افراد عادی در جامعه قرار می‌گیرد برای افراد دارای معلولیت نیز دسترس پذیر باشد. یکی از مهم‌ترین این نیازها، نیاز به تفریح و سرگرمی است.

فرآوری بخش گردشگری تبیان
معلولیت
یکی از جذاب ترین سرگرمی ها گردشگری و سیر و سفر و کشف و آشنایی با نقاط دیدنی کشور و جهان است. صنعت گردشگری در دنیای امروز یکی از گسترده‌ ترین و درآمدزاترین حوزه‌های کسب درآمد برای هر کشوری هست تا آنجا که به گردشگران لقب صادرات نامرئی داده‌اند. بجاست که اقدام پسندیده موزه ایران باستان در مناسب‌سازی موزه برای افراد دارای معلولیت بینایی به طور گسترده‌ تر و در همه سطوح برای افرادی با معلولیت‌های دیگر نیز در برنامه‌ها گنجانده شود و آژانس‌ها و مراکز برگزاری تورهای گردشگری بتوانند تورهای خاص افراد دارای معلولیت را برگزار کنند و بتوانیم پذیرای افراد دارای معلولیت از دیگر کشورها باشیم اما این مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه ابتدا مناسب‌سازی محیطی در برنامه‌ها گنجانده شود که این مناسب‌سازی هم شامل محیط شهری، هتل‌ها و رستوران‌ها و موزه‌ها و مراکز تفریحی می‌شود.

اختصاص ردیف‌های جلو در سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت‌ها به افراد کم‌بینا و کم‌شنوا و مجهز بودن تعدادی از صندلی‌ها به صفحات نمایش برای خواندن دیالوگ‌ها به صورت زیرنویس از دیگر خدماتی ا‌ست که در مادرید به افراد دارای معلولیت ارائه می‌شود

تجربه دیگر کشورها نشان می‌دهد که کشورهای پیشرفته امتیازات و امکانات خاصی برای گردشگران دارای معلولیت خود در نظر می‌گیرند مثلاً طبق بررسی‌های به عمل آمده در موزه «ونگوگ»در آمستردام نه تنها امکان لمس آثار شبیه‌ سازی شده برای افراد نابینا وجود دارد بلکه امکانات دیگری نظیر بروشورهای درشت‌نویسی شده برای افراد کم بینا یا استفاده از سگ راهنما برای افراد نابینا در نظر گرفته شده است از این گذشته افراد دارای معلولیت جسمی – حرکتی نیز می‌توانند قبل از بازدید از موزه معلولیت شان را به اطلاع مسئولان برسانند تا در جریان بازدید با مشکلی مواجه نشوند.

از این گذشته گردشگر دارای معلولیت باید بتواند نیازهای فوری و حیاتی‌اش از قبیل نیاز به دارو و درمان یا وسایل کمک توانبخشی و... را در سریع ترین زمان ممکن به دست بیاورد تا دچار مشکلات مضاعفی نشود و بتواند براحتی سفرش را به پایان برساند. پر واضح است که رشد صنعت گردشگری ویژه افراد دارای معلولیت می‌تواند حتی به اشتغال‌زایی این افراد نیز منجر شود.
در کشور ما، افراد دارای معلولیت امکانات بسیار محدودی برای لذت بردن از اوقات فراغت و سفر در اختیار دارند. این محدودیت فقط به علت معلولیت نیست، عدم وجود زیرساخت‌ها و فقدان خدمات مناسب به افراد دارای معلولیت در ایران به این معنا است که صنعت جهانگردی توانایی جذب مسافران دارای معلولیت و جلب رضایت آنها را ندارد، درصورتی ‌که این گروه ظرفیت‌های لازم و کافی جهت تبدیل شدن به مسافران بالفعل را دارند.
در کشورهای گردشگرپذیر دنیا مثل اسپانیا و فرانسه، توجه به افراد کم‌توان یا ناتوان جسمی‌و برآورده کردن نیازهای‌شان یکی از اولویت‌ها در سیاست‌گذاری کشور است و سیاست‌های اتخاذ شده در راستای ایجاد امکانات رفاهی برای این افراد است. به عنوان مثال خدمات رفاهی ویژه این افراد در بسیاری از بناهای تاریخی، موزه‌ها، مناطق طبیعی، هتل‌ها و رستوران‌های اسپانیا ارائه می‌شوند. اسپانیا روز به روز در ارائه محصولات گردشگری به همه افراد جامعه تحت عنوان «گردشگری در دسترس همه» آماده‌تر می‌شود که در واقع تلاشی ا‌ست در جهت منطبق شدن با نیازهای افراد ناتوان یا کم‌توان جسمی‌ از طریق برطرف کردن موانع، فراهم آوردن شرایط مناسب برای استفاده از طبیعت یا شرکت در رویدادهای فرهنگی که همه در گرو ایجاد زیر‌ساخت‌های مناسب حمل و نقل، شهرسازی و طراحی محیطی در اماکن گردشگری خواهد بود.
معلولیت

در این رابطه می‌توان به PREDIF اشاره کرد که پروژه‌ای است در زمینه ارائه «خدمات گردشگری به افراد دارای معلولیت فیزیکی» (پاراتور) از طریق پکیج‌های مسافرتی مخصوصی که از سال 1381/2002 در اسپانیا شروع به فعالیت کرده است. PREDIF در حال حاضر قوی‌ترین مرجع در دسترس افراد دارای معلولیت در اسپانیا است، علاوه بر این اپلیکیشن‌هایی مثل Tur4all روی موبایل در اسپانیا از محبوبیت و عمومیت بالایی برخوردار است. Tur4all امکان دسترسی به بیش از 2400 خدمت گردشگری مختص این قشر از جامعه مثل هتل، دفاتر مسافرتی و مراکز تفریحی را فراهم آورده است.

در تمامی ‌شهرهای اسپانیا، کتابچه‌های راهنمای مخصوص افراد دارای معلولیت به چاپ رسیده و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد که خدمات موجود را معرفی می‌کنند. این اطلاعات شامل مسیرهای قابل استفاده معلولان در خیابان‌ها، خطوط مترو و اتوبوس، رستوران‌ها و کافه‌های مخصوص معلولان، دفاتر اطلاع‌رسانی ویژه این افراد یا مراکزی است که افرادی را جهت همراهی و همیاری با فرد دارای معلولیت پیشنهاد می‌دهند. بیمارستان‌ها و کلینیک‌های ویژه، شماره تلفن‌های ضروری، مراکز تعمیر و بازسازی وسایل همراه مورد نیاز آن‌ها نیز معرفی شده‌اند.

نبود وسایل نقلیه مناسب درون‌شهری و برون‌شهری، نبود سرویس‌های بهداشتیِ سازگار، زیرساخت‌های شهری و وجود فضاهای نا‌مناسب و ناکارآمد از جمله عواملی‌اند که سفر را در ایران برای افراد دارای معلولیت دشوار کرده‌اند

علاوه بر اینها اطلاعاتی درباره درهای ورودی و رمپ‌های مخصوص ویلچر، ابعاد سرویس‌های بهداشتی، ارتفاع شیرهای آب در دستشویی‌ها، ارتفاع دکمه‌های آسانسور از سطح زمین و اشکال نوارهای موجود روی زمین به این افراد ارائه می‌شود. از سوی دیگر، اماکنی نیز در نظر گرفته ‌شده‌اند که در آنها امکان استفاده از چاپ‌های سه بعدی به‌منظور لمس کردن و لذت بردن از شاهکارهای هنری و همچنین نقاشی برای نابینایان وجود دارد.

اختصاص ردیف‌های جلو در سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت‌ها به افراد کم‌بینا و کم‌شنوا و مجهز بودن تعدادی از صندلی‌ها به صفحات نمایش برای خواندن دیالوگ‌ها به صورت زیرنویس از دیگر خدماتی ا‌ست که در مادرید به افراد دارای معلولیت ارائه می‌شود.

امکان استفاده از دوچرخه‌های دستی یا سه‌چرخه به صورت کاملا رایگان در مناطق جنگلی، کوه‌ها و پارک‌های طبیعی اسپانیا نمونه عملی شده فعالیت‌های طبیعت‌گردی معلولان است. بنابر‌این در یک جمله می‌توان این‌طور گفت که کیفیت خدمات ارائه شده گردشگریِ یک مقصد را می‌توان با بررسی میزان رضایت این افراد از آن خدمات سنجید.

حق تمامی ‌شهروندان یک جامعه است تا بتوانند از محیط‌ زیست و طبیعت، محصولات و خدمات گردشگری استفاده کنند و لذت ببرند. «توریسم قابل دسترس برای همه»، محرکی‌ است در جهت ایجاد یکپارچه‌سازی اجتماعی. باید توجه داشت که «توریسم قابل دسترس همه» تنها یک شعار نیست بلکه دارای اثرات مثبتی در اقتصاد و صنعت جهانگردی است که نمی‌توان از آنها غافل بود.

فراهم آوردن بسترهای مناسب، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در سطح کلان است که با ایجاد فرصت‌های شغلی و رونق کسب و کار و تجارت باعث افزایش سهم بازار خواهد شد. در این راستا بخش گردشگری، سازمان‌های ذی‌نفع و مسئولان، وظیفه فرهنگ‌سازی و آشنایی جامعه با نیازهای معلولان را بر عهده دارد. ایجاد کلاس‌های آموزشی و سمینارها درباره وضعیت مشتریان دارای معلولیت، بررسی وضعیت کنونی صنعت گردشگری از لحاظ کارآمد بودن و دارا بودن قابلیت استفاده برای همه افراد، ایجاد وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات آنلاین به معلولان و ایجاد اپلیکیشن‌های ویژه این افراد روی موبایل از دیگر وظایف متصدیان گردشگری در ایران و هر کشور دیگری در دنیا است. نبود وسایل نقلیه مناسب درون‌شهری و برون‌شهری، نبود سرویس‌های بهداشتیِ سازگار، زیرساخت‌های شهری و وجود فضاهای نا‌مناسب و ناکارآمد از جمله عواملی‌اند که سفر را در ایران برای افراد دارای معلولیت دشوار کرده‌اند.

منابع: مجله دانشمند - سیده یاسمین حسینی، سایت آداک