تبیان، دستیار زندگی
از «سبقت پیاز ۵ هزار تومانی از دلار» تا «پاسخ نعمت‎زاده به دلیل عقب ماندن صنعت خودرو ایران از دیگر کشورها»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبره
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیاز ۵ هزار تومانی گران‌تر از دلار

از «سبقت پیاز ۵ هزار تومانی از دلار» تا «پاسخ نعمت‎زاده به دلیل عقب ماندن صنعت خودرو ایران از دیگر کشورها»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

بخش اقتصاد تبیان
پیاز ۵ هزار تومانی گران‌تر از دلار

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری تابناک، این پیمانه موضوعاتی همچون قرمز پوشی حافظ با شبندر و شپنا، زمان واریز سود سهام عدالت، روایت رئیس پارلمان بخش خصوصی از رنج های وزیر اقتصاد، گران شدن 150 ریالی یورو در بازار آزاد، تاثیر افزایش ارزش یورو بر صادرات شرکت‌های اروپایی، بررسی و اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس، دست دلال‌ها و رانت‌خواران در واردات خودرو، پیش فروش غیرقانونی خودروی اپل، مهمترین دردسر بازار طلا در روزهای آینده و بدهی ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی دولت را در بر دارد.

افت ۹۸ واحدی شاخص کل بورس با شبندر و شپنا

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 16 مردادماه 96 با کاهش 98 واحدی (معادل 0.15 درصد) به رقم 81 هزار و 285 واحد رسید. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته جاری پس از رشد روز قبل، شاهد روند نزولی اکثر شاخص های منتخب بازار سرمایه بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 31 واحدی به رقم 26 هزار و 339 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 110 واحدی، عدد 17 هزار و 735 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با کاهش 83 واحد به رقم 13 هزار و 435 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.24 درصدی، کاهش 213 واحدی را رقم زد و به سطح 89 هزار و 598 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 125 واحد کاهش به رقم 56 هزار و 913 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان شانزدهمین روز مرداد با رشد 93 واحد معادل 0.05 درصد همراه بود و عدد 177 هزار و 406 واحد را به نمایش گذاشت. نماد شبندر (پالایش نفت بندرعباس) با 33 واحد، نماد شپنا (پالایش نفت اصفهان) با 16 واحد و نماد پاکشو (گروه صنعتی پاكشو) با 14 واحد کاهش بیشترین تاثیرمنفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

واریز سود سهام عدالت، ماه آینده

علی طیب نیا در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: سود سهام عدالت ماه آینده واریز می شود. البته قبل از انتخابات هم دولت این توانایی را داشت که سود را پرداخت کند، اما به دلیل عدم ایجاد شائبه سیاسی این کار صورت نگرفت.

کشورهایی که صنعت خودرو را با ما آغاز کرده اند وضعیت خوبی داشته اما ما هنوز فاصله معنا داری با آنها داریم.

غلامحسین شافعی در آخرین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور علی طیب نیا گفت: حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در شورای گفتگو، همراه با رنج های فراوانی بود که متاسفانه در مجموع عملکرد اجرای سیاستهای اصل 44 و خصوصی سازی، هیچ فردی رضایت ندارد؛ اما مسائل و مشکلاتی که در هیات واگذاری وجود داشت و ما شاهد آن بودیم و از سوی وزیر اقتصاد نیز بارها اعلام شد، باعث شد که نتیجه مطلوب حاصل نشود. البته شاید بهتر باشد بگوییم نتیجه ای هم حاصل نشده است. وی با بیان اینکه علی طیب نیا، شاگرد اول مجلس در روز رای اعتماد کابینه یازدهم، در کابینه دوازدهم حضور ندارد، از وزیر امور اقتصادی و دارایی درخواست کرد تا ارتباط خود را با بخش خصوصی قطع نکند. او گفت: حیف است که شاگرد اول مجلس در کابینه دوازدهم حضور ندارد. /مهر

سبقت پیاز ۵ هزار تومانی از دلار

رو گذشته پیاز در حالی میهمان میوه فروشی ها و میادین میوه و تربار شد که قیمت ۵ هزار تومانی آن بیش از هر زمانی خودنمایی می‌کند. این در حالی است که قیمت این محصول صیفی در ماه گذشته ۳ هزار تومان بود. نکته قابل تامل در این میان این است که امروز دلار به قیمت ۳۸۲۱ تومان معامله شد در حالی که ارزش آن در ماه گذشته ۳۷۵۰ تومان گزارش شد. بنابراین قیمت پیاز طی یک ماه ۲ هزار تومان رشد را تجربه کرده در حالی که این رشد برای ارزش دلار ۷۱ تومان بوده است. این در حالی است که اول مردادماه جاری رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر وعده کاهش قیمت این محصول صیفی طی ده روز بعد را داده و گفته بود: اجازه کوچکترین افزایش نامتعادل و غیر اصولی در بازار را نمی دهیم و قیمت پیاز در شهریور ماه به قیمت قبل باز خواهد گشت. وی با انتقاد از برخی ضعف ها در حوزه تولید محصولات کشاورزی، گفته بود: هرسال مشاهده می کنیم که یکی از محصولات کشاورزی افزایش قیمت غیر منطقی دارد، این اتفاق در سال جاری در مورد پیاز افتاده است. وی درباره علت افزایش غیرمعقول قیمت پیاز گفته بود: عده ای در خلاء مدیریتی در بحث توزیع، اقدام به دپو پیاز کردند و این امر سبب خراب شدن این محصول و افزایش قیمت غیرمنطقی آن شد. به نقل از مهر، او وعده داده بود: با ورود محصولات شیراز، ورامین و کرج به بازار شاهد کاهش آغاز روند کاهش قیمت این محصول خواهیم بود.

یورو 150 ریال در بازار آزاد گران شد

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با افت 70 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 52 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 150 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم 45 هزار و 220 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 457 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 13 ریال ارزان تر فروخته شد.

برخی شرکت‌های اروپایی که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند نسبت به تقویت ازش یورو در برابر دلار و تأثیر آن بر کاهش صادرات این اتحادیه به شدت نگران هستند. هفته‌های اخیر شاهد افزایش ارزش یورو در برابر دلار نسبت به سال گذشته و زمان روی کار آمدن ترامپ هستیم. در معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته ارزش یورو به 1.1910 دلار رسید که از ماه ژانویه سال 2015 بی‌سابقه بوده است. برای بسیاری از شرکت‌های اروپایی که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند به ویژه آنهایی که در ایتالیا و فرانسه هستند تقویت ارزش یورو می‌تواند به معنای راکد شدن بازار کار تعبیر شود. ویلیام هاملین کارشناس سرمایه‌گذاری در مؤسسه مدیریت دارایی آنالایف معتقد است نگرانی عمومی از تقویت یورو در میان شرکت‌های اروپایی شکل گرفته است و نتایج آن را در سه ماهه جاری حس می‌کنیم. افزایش ارزش یورو می‌تواند به بالا رفتن قیمت کالاها به تولید اتحادیه اروپا در بازار جهانی و در نتیجه کاهش رقابت‌پذیری و پایین آمدن مشتری در بازار جهانی بینجامد، البته این رویداد می‌تواند برای کشورهای مختلف تعابیر مختلفی داشته باشد؛ چراکه به عنوان مثال آلمان ترسی از بالا رفتن ارزش یورو ندارد. لودویک سوبران کارشناس ارشد اقتصادی مؤسسه تضمین اعتبار اولر هرمس معتقد است: «ایتالیا بیشترین تأثیر منفی را از افزایش ارزش یورو در بازار خواهد گرفت و بسیار نسبت به این مسئله آسیب‌پذیر خواهد بود.»

کاهش قیمت نفت به دلیل نگرانی از اشباع بازار

روز دوشنبه قیمت نفت، پس از تعطیلی دو روزه بازار، کاهش یافت. این در حالی ست که در روز جمعه قیمت نفت تقریبا به بالاترین نرخ خود در ۹ هفته گذشته رسیده بود. علت کاهش قیمت های امروز افزایش تولید اوپک و آمریکا اعلام شده که موجب نگرانی تجار درباره تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار گشته است. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته،  ۶۷ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱.۷۵ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۷ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۸.۷۸ دلار صورت گرفت.

بررسی و اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده تا ۲ ماه دیگر در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود که با اصلاح این قانون بسیاری از مشکلات در بخش بنگاه‌ها و کارآفرینان حل می‌شود.

دست دلال‌ها و رانت‌خواران در واردات خودرو

نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص عدم داخلی‌سازی و یا به‌طول کشیدن مراحل داخلی‌سازی خودروها، گفت: هر خودرویی که وارد کشور می‌کنیم، همزمان با آن باید تکنولوژی مورد نیاز آن‌را نیز وارد کنیم. وی با بیان اینکه قطعه‌سازان داخلی پتانسیل داخلی‌سازی خودروهای جدید را دارند، تصریح کرد: اما باید توجه کرد که قطعه سازان واقعی این توان را دارند نه دلال‌های که از چین و مالزی قطعات را وارد کنند. قاضی‌پور با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از خواب بیدار شود، این وزارتخانه خود را به‌خواب زده است، ادامه داد: کشور نیازمند یک خودروی ملی است که بعد از سه‌سال تمامی قطعات آن در داخل کشور تولید شود. به نقل از خانه ملت، این نماینده مجلس، با تاکید بر اینکه نباید کشور را به‌گورستان ماشین‌های خارجی تبدیل کنیم، خاطرنشان کرد: حدودا هزار و دویست خودرو آمریکایی وارد کشور شده که نیروی انتظامی اجازه شماره‌گذاری آنها را نمی‌دهد این کار نیروی انتظامی بسیار خوب است،در سه ماهه سال 96 میزان واردات خودرو نسبت به سه ماهه سال 95 به‌جای اینکه کاهش یابد افزایش یافته این مسئله نشان دهنده دلال‌بازی و رانت خواری در واردات خودرو وجود دارد.

پیاز در حالی میهمان میوه فروشی ها و میادین میوه و تربار شد که قیمت ۵ هزار تومانی آن بیش از هر زمانی خودنمایی می‌کند.

پیش فروش خودروی اپل غیرقانونی است

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با بیان اینکه پیش فروش خودرو توسط شرکت‌های فاقد نمایندگی رسمی غیرقانونی است، اعلام کرد: در همین راستا پیش‌فروش خودروی اپل از طریق شرکت ساپرا موتور غیرقانونی است. به نقل از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان پیرو اطلاع رسانی‌های قبلی مجدداً تأکید می‌کند شرکت‌های عرضه کننده خودرو به استناد ماده 5 آئین نامه اجرائی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو موضوع مصوبه شماره 7415.ت51681 ﻫ مورخ 95.10.28 هیئت محترم وزیران مکلف به اخذ مجوز پیش فروش خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم سهام عدالت را در دولت دوازدهم، جمع بندی کرده و در مورد آن تصمیم گیری کنیم؛ البته بر اساس آمار واگذاری ها با توجه به وضعیت بازار سرمایه، باید به این امر اشاره کرد که مالکیت به بخش غیردولتی داده شده، ولی مدیریت صد در صد در اختیار دولت قرار دارد. وی تصریح کرد: اقتصاد ایران اکنون در وزارت کار خلاصه شده است، به این معنا که اکنون این وزارتخانه خود به یک دولت تبدیل شده است و این وزارتخانه از طریق صندوق های بیمه ای و زیرمجموعه های خود، بر اقتصاد کشور حاکم شده است. اما چالش ما مدیریت دولت در اقتصاد است. این در حالی است که اکنون دولت شرکتها را اداره می کند، ولی پاسخگو هم نیست. پورابراهیمی با ابراز گلایه از وضعیت نابسامان بازار بدهی گفت: اکنون نظارتی بر این بازار وجود ندارد، ضمن اینکه این بازار بدتر از بازار غیرمتشکل پولی شده است و زنگ خطر آن به صدا درآمده است.

مهمترین دردسر بازار طلا در روزهای آینده چیست؟

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که انتشار آمارهای اشتغال آمریکا در ماه جولای می تواند طی روزهای آینده تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و بهره اوراق قرضه آمریکا داشته باشد و این مساله چالش برزگی را برای بازار طلا به وجود خواهد اورد. بر اساس این گزارش وزارت کار آمریکا اعلام کرده است که اقتصاد این کشور طی ماه جولای 209 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است. این رقم بسیار بیشتر از انتظارات و گمانه زنی های اولیه کارشناسان اقتصادی بوده و موجب شد تا قیمت طلا در هفته گذشته با افت نزدیک به یک درصدی روبرو شود. قیمت هر اونس نقره نیز در پایان مبادلات هفته گذشته بیش از 2.5 درصد کاهش داشته است. به اعتقاد ناظران بازارهای بین المللی، یکی از مهمترین دردسرهای طلا در روزهای آتی ، افزایش ارزش دلار آمریکا خواهد بود. دلار که اوایل هفته گذشته به پایین ترین سطح در 13 ماه اخیر رسیده بود، پس از انتشار آمارهای اشتغال جولای با افزایش نسبی روبرو شده است. به نظر می رسد انتشار امارهای امیدوار کننده اشتغال در آمریکا، احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو طی ماه های آینده را بیشتر کرده است.

بدهی ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی دولت

بر اساس اعلام بانک مرکزی، نقدینگی اردیبهشت ماه امسال به ۱۲۸۹ هزار میلیارد تومان رسید. در این میان، سهم پول در میزان نقدینگی ۱۶۱هزار میلیارد تومان و سهم شبه‌پول در آن، ۱۱۲۷ هزار میلیارد تومان است که به ترتیب نسبت به اسفندماه سال ۹۵ معادل ۰.۷ درصد کاهش و ۳.۴ درصد افزایش را نشان می دهد. میزان دارایی های خارجی در اردیبهشت ماه سال ۹۶ ۵۷۸ هزار میلیارد ریال و میزان بدهی های بخش دولتی ۲۳۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به اسفندماه سال گذشته، به ترتیب ۰.۷ درصد کاهش و ۵.۱ درصد افزایش را نشان می دهد. از مجموع بدهی های بخش دولتی، بدهی دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان و بدهی شرکتها و موسسات دولتی ۳۰ هزار میلیارد تومان است. همچنین بدهی های بخش  غیردولتی نیز به ۹۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفندماه سال گذشته ۰.۵ درصد افزیاش را نشان می‌دهد.

دلیل عقب ماندن صنعت خودرو ایران از دیگر کشورها از زبان نعمت‎زاده

وزیر صنعت با طرح این پرسش که برخی می گویند چرا کشورهایی که صنعت خودرو را با ما آغاز کرده اند وضعیت خوبی داشته اما ما هنوز فاصله معنا داری با آنها داریم، افزود: به اعتقاد من  گسستگی بازار خودرویی کشور با بازارهای بین المللی دلیل این موضوع است که باید برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهیم. محمدرضا نعمت‌زاده با اعلام اینکه همکاری بین الملی یکی از الزامات توسعه صنعت خودرو است، افزود:  یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات با رنو پیش بینی مواد متعدد برای توسعه بیشتر صنعت خودروی کشور بود.


منبع: خبرگزاری تابناک