تبیان، دستیار زندگی
طی سال ­های اخیر و بر اساس مصوبات مراجع قانونی مربوطه، سوابق تحصیلی سال یازدهم متوسطه نقش تعیین کننده­ای در سرنوشت داوطلبان آزمون سراسری دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزش عالی ایفا نموده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمون های آزمایشی سنجشِ یازدهــم ویژه دانش آموزان پایه یازدهم، بخش اول

طی سال  های اخیر و بر اساس مصوبات مراجع قانونی مربوطه، سوابق تحصیلی سال یازدهم متوسطه نقش تعیین کننده ای در سرنوشت داوطلبان آزمون سراسری دانشگاه  ها و مؤسسات آموزش عالی ایفا نموده است؛ به طوری که سوابق تحصیلی سال یازدهم متوسطه داوطلبان آزمون سراسری هم اکنون یکی از عوامل مهم تعیین کننده کیفیت رشته محل قبولی داوطلب در آزمون سراسری است.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

آزمون های آزمایشی سنجشِ یازدهــم ویژه دانش آموزان پایه یازدهم

شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان سازمان سنجش کشور، با استفاده از بیش از دو دهه تجربه در طراحی و برگزاری آزمون  های آزمایشی برای آمادگی دانش آموزان دوره متوسطه، برای سال تحصیلی آینده (96-97) اقدام به طراحی آزمون های تابستانه، مرحله  ای و جامع برای جامعه هدف دانش آموزان سال یازدهم متوسطه (سال دوم) که امتحانات نهایی را در پیش دارند نموده است. این آزمون ها با ماهیتی جدید از نظر محتوا، بودجه بندی و اجرا گامی مهم در برای پاسخگویی به نیاز موجود در این زمینه است که امید است مورد توجه دانش آموزان عزیز سال یازدهم متوسطه و هم چنین مشاوران و دست اندرکاران دبیرستان ها قرار گیرد.

آزمون  های سنجش یازدهم دارای ویژگی های زیر است:

1- ارایه سؤالات مفهومی تستی که ضمن آماده نمودن دانش آموزان برای شرکت در امتحانات ترم اول و نهایی سال یازدهم، زمینه آشنایی و مهارت این عزیزان را برای پاسخگویی به سؤالات آزمون  سراسری سال بعد، برای دانش آموز فراهم می نماید.

2- بودجه بندی منابع درسی براساس برنامه درسی دبیرستان ها.

3- ارایه کارنامه تحلیلی پیشرفت تحصیلی در هر آزمون و مقایسه با آزمون  های قبل.

4- ارایه گزارش های تحلیلی، مقایسه ای و مدیریتی برای دبیرستان هایی که دانش آموزان سال یازدهم خود را به صورت گروهی در این آزمون ها شرکت می دهند.

5- ارایه نتیجه نمرات آزمون به شرکت کنندگان بلافاصله پس از پایان هر آزمون.

نحوۀ زمانبندی آزمون ها به شرح جدول زیر است:

آزمون های آزمایشی سنجشِ یازدهــم ویژه دانش آموزان پایه یازدهم

نحوه برگزاری آزمون های آزمایشی سنجشِ یازدهم:

این آزمون ها در 3 فاز کلی «تابستانه، مرحله ای و جامع» و در 11 نوبت برگزار می شوند. فاز اول، آزمون های تابستانه بوده که در 3 نوبت برگزار خواهند شد. هدف اصلی آزمون های تابستانه، بررسی و مرور کلی مطالب کتاب های درسی پایۀ دهم خواهد بود. فاز دوم، آزمون های مرحله ای بوده که در 6 نوبت برگزار خواهند شد. هدف کلی این آزمون ها، بررسی و نگاه دقیق تر به مطالب کتاب های درسی پایۀ یازدهم و ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در طول سال تحصیلی است. در این میان، آزمون ویژه ای (آزمون مرحلۀ 4) در نظر گرفته شده است که در پایان امتحانات نیمسال اول، در تاریخ 6/11/1396 برگزار خواهد شد و هدف آن، جمع بندی مطالب نیمسال اول است که پس از امتحانات تشریحی نیمسال اول برگزار خواهد شد و بر اساس آن، آمادگی دانش آموزان براساس پرسش های چهارگزینه ای استاندارد مرتبط با مطالب این نیمسال تحصیلی مورد سنجش و ارزیابی قرار خواهد گرفت. فاز سوم، آزمون های جامع بوده که در 2 نوبت برگزار خواهند شد. هدف این آزمون ها، آشنایی کامل دانش آموزان با پرسش های چهارگزینه ای همسو و مرتبط با سؤالات امتحانات خرداد 1397 و به نوعی، مقدمۀ آمادگی برای آزمون سراسری سال 1398 است. تاریخ آزمون ها در جدول زیر آمده است.

آزمون های مرحله ای براساس تقسیم بندی منابع درسی برگزار می شود؛ به طوری که در هر مرحله از آزمون، طبق تقسیم بندی های انجام شده، از داوطلبان امتحان به عمل می آید؛ علاوه بر این، در آزمون هر مرحله، از قسمت یا قسمت های مربوط به مراحل قبل نیز امتحان گرفته می شود؛ لیکن در هر مرحله، سؤالات امتحانی با تاکید بر منابع مربوط به همان مرحله طراحی می شود (برای مثال، در مرحله سوم آزمون، قسمت های مربوط به آزمون اول و دوم هم منظور شده است؛ با این تاکید که بیشتر سؤالات از قسمت سوم خواهد بود.)

پس از برگزاری هریک از آزمون های مرحله ای و هم چنین آزمون جامع، کارنامه ای با اطلاعات بسیار مفید و ارزنده شامل نمره خام دروس، میانگین نمرات خام نفرات برتر، رتبه در هر درس و رتبه کل در مقایسه با داوطلبان شهر، استان و کشور و نمره کل عمومی و اختصاصی در زیر گروه های آزمایشی و .... دراختیار داوطلبان قرار می گیرد تا داوطلبان براساس اطلاعات مندرج در این کارنامه ها از میزان آمادگی خود در هر مرحله از آزمون آگاهی یافته و نسبت به رفع نقاط ضعف خود تا برگزاری آزمون مرحله بعد اقدام نمایند و در نهایت نیز با شرکت در آزمون  ها، آمادگی لازم را برای شرکت در امتحانات نهایی سال 1397 کسب می نمایند.

کارنامه نتایج هر نوبت ازآزمون های آزمایشی سنجشِ یازدهم در عصر روز برگزاری هر آزمون از طریق سایت اینترنتی شرکت به نشانی:www.sanjeshserv.ir منتشر می گردد. ضمناً به اطلاع دانش  آموزان می رساند که محاسبه نمره کل آزمون های آزمایشی، براساس آخرین مصوبات و ضوابط سازمان سنجش آموزش کشور در ارتباط با آزمون سراسری سال 1396 خواهد بود. هم چنین نمره آزمون دروس عمومی و اختصاصی، همانند آزمون سراسری و براساس نمره آزمون عمومی (با توجه به ضرایب) به علاوه سه برابر نمره آزمون اختصاصی (با توجه به ضرایب) تقسیم بر مجموع کل ضرایب محاسبه می شود، که این امر می تواند تجربه مناسبی برای دانش آموز در ارتباط با شرکت در آزمون سراسری سال بعد باشد.

منبع: پیک سنجش