تبیان، دستیار زندگی
شد عضو پژوهشكدة فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ورود بانوان مجتهد را به مجلس خبرگان رهبری فاقد منع قانونی و فقهی ارزیابی و تصریح كرد: در این مسأله نباید شتاب زده عمل كرد. حجت‌الاسلام حسنعلی علی اكبریان كه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود بانوان مجتهد به مجلس خبرگان فاقد منع قانونی و فقهی است اما نباید دچار شتاب‌زدگی شد

عضو پژوهشكدة فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ورود بانوان مجتهد را به مجلس خبرگان رهبری فاقد منع قانونی و فقهی ارزیابی و تصریح كرد: در این مسأله نباید شتاب زده عمل كرد.

حجت‌الاسلام حسنعلی علی اكبریان كه امروز درباره ورود بانوان مجتهد به مجلس خبرگان رهبری به خبرنگار رسا گفت‌وگو می‌كرد، اظهار داشت: از نظر فقهی، حضور بانوان در مجلس خبرگان، هیچ ممانعتی ندارد. زیرا رأی خبرگان برای انتخاب رهبر، طریقیت دارد نه موضوعیت.

وی افزود: خبرگان یك ساز و كاری است كه قانون اساسی ما تعبیه كرده است و در ذات فقه ما این وجود ندارد كه بگوییم مخالفت با فقه دارد.

مدیر گروه دانش‌های وابسته به فقه پژوهشكده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ورود زنان را به این مجلس از لحاظ قانونی نیز ممنوع ندانست و افزود: شرط ورود، اجتهاد است. مجتهد شدن برای بانوان جایز است. مرجعیت و ولایت برای زنان ممنوع است. زیرا برخی فقها قبول نمی‌كنند كه آنان می‌توانند مرجع تقلید یا ولی باشند، اما در مورد اجتهاد بانوان، كسی شبهه‌ای ندارد.

وی با انتقاد از برخی شتاب‌زدگی‌ها در مطرح كردن بانوان در برخی صحنه‌ها تأكید كرد: نباید بدون تعقل و بی‌محابا به خاطر افكار عمومی جهانیان، زن‌های مجتهد را بیاوریم و بگوییم بانوان ما در این فضاها نیز شركت می‌كنند.

حجت‌الاسلام علی اكبریان ادامه داد: به طور طبیعی اگر خانمی از نظر صلاحیت خبرگان نسبت به مردی اصلح بود، او وارد خبرگان می‌شود و ممانعتی ندارد.