تبیان، دستیار زندگی
در طب سنتی درمان ریزش مو به دو گروه تقسیم می شود؛ درمان های موضعی و درمان های خوراکی. درمان های موضعی است. ازنظر طب سنتی، روند تولید مو به مسائل درونی بستگی دارد و برای این که فرد رویش موی خوبی داشته باشد نیاز به مزاج معتدل و سالم دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طب سنتی و ریزش مو

در طب سنتی درمان ریزش مو به دو گروه تقسیم می‌شود؛ درمان‌های موضعی و درمان‌های خوراکی. درمان‌های موضعی است. ازنظر طب سنتی، روند تولید مو به مسائل درونی بستگی دارد و برای این‌که فرد رویش موی خوبی داشته باشد نیاز به مزاج معتدل و سالم دارد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

ریزش مو

در طب مدرن درمان‌هایی برای ریزش مو و افزایش رشد آن وجود دارد که گرچه برخی از آن‌ها نتیجه‌بخش است، اما در طولانی‌مدت ممکن است عوارضی برای فرد به دنبال داشته باشد، اما در طب سنتی درمان‌های نسبتاً مناسبی برای پیشگیری از ریزش و همچنین افزایش روند رویش مو وجود دارد، گرچه این درمان‌ها معمولاً طولانی و زمان‌بر است. البته این اتفاق فقط در طب سنتی ایرانی نمی‌افتد و در تمام مکاتب علمی پوست در دنیا، ریزش مو با دشواری درمان می‌شود و باید این مسئله را در نظر گرفت.

در طب سنتی درمان ریزش مو به دو گروه تقسیم می‌شود؛ درمان‌های موضعی و درمان‌های خوراکی. آنچه امروز بیشتر به کار می‌رود، درمان‌های موضعی است. ازنظر طب سنتی، روند تولید مو به مسائل درونی بستگی دارد و برای این‌که فرد رویش موی خوبی داشته باشد نیاز به مزاج معتدل و سالم دارد.

اگر فرد مزاج معتدل و خوبی داشته باشد باید تغذیه او را هم بررسی کرد. فرد مبتلا به ریزش مو باید موادی را که در رشد و تقویت موها مؤثر است به اندازه کافی دریافت کند. مصرف جوانه گندم، سبوس برنج و نخودفرنگی نیز در تقویت مو مؤثر است. همچنین گفته می‌شود یکی از علل ریزش مو کمبود ویتامین B در بدن است که نقش مهمی در این میان ایفا می‌کند. عامل احتمالی دیگر کمبود گوگرد در بدن است، این ماده معدنی در بازنگری پیازِعنصل و همچنین در انواع سبزی‌ها مثل تره، سیر و موسیر به‌وفور یافت می‌شود.

اگر فرد مزاج معتدل و خوبی داشته باشد باید تغذیه او را هم بررسی کرد. فرد مبتلا به ریزش مو باید موادی را که در رشد و تقویت موها مؤثر است به اندازه کافی دریافت کند. مصرف جوانه گندم، سبوس برنج و نخودفرنگی نیز در تقویت مو مؤثر است

تمام گیاهانی که جریان خون موضعی را تقویت می‌کند، نه‌تنها در پیشگیری از ریزش مو، بلکه در رشد مجدد آن نیز مؤثر است. برخی از ترکیب‌های بابونه و آویشن نیز خواص مشابه رزماری دارند و از فرآورده‌های آن‌ها برای بهبود اگزما استفاده می‌شود. آویشن در عین حال که جریان خون موضعی را تقویت می‌کند، آثار ضدباکتری و ضدقارچ دارد و می‌تواند در پیشگیری از ریزش مو و همچنین تقویت رویش آن مؤثر باشد.

سبزی‌هایی مانند تره، سیر و موسیر برای تقویت مو مفید است. برای درمان ریزش موی سر باید کاری کرد تا جریان خون در زیرپوست سر تحریک شود. همچنین می‌توان علاوه بر استفاده از انواع پیاز خوراکی و سبزی‌ها، موها را با ماست شست‌وشو داد چون آب ماست از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

برای به جریان انداختن خون در سر می‌توان موها را ماساژ داد به شرطی که صابون و شامپو قلیایی نباشد. مقدار کمی سیر را نیز می‌توان رنده کرد و بعد به آن مقداری عسل اضافه و مخلوط کرد و بر سر مالید.

استفاده از گیاه گزنه نیز می‌تواند جلوی ریزش موی سر را بگیرد و در برخی موارد حتی موی سر دوباره می‌روید.


منبع: چاردیواری
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.