تبیان، دستیار زندگی
شامپوی مناسب در هنگام شستشوی بدن یا مو ها، چربی و آلودگی های سطحی را بدون آنکه اثر نامطلوبی بر روی مو و یا پوست از خود بر جای بگذارد، پاک می کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی‌های یک شامپوی خوب

شامپوی مناسب در هنگام شستشوی بدن یا مو‌ها، چربی و آلودگی‌های سطحی را بدون آنکه اثر نامطلوبی بر روی مو و یا پوست از خود بر جای بگذارد، پاک می‌کند.

بخش سلامت تبیان

شامپو

منوچهر دادگرنژاد، معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، شامپو را ترکیب مناسبی از یک پاک کننده معرفی کرد که عموماً به صورت مایع بوده و به منظور شست و شوی بدن یا موی سر استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: شامپوی مناسب در هنگام شستشوی بدن یا مو‌ها، چربی و آلودگی‌های سطحی را بدون آنکه اثر نامطلوبی بر روی مو و یا پوست از خود بر جای بگذارد، پاک می‌کند.

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: اثر شامپو بر روی پوست و موی سر یک اثر سطحی بوده و هیچگونه جذب یا اثر عمقی بر آنها ندارد، لذا موی سر بعد از شست و شو، باید براق، طبیعی، بدون شوره، سفیدک یا شکنندگی باقی بماند.

خصوصیت یک شامپوی مناسب شسته شدن آسان آن از روی پوست و مو‌ها و عدم حساسیت پوست و مو است

وی اظهار کرد: شامپو‌ها می‌توانند علاوه بر ماده موثره پاک کننده، به منظور لطافت بیشتر مو حاوی مواد نرم کننده نیز باشند و رایج‌ترین نوع تقسیم بندی شامپو‌ها براساس قدرت پاک کنندگی به انواع مخصوص مو‌های چرب، معمولی و خشک است.

دادگر نژاد شفافیت و عاری بودن از هر گونه مواد خارجی و یکنواخت را از ویژگی‌های فیزیکی یک شامپوی مناسب دانست و افزود: یک شامپوی خوب در صورت بسته بندی مناسب و نگهداری در شرایط استاندارد حتما فاقد بوی نامطبوع است و خصوصیت دیگر یک شامپوی مناسب شسته شدن سهل آن از روی پوست و بین مو‌ها و عدم حساسیت روی پوست و مو است.

وی تصریح کرد: ویژگی‌های دیگری مثل رنگ و بوی مطبوع و مناسب، خاصیت براق سازی مو و شانه پذیری آسان موی مرطوب نشانه‌هایی از یک شامپوی قابل مصرف است.

معاون اداره کل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در مورد استفاده از محصولات غیر اصیل هم هشدار‌هایی داد و گفت: چنین محصولاتی می‌توانند باعث ترشح بیش از حد چربی در مو و پوست همچنین تحریک چشم و پوست شده و اثر نامطلوب بر روی پوست، موی سر و چشم بگذارد.

وی با برشمردن نکات قابل توجه مثل مشخصات بسته بندی محصولات ساخت داخل اعم از نام و آدرس کارخانه تولیدکننده، وزن آن و بطور کلی ترکیبات و مواد تشکیل دهنده در زمان تهیه شامپو، بیشترین اهمیت را در توجه به پروانه بهداشتی سازمان غذا و دارو، تاریخ تولید و انقضاء محصول و شرایط نگهداری آن دانست و یادآور شد: در خصوص محصولات وارداتی نیز که برای پیشگیری از دسترسی به کالای تقلبی و قاچاق حتما باید از طریق برچسب اصالت آن را مورد استعلام قرار داد.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.