تبیان، دستیار زندگی
بی تردید ماجرای سلفی حقارت در شان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن نبود، نه از لحاظ برخورد دیپلماتیک و نه از لحاظ فرهنگی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلفی حقارات!

بی‌تردید ماجرای "سلفی حقارت" در شان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن نبود، نه از لحاظ برخورد دیپلماتیک و نه از لحاظ فرهنگی.

آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان
سلفی حقارت!

"سلفی حقارت"؛ اصطلاحی که از روز شنبه (روز تحلیف ریاست جمهوری) در فضای جامعه به راه افتاد. ماجرا از آنجا شروع شد که برای مراسم سوگندنامه‌ی رئیس جمهور (تحلیف) حدود 100 نماینده از کشورهای مختلف دعوت شده بودند که یکی از آنها "فدریکا موگرینی" نماینده اتحادیه اروپا در سیاست خارجی بود؛ فردی که شاید بیش از دیگر مهمانان برای ایرانیان آشنا بود.

متاسفانه حضور وی در صحن مجلس شورای اسلامی با رفتار ناشایست و نسنجیده‌ی برخی نمایندگان و تقلای آنان بر گرفتن عکس سلفی [!] همراه شد. این نمایندگان اطراف فرستاده‌ی اتحادیه اروپا را گرفته و سعی بر انداختن عکس با وی داشتند که این لحظات شکار دوربین خبرنگاران حاضر در مجلس شد.

این موضوع به سرعت در فضای مجازی و رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی منتشر و با واکنش‌های فراوانی همراه شد. واکنش‌هایی گرفته از سوی مسئولین کشورمان تا مردم در داخل و خارج از کشور.

واکنش‌ها به سلفی حقارت

- "تلگراف انگیس" نوشت: "سیاستمداران ایرانی به دلیل رفتار غیرحرفه ای و ناشایست نمایندگان مجلس که برای گرفتن سلفی با دیپلمات ارشد زن اتحادیه اروپا در مجلس به سمت وی حمله ور شده بودند مورد انتقاد قرار گرفتند."

- "العربیه" نوشت: "تصاویر سلفی نمایندگان مجلس ایران با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با واکنش رسانه ها و شبکه های اجتماعی مواجه شد تا جایی که یکی از نمایندگان به دلیل تلاش برای گرفتن عکس با موگرینی عذرخواهی کرد."

- "بی بی سی" دراین باره نوشت: "نمایندگان مجلس ایران به دلیل رفتارهای عجیب و غریب خود با فدریکو موگرینی، دیپلمات ارشد اروپایی تحت شددیترین انتقادها قرار گرفتند."

- بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه: "متأسفم که دربارهٔ این موضوع نمی‌توانم اظهارنظر کنم. در صحن مجلس اتفاقاتی افتاده و با توجه به تفکیک قوا نمی‌توانم به مسائل داخل مجلس ورود کنم."

- صادق خرازی، دیپلمات و نماینده پیشین جمهوری اسلامی در سازمان ملل: "ای کاش مجلس یک واحد آموزش پروتکل رفتار و اخلاق جمعی برای نمایندگان محترم تدارک می‌دید که وجاهت نمایندگان محترم دستمایه نقد قرار نمی‌گرفت."

- حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور: "مشکل سیاسی نیست، فرهنگی است. ای کاش با تک تک نمایندگان محترم حاضر در آن تصویر سلفی، مصاحبه‌ای عمیق گرفته شود."

شایسته است که گذراندن دوره‌های روابط بین‌الملل و تشریفات سیاسی برای نمایندگان مجلس الزامی شود.

- پُست اینستاگرامی  یک شهروند: "می‌دونم چرا از رفتار امروز نماینده ها انقدر شگفت زده شدید! اكثر ایرانى ها نسبت به غربى‌ها همین نوع واكنش رو دارن مال امروز و دیروز هم نیست."

- پُست اینستاگرامی  یک شهروند: "چقدر سعودی هارو بابت عکس و رفتارشان جلو ایوانکا ترامپ مسخره کردم! باید برم ازشون حلالیت بگیرم."

- پُست اینستاگرامی  یک شهروند: "از سلفی هیجان‌زده تعدادی از نمایندگان مجلس با فدریکا موگرینی چقدر حقارت می‌باره."

آیا نماینده‌ای که با موگرینی سلفی گرفت همان آزاده معروف است؟

این ماجرا در کمتر زمانی با انتشار عکس نوجوان آزاده‌ی ایرانی که حاضر نشده بود با خبرنگار بی‌حجاب، مصاحبه کند تحت عنوان "اولین نماینده‌ای که با موگرینی عکس یادگاری انداخت"، جنجال آفرین شد. نماینده‌ی مذکور "علیرضا رحیمی" بود در حالی که نوجوانی که به دست بعثی‌ها اسیر شده بود و در برابر خبرنگار هندی بی‌حجاب سرش را پایین انداخت و گفت تا حجاب نگیری مصاحبه نمی‌کنم؛ "مهدی طحانیان" است. برخی سعی داشتند تا با یکی نشان دادن این دو نفرد جوّ ناخوشایندی را ایجاد و وی را تخریب شخصیت نموده و دَم از تغیر کردن رفتار و اعتقادات جوانان و نوجوانان دوران جنگ بزنند، بنابراین لازم بود تا این جریان نیز روشن گردد.

کلام آخر

بی‌تردید ماجرای "سلفی حقارت" در شان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن نبود، نه از لحاظ برخورد دیپلماتیک و نه از لحاظ فرهنگی و از آنجایی که برخی از نمایندگان در مناسبات سیاسی حضور دارند و یا برای پاره‌ای مسائل سیاسی- اجتماعی به دیگر کشورها سفر می‌کنند، شایسته است که دوره‌های روابط بین‌الملل و تشریفات سیاسی را برای آنان ضروری و از احتمال بروز مجدد چنین رفتاری جلوگیری شود تا کوچک‌ترین خللی در نگاه جهانیان به فرهنگ اصیل و غنی ایرانی ایجاد نشود.