تبیان، دستیار زندگی
چهارمین «جشنواره عکس نورنگار» با محوریت معماری باستانی و تاریخی ایران برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عکس‌هایی که تاریخ معماری ایران را به رخ جهانیان می‌کشند

چهارمین «جشنواره عکس نورنگار» با محوریت معماری باستانی و تاریخی ایران برگزار می‌شود.

بخش هنری تبیان
عکاسی

نشست خبری «چهارمین جشنواره عکس نورنگار» با حضور اساتید عکاسی و داوران جشنواره برگزار شد.

در این نشست مسعود افشانی دبیر جشنواره عکس نورنگار گفت: مجموعه نورنگار از بدو تاسیس در سال 81 تا کنون علاوه بر فعالیت تجاری، در زمینه‌‌های فرهنگیِ عکاسی نیز فعال بوده و بیش از 400 نمایشگاه عمومی و انفرادی را برگزار کرده است.

وی افزود: در سال 92 طی نشستی که با اساتید و عکاسان حرفه‌ای کشور برگزار کردیم؛ جهت ایجاد تمرکز در فعالیت‌های فرهنگی و اشاعه هنر عکاسی، تصمیم به برگزاری جشنواره عکس نورنگار به طور سالیانه گرفته شد. البته اغلب جشنواره‌های عکاسی به دلیل عدم حمایت دولتی پس از چند سال منحل می‌شوند اما ویژگی جشنواره نورنگار استقلال مالی است. هم‌چنین دریافت بیش از 26 هزار عکس، جشنواره ما را به یکی از پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های عکس کشور تبدیل کرده است؛ چنان که اکنون برگزاری جشنواره ما نقطه عطفی در عکاسی کشور شده است.

افشانی ادامه داد: امسال چهارمین جشنواره عکس نورنگار را در دو بخش «ایرانِ من» و «بناهای باستانی و تاریخی ایران» برگزار می کنیم. داوران این جشنواره اساتیدی همچون اسماعیل عباسی، ابراهیم حقیقی و محمد ستاری هستند.

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی از شرکت کنندگان به قوانین و مقررات جشنواره پایبند نیستند. به عنوان مثال عکس‌های ارسالی نباید دستکاری شده باشند اما ویرایش عکس در حد اصلاح نور و رنگ بلامانع است.

در ادامه داریوش محمدخانی مدرس عکاسی گفت: در سه جشنواره گذشته کبودهایی نظیر فقدان نشست خبری داشتیم که خوشبختانه در این دوره رفع شده است. هم‌چنین در این دوره به غیر از کتابِ جشنواره، مقالاتِ تخصصی پیرامون موضوع جشنواره در قالب یک مجلد چاپ خواهد شد.

وی تصریح کرد: این جشنواره اهدافی همچون بالابردن سطح فرهنگ تصویری کشور، کشف استعدادهای جوان، معرفی جاذبه‌های ایران، معرفی دیدگاه‌های جدید عکاسی شرقی، ایجاد فرصت برای عکاسانی که توان برپایی جشنواره انفرادی را ندارند و ایجاد همدلی و یکرنگی بین عکاسان را در برنامه خود دارد.

در اکثر کشورهای جهان هدف از برجسته‌سازی عکس‌های ایرانی، سیاه‌نمایی است. مثلا اگر یک عکاس از صحنه‌هایی نظیر اعدام و شلاق‌زدن عکاسی کند؛ به او جایزه و ویزای اقامت می دهند. ما می خواهیم برای مقابله با چنین اقداماتی، بناهای تاریخی ایران را به جهانیان معرفی کنیم.

محمدخانی بیان کرد: در هر ثانیه 22 میلیون عکس در صفحات مجازی در جهان بارگذاری می‌شود و سالیانه 378 جشنواره عکاسی در جهان برگزار می‌شود که نشان‌دهنده ظرفیت قابل توجه هنر عکاسی در جهان است.

در این نشست ابراهیم حقیقی نیز گفت: در جشنواره‌های عکاسی زمانی که عکس‌ها روی دیوار می‌رود کار تمام می‌شود؛ یعنی صرفاً جشنواره هستند؛ اما ما سعی کرده‌ایم که جشنواره نورنگار فقط یک جشنواره نباشد. البته اکنون جشنواره نورنگار در حال رشد است و نیاز به مراقبت فراوان دارد.

وی افزود: چاپ مقالات تخصصی توسط جشنواره نورنگار، حرکت بسیار شایسته‌ای است؛ چون کتاب‌هایی که مفاهیم عکاسی را عنوان می‌کنند بسیار کم‌تعداد هستند و کتاب‌های عکاسی صرفاً به مسئله آموزش می‌پردازند. امسال می‌خواهیم در این مقالات راجع به ماهیت عکاسی معماری و نظرات مطرح‌شده در این زمینه بپردازیم. عکاسی معماری یکی از سخت‌ترین انواعِ عکاسی در جهان است و متخصصان بسیار کمی در این زمینه وجود دارند. به عنوان مثال غیرممکن است که یک عکاس با یک بار سفر به تخت‌جمشید بتواند عکس‌های خوبی بگیرد. برای این کار حداقل باید دو بار به آنجا سفر کند و در ساعات مختلف شبانه‌روز به رصد موقعیت‌های مکانی تخت‌جمشید بپردازد. حتی در مجموعه نقش‌جهان اصفهان که به نسبت محیط کوچک‌تری دارد نیز عکاسی کارِ آسانی نیست و نیاز به مطالعه و تحقیق دارد.

حقیقی ادامه داد: در طول این جشنواره ورک‌شاپ‌هایی را برگزار می‌کنیم و در آن از عکاسانِ میراثِ‌ فرهنگی دعوت می کنیم تا در زمینه دلخواه خود آموزش ببینند.

در ادامه محمد فروغی نماینده مجموعه نورنگار گفت: در اکثر کشورهای جهان هدف از برجسته‌سازی عکس‌های ایرانی، سیاه‌نمایی است. مثلا اگر یک عکاس از صحنه‌هایی نظیر اعدام و شلاق‌زدن عکاسی کند؛ به او جایزه و ویزای اقامت می دهند. ما می خواهیم برای مقابله با چنین اقداماتی، بناهای تاریخی ایران را به جهانیان معرفی کنیم.

وی افزود: امیدواریم که بتوانیم جشنواره‌های پنجم و ششم را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم و از اصحاب رسانه تقاضا داریم در این زمینه به ما کمک کنند. متاسفانه در حال حاضر تاثیر جشنواره‌های عکاسی در جامعه عکاسی ایران بسیار کم است و ما سعی کرده‌ایم برای تاثیرگذاریِ بیشتر، تجربیات خود را به منصه ظهور بگذاریم.

منبع:تسنیم