تبیان، دستیار زندگی
در این پروژه دانش آموزان قصد دارند لوسیونی ضد آفتاب و بهبود دهنده آکنه و نرم کننده خصوصا برای پوست های حساس بدون به کار بردن مواد مضر شیمیایی و عوارض جانبی تولید کنند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید لوسیون ضد آفتاب و بهبود دهنده آکنه برای پوست

در این پروژه دانش آموزان قصد دارند لوسیونی ضد آفتاب و بهبود دهنده آکنه و نرم کننده خصوصا برای پوست های حساس بدون به کار بردن مواد مضر شیمیایی و عوارض جانبی تولید کنند.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

تولید لوسیون ضد آفتاب و بهبود دهنده آکنه برای پوست های حساس

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها  و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تولید لوسیون ضد آفتاب و بهبود دهنده آکنه برای پوست های حساس و مبتلا به آکنه ولگاریس

نام ارائه دهنده/دهند گان: ساحل سجادی، مریم داستان، نیوشا کشاورزی و ساجده بابایی

زمینه و نوع پروژه: پزشکی

درجه سختی: دشوار

نام مدرسه: دبیرستان متوسطه 1 شهید کلاهدوز

مقدمه

لوسیون های بهداشتی و آرایشی، ترکیباتی هستند که نسبت به حالت کرم، روان تر می باشند و بر حسب موادی که دارند، به عنوان پاک کننده، تقویت کننده، لطیف کننده، رفع تحریکات پوستی، رفع چین و چروک و جوش ها و غیره به کار می روند. امروزه می دانیم قرار گرفتن در معرض تشعشات ماورای بنفش خورشید، عوارضی از قبیل پیری پوست، حساسیت نسبت به نور، اریتم (قرمزی پوست) و بدخیمی های پوستی را در پی خواهد داشت. با توجه به ضرورت داشتن پوستی سالم و زیبا و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان افراد جامعه امروزه استفاده از لوسیون های آرایشی و بهداشتی به منظور پیشگیری یا درمان بیماری های پوستی بسیار با اهمیت است. با توجه به سبک زندگی در شهرهای صنعتی و عادات غذایی نادرست و عوامل استرس زای محیطی، مواد شیمیایی و عملکرد ناصحیح هورمون های بدن و ... افراد بیشتری در معرض حساسیت های پوستی و آکنه ولگاریس قرار دارند.

هدف

در این پروژه دانش آموزان قصد دارند لوسیونی ضد آفتاب و بهبود دهنده آکنه و نرم کننده خصوصا برای پوست های حساس بدون به کار بردن مواد مضر شیمیایی و عوارض جانبی تولید کنند. و به دلیل استفاده از مواد ارگانیک و مرغوب در مقایسه با لوسیون های موجود در بازار سلامت پوست را بیشتر تضمین می کند. همچنین ماده نگهدارنده این لوسیون یک عصاره گیاهی می باشد. 

تولید لوسیون ضد آفتاب و بهبود دهنده آکنه برای پوست های حساس

روش

دانش آموزان ابتدا به مطالعه ترکیبات مورد نیاز برای ساخت لوسیون نظیر آمولسیفایرها که از اجزای مهم ساخت کرم ها و لوسیون ها می باشد پرداختند و سعی بر آن داشتند تا به دنبال یک آمولسیفایر مناسب و غیر شیمیایی باشند. ساختار و پایه تولید لوسیون های آرایشی- بهداشتی بررسی شد و در ادامه مواد پایه لوسیون نظیر موم و روغن های گیاهی به روش بن ماری حرارت داده و با هم ترکیب کردند و یک لوسیون پایه به دست آمد. در ادامه دانش آموزان به شناسایی گیاهان دارویی بهبود دهند آکنه پوستی پرداختند و با استفاده از دستگاه سوکله اقدام به عصاره گیری کردند. در ادامه عصاره های به دست آمده با پایه لوسیون که قبلا تهیه شده بود ترکیب شد. همچنین از مواد معدنی و روغن های گیاهی با خاصیت ضد آفتاب در لوسیون جهت به دست آوردن ضد آفتابی با spf مناسب استفاده کردند. دانش آموزان در ادامه لوسیون مذکور با غلظت ها و مواد گوناگون موجود را چندین بار تهیه کردند تا با بهترین شکل و با کیفیت مناسب این محصول ساخته شود. همچنین ازعصاره یک گیاه طبیعی به عنوان نگهدارنده و آنتی اکسیدان جهت ماندگاری بیشتر لوسیون مورد نظر استفاده شد و در نهایت لوسیون حاصله بر روی پوست افراد مختلف آزمایش شد، تا میزان اثرگذاری آن بررسی گردد.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با انوع آکنه و راه های درمان آن

12. آشنایی با شیوه عصاره گیری

13. آشنایی با نحوه تولید لوسیون

تنظیم کننده: محبوبه همت