تبیان، دستیار زندگی
در این پروژه دانش آموزان قصد دارند خمیر دندانی تولید کنند که بتوان این محصول را جایگزین خمیر دندان های شیمیایی موجود در بازار کنند. چرا که اغلب خمیر دندان های شیمیایی موجود در بازار دارای ترکیبات مضر و سرطان زایی نظیر سدیم لوریل سولفات و بنزوات سدیم و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید خمیر دندان ارگانیک با قابلیت سفیدکنندگی

در این پروژه دانش آموزان قصد دارند خمیر دندانی تولید کنند که بتوان این محصول را جایگزین خمیر دندان های شیمیایی موجود در بازار کنند.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

تولید خمیر دندان ارگانیک با قابلیت سفیدکنندگی

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان  نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها  و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تولید خمیر دندان ارگانیک با قابلیت سفیدکنندگی، ضدپوسیدگی و تسکین دهنده درد دندان

نام ارائه دهنده/دهند گان: ریحانه کاظمی، عاطفه یوسفی و مهدیس شیخ سفلی

زمینه و نوع پروژه: پزشکی

درجه سختی: دشوار

نام مدرسه: دبیرستان متوسطه 1 شهید کلاهدوز

مقدمه

با توجه به اهمیت بهداشت در حوزه زندگی فردی و به دنبال آن سلامت افراد جامعه امروزه تولید انواع محصولات ارگانیک (طبیعی و بدون مواد مضر شیمیایی) آرایشی و بهداشتی مورد استقبال فراوان افراد جامعه قرار گرفته است. رعایت و حفظ بهداشت دهان و دندان به خصوص استفاده از خمیردندان های مناسب یكی از آموزش های اساسی حوزه سلامت دهان و دندان است. از فواید مسواك زدن، برداشت پلاك، حذف رنگدانه های خارجی، پیشگیری از بیماری های لثه و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می باشد. 

تولید خمیر دندان ارگانیک با قابلیت سفیدکنندگی

میزان تمیز كنندگی یک خمیر دندان بستگی به مواد ساینده آن دارد. ولی خمیر دندان ها در صورت نامناسب بودن قدرت سایندگی شان می توانند باعث آسیب به عاج دندان، افزایش حساسیت دندان ها، مشكلات زیبایی و در نهایت صدمه به دستگاه جونده شود. اکثر خمیر دندان ها مواد تشکیل دهنده مشترکی دارند. چه مواد فعال و چه غیر فعال. مواد فعال همان هایی هستند که با پوسیدگی می جنگند و احتمال بروز مشکلات لثه را کاهش می دهند. مواد غیر فعال هم در بافت و طعم خمیر دندان دخیل هستند، این مواد در برابر بیماری های لثه و پوسیدگی دندان کارایی ندارند اما بدون آن ها خمیر دندان ها دیگر حالت خمیر را ندارند.

مواد اصلی موجود در خمیر دندان ها شامل:

1. فلوراید: فلوراید نقش اساسی در مبارزه با پوسیدگی را ایفا می کند. بر اساس گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا فلوراید یک مبارز طبیعی با پوسیدگی است.

2. مواد ساینده: اگرچه این ماده به عنوان یک ماده فعال عمل می کند ولی از لحاظ فنی یک ماده غیر فعال است زیرا ریسک پوسیدگی و بیماری های لثه را کاهش نمی دهد. هدف مواد ساینده موجود در خمیر دندان های امروزی سابیدن سطح دندان بدون وارد کردن صدمه به مینای دندان است.

3. طعم دهنده: این طعم دهنده ها اکثرا از شیرین کننده ها می آیند مانند ساخارین.

4. هومکتانت ها: ماده ای که رطوبت را به خود جذب می کند و خمیر دندان را مرطوب نگه می دارد، مانند گلیسیرین

5. مواد شوینده و کف کننده: نظیر سدیم لوریل سولفات

هدف

در این پروژه دانش آموزان قصد دارند خمیر دندانی تولید کنند که بتوان این محصول را جایگزین خمیر دندان های شیمیایی موجود در بازار کنند. چرا که اغلب خمیر دندان های شیمیایی موجود در بازار دارای ترکیبات مضر و سرطان زایی نظیر سدیم لوریل سولفات و بنزوات سدیم و ... می باشد. با مطالعات دقیق بر روی ترکیبات موجود در خمیردندان های شیمیایی پی می بریم که مصرف دراز مدت و مداوم این خمیر دندان ها در کنار قدرت تمیزکنندگی آن ها عوارض غیر قابل جبرانی را بر سلامت دهان و دندان فرد ایجاد می کند. بنابرین هدف تولید یک خمیر دندان مناسب غیرشیمیایی و بدون عوارض در مصرف بلند مدت از آن ها برای دهان و دندان می باشد.

روش

دانش آموزان ابتدا با مطالعه و جستجو در منابع اینترنتی و ... به مطالعه بر روی ساختار و ترکیبات موجود در خمیر دندان ها و کاربرد هر یک از آن ها در تولید خمیردندان پرداختند. سپس سعی کردند با استفاده از مواد ارگانیک موجود در طبیعت یک خمیر دندان طبیعی و بهداشتی بسازند. آن ها در ابتدا دنبال یک ماده طبیعی چسبنده به منظور خمیری کردن خمیر دندان خود بودند و مواد مختلفی را نظیر ژلاتین، کتیرا و ... را در خمیر دندان مورد آزمون تجربی قرار دادند. همچنین از مواد ساینده طبیعی نظیر کف دریا و ... استفاده کردند. طی دفعات گوناگون با مقدارهای مختلفی از مواد ساینده و تمیز کننده و چسبنده و ... این خمیر دندان تهیه و میزان کیفیت و ماندگاری آن بررسی شد. برای رنگ آن نیز از رنگ های طبیعی مواد خوراکی مانند رنگ میوه استفاده شد. در ادامه با مطالعه بر روی گیاهان دارویی نظیر میخک و .... عصاره روغنی این گیاهان تهیه گردید و با توجه به خواص این گیاهان در تسکین دادن درد دندان و ضد باکتری بودن آن ها در این خمیر دندان استفاده شد. همچنین از منابع طبیعی حاوی فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در خمیر دندان استفاده شد. و در آخر خمیر دندان آماده و روی دندان افراد مختلف تست شد.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با عوامل پوسیدگی دندان

12. آشنایی با راه های محافظت از دندان در برابر پوسیدگی

تنظیم کننده: محبوبه همت