تبیان، دستیار زندگی
بعضی از حج ها در پیشگاه خدا مقبول نمی شود.هر کس فرزندم را زیارت کند یا شبی در کنار قبر او به سر برد، مانند کسی است که خداوند را در عرش زیارت کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا ثواب زیارت امام رضا از امام حسین(ع) بیشتره؟

بعضی از حج ها در پیشگاه خدا مقبول نمی شود.هر کس فرزندم را زیارت کند یا شبی در کنار قبر او به سر برد، مانند کسی است که خداوند را در عرش زیارت کند.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
زیارت امام رضا

محدث بزرگ شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه بابی را گشوده است تحت عنوان:

« باب در ترجیح زیارت امام رضا بر زیارت امام حسین» (وسائل الشیعه،ج14 ص562 باب85)

شاه عبدالعظیم حسنی فرمود:« به حضرت جواد عرض کردم که به زیارت قبر حضرت سیدالشهدا مشرف شوم یا به زیارت پدرتان؟ فرمود: اندکی درنک کن؛ سپس داخل اندرون شد بعد در حالی که اشکهایش بر رخسارش جاری بود  خارج شد

سپس فرمود: «زائران امام حسین بسیارند؛ اما زائران پدرم کمند.» (عیون الاخبار،ج2 ص256)

در روایت دیگر فرمود:« زیارت پدرم افضل است زیرا حضرت ابا عبدالله الحسین  را همه مردم زیارت می کنند؛ اما پدرم را، جز خواص شیعه زیارت نمی کنند.» (الکافی ج4 ص584)

روز قیامت، در عرش خدا چهار نفر از پیشینیان: نوح، ابراهیم، موسی و عیسی و چهار نفر از آخر الزمان: محمد، علی، حسن و حسین علیهم السلام گرد خواهند آمد و بعد، این مجلس ادامه خواهد یافت. یعنی غیر از این هشت نفر دیگران هم خواهند بود

زوار قبور ائمه  با ما، در همین جلسه شرکت خواهند داشت. بالاترین درجه و با ارزش ترین عطیه و عنایت، مخصوص زوار فرزندم علی بن موسی الرضاست

زیرا هر فرقه ای از شیعه، امام حسین را از جهات مختلفی از قبیل، شهادت آن حضرت، مخصوصا فرزند بی واسطه حضرت زهرا بودن محترم می شمارند و فرق دیگر شیعه، از قبیل: کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه و واقفیه و...امامت حضرت سیدالشهدا را پذیرفته اند؛ اما در این میان، حضرت رضا  دارای ویژگی خاصی است که اغلب انشعابات تشیع، قبل از ایشان بوده و باقیمانده از فرق مختلف همین خواص شیعه هستند که به ولایت حضرت رضا  معتقدند و شمارشان نسبت به بقیه کمتر است.

در روایات دیگری امده است که زائر حضرت رضا  از زوار تمام انبیاء و اولیا و ائمه  افضل و با ارزش تر است که مرحوم حر عاملی این روایات را تحت این باب نقل می کند:

« باب در ترجیح زیارت امام رضا بر همه ائمه» (وسائل الشیعه،ج14 ص564 باب86)

راوی نقل می کند: از موسی بن جعفر  شنیدم که می فرمود: هر کسی قبر فرزندم علی را زیارت کند خداوند ثوابی معادل هفتاد حج مبرور به او عطا می فرماید.

با تعجب گفتم: هفتاد حج مبرور؟ فرمود: آری هفتاد هزار حج.

باز با تعجب گفتم: هفتاد حج مبرور؟

فرمود: آری. هفتاد هزار حج مبرور. بار دیگر با تعجب پرسیدم.

فرمود: بعضی از حجها در پیشگاه خدا مقبول نمی شود.هر کس فرزندم را زیارت کند یا شبی در کنار قبر او به سر برد، مانند کسی است که خداوند را در عرش زیارت کند.

باز با تعجب پرسیدم مانند کسی که خدا را در عرش زیارت کند؟

فرمود: آری. روز قیامت، در عرش خدا چهار نفر از پیشینیان: نوح، ابراهیم، موسی و عیسی و چهار نفر از آخر الزمان: محمد، علی، حسن و حسین علیهم السلام گرد خواهند آمد و بعد، این مجلس ادامه خواهد یافت. یعنی غیر از این هشت نفر دیگران هم خواهند بود

زوار قبور ائمه  با ما، در همین جلسه شرکت خواهند داشت. بالاترین درجه و با ارزش ترین عطیه و عنایت، مخصوص زوار فرزندم علی بن موسی الرضاست. (عیون الاخبار،ج2 ص259)


منبع:

کانال تلگرام پرسمان اعتقادی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.