تبیان، دستیار زندگی
نقش دندان در تغذیه و به تبع آن سلامتی بدن، و در مرحله بعد زیبایی و تاثیر آن در روابط اجتماعی از یک سو، و نیز هزینه های بالای درمانی آن، از سوی دیگر سبب شده است ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محلول های موثر بر سلامت دندان ها

نقش دندان در تغذیه و به تبع آن سلامتی بدن، و در مرحله بعد زیبایی و تاثیر آن در روابط اجتماعی از یک سو، و نیز هزینه‌ های بالای درمانی آن، از سوی دیگر سبب شده است که دندان و دندانپزشکی مساله ایی ملموس و جدی در زندگی افراد چه در بعد سلامت فردی و چه از نظر حضور جدی آن، در سبد هزینه خانوار باشد.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

محلول های موثر بر سلامت دندان ها

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها  و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: محلول های موثر بر سلامت دندان ها

نام ارائه دهنده/دهند گان: ماندانا ایران نژاد، مهتاب رشید نیا، کیانا لولاچی، هلیا نامی

زمینه و نوع پروژه: پزشکی

درجه سختی: دشوار

نام مدرسه: مجتمع آموزشی نوآور

مقدمه

نقش دندان در تغذیه و به تبع آن سلامتی بدن، و در مرحله بعد زیبایی و تاثیر آن در روابط اجتماعی از یک سو، و نیز هزینه‌ های بالای درمانی آن، از سوی دیگر سبب شده است که دندان و دندانپزشکی مساله ایی ملموس و جدی در زندگی افراد چه در بعد سلامت فردی و چه از نظر حضور جدی آن، در سبد هزینه خانوار باشد. متاسفانه شاخص‌ های سلامت و بهداشت دهان و دندان، نشانی مثبت از وضعیت مناسب و مطلوب سلامت دهان و دندان در ایران ندارد، به طور مثال وقتی می ‌شنویم که فقط یک درصد جمعیت بین ۳۴ تا ۴۵ ساله کشورمان دهان سالم و بدون دندان پوسیده هستند و یا این که سالیانه حدود دو میلیون و دویست هزار دندان در کشور کشیده می ‌شود.

استفاده از مواد غذایی مناسب و غیر پوسیدگی زا به ویژه لبنیات و سبزی و میوه های تازه که حاوی ویتامین های A, C, و D و کلسیم و فسفر را از جمله عوامل موثر در رشد مناسب و تقویت دندان ها برشمرد. پس از ۵ دقیقه از مصرف مواد قندی محیط دهان اسیدی شده و تا یک ساعت ادامه دارد و چنان چه این روند به صورت مکرر ایجاد شود منجر به تخریب مینای دندان و شروع روند پوسیدگی خواهد شد. پس از مصرف هر نوع ماده قندی، لازم است بلافاصله دندان ها را مسواک کنیم و در صورت عدم دسترسی، حتماً چند مرتبه دهان و دندان را با آب شستشو دهیم. 

محلول های موثر بر سلامت دندان ها

روش انجام پژوهش

ترکیبات مفید: نوشیدن قهوه و الکل (اتانول)، آبمیوه های صنعتی، نوشابه های رژیمی، کشیدن سیگار، مکیدن لیموترش

افزایش استحکام دندان: ویتامین سی از پوست میوه به دست می آید، ماست، شیر، پنیر، ماست بدون قند

محلول های مفید برای دندان ها: محلول آب و نمک، آب معدنی گازدار/بدون گاز، چای سبز، شکلات آب شده، آب توت فرنگی، مخلوط آب و جوش شیرین، آب سیب، آب هویج، آب کرفس، محلول دارای ویتامین سی، آب پنیر، شیر، آب اسفناج

محلول های مضر: قهوه، اتانول، نوشابه، آب لیموترش، آبمیوه های صنعتی

دانش آموزان ابتدا یک دندان را در هر یک از این محلول ها به مدت یکسانی گذاشتند و یک دندان هم به عنوان شاهد در آب قرار دادند و بعد از مدت مشخص دندان ها را با هم مقایسه کردند و اثرات این محلول ها را مشاهده کردند. تمامی محلول ها به صورت 100 سی سی در شرایط آزمایشگاهی و با تعداد دندان مصنوعی یکسان بودند. سپس دندان ها قبل و بعد از قرار گیری در محلول های مورد نطر بعد از گذشت 4 روز مورد بررسی قرار گرفتند و میزان لکه دار شدن آن ها بررسی شد.

در نهایت چند نمونه از محلول های لکه بر که فرض می شود این تاثیر را دارند مانند محلول حاوی خاکستر و محلول آب کرفس جهت لکه بری دندان ها استفاده شد و نتایج آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با عوامل پوسیدگی دندان

12. آشنایی با راه های محافظت از دندان در برابر پوسیدگی

تنظیم کننده: محبوبه همت