تبیان، دستیار زندگی
ند یك عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه با بیان این كه اگر مردم، آزادانه و طبق عقل فطری خود رأی دهند، بهترین گزینه را انتخاب می‌كنند گفت: مردم به حكم عقل فطری، برای تعیین رهبری به خبرگان رجوع می‌كنند. به گزارش رسا حجت‌ال...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یك عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه: مردم به حكم عقل فطری به خبرگان رجوع می‌كنند

یك عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه با بیان این كه اگر مردم، آزادانه و طبق عقل فطری خود رأی دهند، بهترین گزینه را انتخاب می‌كنند گفت: مردم به حكم عقل فطری، برای تعیین رهبری به خبرگان رجوع می‌كنند.

به گزارش رسا حجت‌الاسلام محمد علی كوشا ، انتخاب رهبر توسط خبرگان را یكی از شیوه‌های حكومت مردم‌سالاری دینی دانست و اظهار داشت: طبق اصل 56 قانون اساسی، انسان بر سرنوشت اجتماعی خویش حاكم است و هیچ‌كس نمی‌تواند این حق را از او سلب كند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد.

وی افزود: طبق اصل 107 قانون اساسی، تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است. می‌بینیم كه بر اساس این دو اصل در هر حال تعیین‌كننده رهبر خود مردم هستند. ولی این تعیین یا به صورت مستقیم، یا با واسطه است.

كوشا ادامه داد: تعیین حضرت امام خمینی(ره) به صورت مستقیم بود و مردم به صورت خودجوش ایشان را به رهبری خود پذیرفتند. چنین انتخابی بهترین و طبیعی‌ترین نوع انتخاب است كه مردم به صورت مستقیم رهبر مورد نظر خویش را برگزینند.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا امكان انتخاب مستقیم رهبر توسط مردم وجود دارد، اظهار داشت: چنین امكانی وجود دارد كه مردم، رهبر جامع‌الشرایط خود را در هر زمانی به صورت مستقیم انتخاب كنند. اما در اصل 107 چنین آمده است: «پس از مرجع عالیقدر تقلید و رهبر كبیر انقلاب جهانی اسلام و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی كه از طرف اكثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شدند، تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است». ظاهر این اصل این است كه پس از حضرت امام خمینی(ره) راه انتخاب رهبر تنها مع‌الواسطه است. یعنی نخست، مردم خبرگان را برمی‌گزینند و آن‌گاه خبرگان هم رهبر را انتخاب می‌كنند.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با بیان این‌كه رجوع توده‌های مردم برای تشخیص صلاحیت رهبر به خبرگان به این معنا نیست كه آنان هیچ‌كاره‌اند تصریح كرد: مردم به حكم عقل فطری به خبرگان رجوع می‌كنند و در این كار استقلال كامل دارند؛ یعنی خود تصمیم می‌گیرند. چنان‌كه برای تشخیص جنس سكه خود تصمیم می‌گیرند كه به زرگر رجوع كنند. بنابراین در تحلیل نهایی، عقل فطری توده‌های مردم تعیین كننده است.

این فعال سیاسی قم ادامه داد: اگر مردم آزاد باشند و رأی آنها هم هدایت شده به هدایت عقل فطری باشد، انتخاب آنان طبیعی‌ترین و بهترین نوع انتخاب خواهد بود.