تبیان، دستیار زندگی
در پی انتشار بیانیه وزارت خارجه عربستان در رابطه با انجام تحقیقات در مورد حمله به سفارت عربستان در تهران دبیرخانه عمومی سازمان همکاری اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد: از ایران می خواهیم در مورد تحقیقات حمله به سفارت عربستان شفاف تر عمل کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شفاف‌تر عمل کردن ایران در مورد تحقیقات حمله به سفارت عربستان

در پی انتشار بیانیه وزارت خارجه عربستان در رابطه با انجام تحقیقات در مورد حمله به سفارت عربستان در تهران دبیرخانه عمومی سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: از ایران می‌خواهیم در مورد تحقیقات حمله به سفارت عربستان شفاف‌تر عمل کند.

بخش سیاست تبیان

دبیرخانه عمومی سازمان همکاری اسلامی

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، دبیرخانه عمومی سازمان همکاری اسلامی در این بیانیه اعلام کرد: از ایران می‌خواهیم که در مورد تحقیقاتی که متعهد شده است آن را انجام دهد با جدیت و شفافیت بیشتر عمل کند تا با نزدیک شدن مواضع هیچ گونه تنشی به وجود نیاید و هرگونه ابهامی که باعث پیچیده‌تر شدن این پرونده می شود، رفع شود و به اصول منشور سازمان همکاری اسلامی و تعهدات کشورهای عضو پایبند باشد.

دبیرخانه عمومی سازمان همکاری اسلامی در این بیانیه بر اهمیت شفافیت در انجام تحقیقات به گونه‌ای که به نفع دو کشور باشد و احترام ایران به خواسته‌های عربستان و پایبندی به توافقنامه وین در مورد روابط دیپلماتیک در سال 1961 و توافقنامه وین در مورد روابط کنسولگری در سال 1963 و قانون بین‌المللی که از حرمت هیئت‌های دیپلماتیک حفاظت می‌کند، تاکید کرد. براساس این گزارش، این بیانیه سازمان همکاری اسلامی در پی منتشر شدن بیانیه وزارت خارجه عربستان در مورد تحقیقات درباره سفارت عربستان در تهران صادر شد.

پس از انتشار این بیانیه یک مقام مسئول در وزارت خارجه عربستان مدعی شد که ایران در یکم آگوست 2017 به موجب یک تفاهمنامه رسمی با ورود هیئت عربستانی به ایران برای انجام تحقیقات در مورد سفارت و کنسولگری این کشور موافقت کرده است.

پیش از این وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای مدعی شد که با گذشت بیش از یک سال و نیم از قضیه حمله به سفارت عربستان در تهران مقامات ایرانی نگذاشتند که روند تحقیق درباره این مسئله و مسئله کنسولگری ما در مشهد تکمیل شود و ایران در سایه این قطع روابط تلاش کرد تا امتیازات دیپلماتیک در داخل عربستان به  دست آورد و مقامات ایرانی روش پیچیده‌ای را در پیش گرفتند از جمله ممانعت از ورود هیئت عربستانی به ایران که قرار بود این هیئت همراه با سازمان‌های مربوطه ایرانی برای تحقیق و بررسی سفارت عربستان و کنسولگری آن در مشهد بروند تا روند تحقیق و بررسی این مسئله به پایان برسد، اما با وجود اینکه در ابتدا قبول کرده بودند بعدها مخالفت کردند و این رفتارها و مخالفت ها نشان دهنده سیاست ایران و عدم احترام به تعهدها و قوانین بین‌المللی و نقض حرمت‌های دیپلماتیک است و 38 سال است که ایران این سیاست را در پیش گرفته است.

پس از انتشار این بیانیه یک مقام مسئول در وزارت خارجه عربستان مدعی شد که ایران در یکم آگوست 2017 به موجب یک تفاهمنامه رسمی با ورود هیئت عربستانی به ایران برای انجام تحقیقات در مورد سفارت و کنسولگری این کشور موافقت کرده است.

حسین جابری انصاری، معاون وزیرامورخارجه کشورمان نیز پیش از این در ارتباط با بازدید هیئت‌های ایران و عربستان از سفارتخانه‌های دو کشور گفته بود: این موضوع هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. هرگونه اقدامی به شکل متقابل، برابر و براساس توافق روی جزئیات توسط دو کشور انجام خواهد شود و منوط به این است که توافق بین دو کشور در ارتباط با جزئیات و به شکل کاملا متبادل صورت گیرد.

وی با بیان اینکه قوه‌قضائیه نیز درباره موضوع حمله به سفارت عربستان روند خود را طی می‌کند، گفت: بازدید از سفارتخانه‌ها بین دو کشور ایران و عربستان مطرح است. اگر این موضوع نهایی شود اعلام خواهد شد.

معاون وزیرامورخارجه با تاکید بر اینکه هیچ مذاکره مستقیمی بین هیئت‌های دو کشور و وزارت خارجه ایران و عربستان وجود ندارد، افزود: از مجاری دیپلماتیک و به شکل غیرمستقیم ضرورت‌ها رفع می‌شود.

منبع: ایسنا