تبیان، دستیار زندگی
شهرستان طارم در شمال استان زنجان واقع شده و مرکز آن آب بر نام دارد و این نام از آن جهت است که شهر در بریدگی رودخانه قزل اوزن واقع شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طارم، شهر آب و آتش

شهرستان طارم در شمال استان زنجان واقع شده و مرکز آن "آب بر" نام دارد و این نام از آن جهت است که شهر در بریدگی رودخانه "قزل اوزن" واقع شده است.

بخش گردشگری تبیان
طارم

طارم به علت طبیعت زیبا و شباهت آب و هوایی آن به مناطق شمالی کشور، از زیباترین و منحصر به فردترین مناظر و چشم اندازهای طبیعی برخوردار است.

آتشکده ها، غار خرمنه سر، یخچال طبیعی و دایمی ولی در، درختان کهنسال، آب و هوای مطبوع و دلنشین، مناظر و آبگیرهای طبیعی بکر و دست نخورده مانند سد طبیعی 'کردکندی' از جمله ثروت های خدادادی منطقه است که توجه علاقمندان به آثار طبیعی را بخود جلب می کند.

سد 'کردکندی' یا همان کرد آباد، به لحاظ موقعیت استثنایی و سکوت حاکم بر محدوده آن، به محلی نادر و شگفت انگیز برای تفریح و گشت و گذار گردشگران تبدیل شده است.

این ناحیه طبیعی به دو بخش طارم علیا در استان زنجان و طارم سفلی در استان قزوین تقسیم می شود که در مجموع به این دو بخش طارم اطلاق می شود. عبور رودخانه قزل اوزن به عنوان شاهرگ حیاتی از این شهرستان توانمندیهای کشاورزی را دو چندان نموده و باعث رشد، توسعه و رونق اقتصادی منطقه گردیده، تاحدی که به عنوان قطب کشاورزی مخصوصاً در زمینه تولید محصول زیتون (27٪ زیتون کل کشور) این منطقه را به عنوان منطقه کاربردی کشاورزی استان معرفی می‌نماید.

آبشار هشترخان

این آبشار در دره‌ای سرسبز میان کوه‌های ناحیه طارم، در شرق شهر زنجان در نزدیکی روستای لار واقع است. سرچشمه آبشار هشتر خان چشمه جوشان است و آبشار پس از ریزش، رودخانه هشترخان را تشکیل می‌دهد. ارتفاع آبشار حدود 30 متراست. برای دیدن آبشار زیبای هشتر خان باید از جاده زنجان- طارم وارد راه خاکی و ناهمواری شد و پس از عبور از روستاها ‌آبادی لار رسید و از آنجا تا آبشار را حدود دو ساعت پیاده پیمود. از روستاهای دیگر نزدیک آبشار نیز می‌توان به تماشای آبشار رفت. کوه‌های بلند و سرسبز، دره‌ای بسیار عظیم، رودخانه‌ای خروشان و پرآب، جنگل درختان فندق، هوای خوب و طبیعت بکر، آبشار و ناحیه هشترخان یا هشت چشمه را به یکی از نواحی زیبا و مناسب برای گردشگری، کوهنوردی و دوچرخه سواری در کوهستان تبدیل کرده است. این آبشار حاصل تلاقی هشت چشمه جوشان است که منظره بدیعی را به وجود آورده است.

رود قزل اوزون

قزل اوزون از کوه‌های چهل چشمه در کردستان سرچشمه می‌گیرد با طی مسیری طولانی وارد طارم شده و پس از عبور از آن در منجیل با خانچایی پیوند می‌خورد. سد بزرگ منجیل در محل پیوند این دو رود احداث شده‌است که این دورودخانه رودخانه سفیدرود را تشکیل می‌دهد.

جنگل طبیعی روستای حسین آباد

چشم انداز عمقین بسیار زیبا ودل انگیز است، طبیعت بکر، آب هوای مطلوب، ومحیطی آرام و دل پذیر، جاذبه آن را دوچندان کرده است، جنگلهای سرسبز و پوشش گیاهی به چهره آن جلوه دیگر بخشیده است، چشمه های گوارا، منظره های خیال انگیز نظر هر بیننده ای را مجذوب خود می سازد، مسیرهای مناسب، امکانات و ارتفاعات قابل صعود شرایط عمومی آن را از دیگر جاذبه های گردشگری متمایز ساخته است.

روستای قوهیجان

یکی از روستاهای خوش آب و هوا و با قدمت چند صد ساله شهرستان طارم روستای قوهیجان است. مردم این روستا در گذشته به صورت ییلاق و قشلاق زندگی می کردند که در تابستان ها در روستای کوهستانی با چشمه جوشان از دامنه کوه که در بالادست روستا قرار دارد و جویبار جاری از آن، روستا را به دو نیم تقسیم کرده است و درختان مختلف سر به فلک کشیده و میوه های متنوع از جمله گردو، گلابی، سیب، سنجد، فندوق، به و…. زندگی می کردند. گویش محلی ساکنان زبان” تاتی” است. روستای قوهیجان دارای امامزاده ای است به نام امامزاده اسماعیل (ع) که در 3 کیلومتری این روستا قرار دارد و مردم این روستا و روستاهای اطراف به این امامزاده اعتقاد زیادی دارند، این امامزاده فاقد راه و جاده ماشین رو می باشد و ارادتمندان این آستان از راه کوهستانی جهت زیارت مشرف می شوند.

چشمه کسنبعین

در ایران ازاسپند علاوه بر خواص دارویی ومصرف طبی برای آراستن منازل و جذب انرژی مثبت استفاده میکنند.ایرانی ها با به نخ کشیدن دانه های اسفند یا اسپند و آویزون کردن این ریسه ها به دست بافته های رنگارنگ و ساخته شده از نخ و کاموازیبائی و انرژی رو به دیوارها و اهل خونه هدیه می دهند.در طارم این آویزها با رنگ های مختلف و زیبایی فراوان به چشم می خورد.

آب چشمه کسنبعین طارم در درمان بسیاری از امراض به ویژه امراض کلیوی تاثیر مطلوبی دارد.

بر همین اساس آب چشمه کسنبعین توسط برخی پزشکان متخصص کلیه برای بیمارانی تجویز می شوند که از سنگ کلیه رنج می برند چرا که خاصیت معدنی نهفته در این آب بگونه ای است که افراد مبتلا به سنگ کلیه در کمترین زمان ممکن، بدون نیاز به دارو و تحرک بیش از حد سنگ های رسوب شده در کلیه را دفع می کنند.

همچنین چشمه کسنبعین در دل رشته کوه های البرز از طبیعت سرسبزی برخوردار است که در کنار آب معدنی گوارا می تواند مسافران روز طبیعت را از هوای پاک نیز برخوردار کند.

آبشار ماهین

این آبشار در شمال روستای ماهین از توابع بخش طارم سفلی قرار گرفته است. آبشار ماهین معروف به آبشار دربند یکی از این شگفتی های منطقه طارم سفلی در استان قزوین است. برای دیدن این آبشار زیبا کافی است به سمت غرب استان قزوین منطقه طارم سفلی حرکت کنید. ارتفاع آبشار در حدود 30 متر است و از میان صخره های عظیم به پایین میریزد. این آبشار از طریق جاده ارتباطی لوشان به سیردان و سپس جاده خاکی ارتباطی روستایی به دیزجین، مقانک و سپس ماهین امکانپذیر است.

قلعه سمیران

قلعه سمیران مربوط به دوران ساسانیان است و در روستای بهرام آباد واقع شده ،این قلعه در تاریخ 14 فروردین 1378 با شمارهٔ ثبت 2309 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه سانسیز یاگور قلعه

قلعه سانسیز مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان طارم روستای سانسیز واقع شده .این اثر در تاریخ 26 آذر 1356 با شمارهٔ ثبت 1510 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آتشکده پیر همدان

این آتشکده در شمال شرقی شهرآب بر در درون باغ های زیبا ودر میان ویرانه های به جای مانده از زلزله 1369 طارم و منجیل در محله پیر همدان ، بنای تاریخی و آتشکده ای قرار گرفته که از زلزله طارم در امان مانده وقدمت آن به 7 قرن می رسد.این هشت ضلعی منتظم دارای 4 درب بوده که درب اصلی آن در قسمت جنوب غربی آن واقع شده است. این بنای تاریخی دارای 8 پنجره کوچک منحنی شکل نورگیر بوده. در داخل بنا آثاری از گچ بری های تزئینی در بالای دیوارها و نزدیکی سقف ایجاد شده که به علت عدم ثبت آنها معلوم نیست در چه دوره ای ایجا شده است. در بالای درب اصلی که دارای قوس منحنی میباشد طرحهای و گچ بری هایی کار شده است که شامل طرحهای اسلیمی و گل میباشد. نمایی از گچ بری های درب اصلی این بنا از مصالحی چون سنگ و گچ و خشت و آهک ساخته شده.

صنایع دستی

گلیم بافی: کارگاه‌های گلیم‌بافی با توانایی بافت انواع گلیم‌های پشمی با نقوش متنوع از جمله نقوش حیوانی، گیاهی و هندسی در طارم است و روستاهای زیادی از فروش این صنعت ایرانی امرار معاش میکنند.

جاجیم بافی: جاجیم بافته‌ای از پشم تابیده الوان است و اغلب برای پیچیدن رختخواب و مانند آن به کار می‌رود. تولیدکنندگان آن بیشتر عشایر هستند، اما بسیاری از ساکنان شهرستان طارم به بافت آن اشتغال دارند.

عرض جاجیم معمولاً بیست و پنج الی سی سانتی‌متر تار و پود آن از پشم است. گاهی نیز از نخ پنبه‌ای خام برای پود آن استفاده می‌کنند.

امروزه علاوه بر پشم، از نخ ابریشمی و کاموا نیز استفاده می‌نمایند. رنگ‌های جاجیم روشن و زنده و طرح ‌آن ساده و محدود است.

آویزاسپند

در ایران ازاسپند علاوه بر خواص دارویی ومصرف طبی برای آراستن منازل و جذب انرژی مثبت استفاده میکنند.ایرانی ها با به نخ کشیدن دانه های اسفند یا اسپند و آویزون کردن این ریسه ها به دست بافته های رنگارنگ و ساخته شده از نخ و کاموازیبائی و انرژی رو به دیوارها و اهل خونه هدیه می دهند.در طارم این آویزها با رنگ های مختلف و زیبایی فراوان به چشم می خورد.

منبع: جام جم آنلاین