تبیان، دستیار زندگی
شد  نهمین جلسه علمی کاربردی نگاه نو، با عنوان «پرداختن طلاب به علوم و فنون رایانه؛ بیم‌ها و امیدها» به ابتکار دفتر طلاب جوان چهارشنبه 21 تیرماه در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.   به گزارش &nbsp...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رایانه برای نخستین بار در سال 1368 به طور رسمی وارد حوزه علمیه قم شد

نهمین جلسه علمی کاربردی نگاه نو، با عنوان «پرداختن طلاب به علوم و فنون رایانه؛ بیم‌ها و امیدها» به ابتکار دفتر طلاب جوان چهارشنبه 21 تیرماه در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش  رسا، دفتر طلاب جوان وابسته به معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم، در نهمین نشست از سلسله نشست‌های علمی ـ کاربردی نگاه نو، پرداختن طلاب به علوم و فنون رایانه و بیم‌ها و امیدهای آن را بررسی کرد.

در این نشست که چهارشنبه 21 تیرماه در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد، دکتر احمد مینایی، دبیر هیأت علمی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، با اشاره به سابقه ورود رایانه به حوزه علمیه اظهار داشت: رایانه برای نخستین بار در سال 1368 به طور رسمی وارد حوزه علمیه قم شد و اولین کارکرد آن تنظیم احادیث بحارالانوار بود که مورد استقبال حضرات آیات و مراجع تقلید قرار گرفت و بودجه‌ای خاص برای تنظیم و تبویب باقی کتب مرجع در نظر گرفته شد.

وی بهره‌مندی از رسانه رایانه را به وجود آورنده فرصت‌های خوب برای طلاب و در عین حال پدیدآورنده تهدیدهایی برای آنان ارزیابی کرد و گفت: از آنجا که تحلیل و طراحی در نوشتن یک برنامه کامپیوتری، سهم عمده‌ای دارد، طلاب بهترین کسانی هستند که می‌توانند این وظیفه را انجام دهند که متأسفانه زمان زیادی از آنان می‌گیرد.

دکتر احمد مینایی تصریح کرد: حوزه علمیه در این مسیر از دانشگاه پیش افتاد و متولیان دانشگاه از پیشرفت طلاب در این برنامه‌ها متعجب شدند.

دبیر هیأت علمی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، تسهیل در امر پژوهش را یکی از فواید رایانه برشمرد و گفت: رایانه این فرصت را در اختیار طلاب قرار می‌دهد که به جای صرف وقت فراوان برای تتبع و جستجو در منابع، به تحقیق و پژوهش بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: هر طلبه پژوهشگر حداقل بایستی با برنامهword و تایپ آشنایی داشته باشد و در کنار آن آشنایی با برنامهAcrobat و استانداردهای آن برای ارایه مقاله به کنگره‌های مختلف و اطلاع از برنامهexcel از دیگر موارد لازم برای طلبه است. فراگیری بیش از این برای طلبه ضرورتی ندارد، مگر اینکه فعالیت پژوهشی ویژه‌ای را پی‌گیری کند.

دکتر احمد مینایی، وبلاگ‌نویسی را زمینه خوبی برای تبلیغ و گسترش آموزه‌های دینی دانست و گفت: اکنون بازی‌های رایانه‌ای بیش از فیلم‌های هالیوودی مورد توجه جامعه‌ها است و صاحبان اندیشه در دنیا، از این طریق فرهنگ و باورهای مورد نظر خود را گسترش می‌دهند که ورود به این عرصه، کمک شایان توجهی به فرهنگ دینی می‌کند.

در ادامه، حاضران به طرح دیدگاه‌های خود درباره کارآمدی و تهدیدهای رایانه در حوزه علمیه پرداختند.