تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ارائه داروی طبیعی برای درمان واریس بود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان واریس با مواد طبیعی

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ارائه داروی طبیعی برای درمان واریس بود.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

درمان واریس با مواد طبیعی

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها  و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور،  زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: درمان واریس با مواد طبیعی

نام ارائه دهنده/دهند گان: پارمیدا اسکندری، رومینا حمیدی و بیتا صادق زاده

زمینه و نوع پروژه: پزشکی

درجه سختی: دشوار

نام مدرسه: مجتمع آموزشی نوآور

مقدمه

بیماری های واریسی سیاهرگی، به دلیل شیوع نسبتا بالا، بخش عمده ای از مراجعات به درمانگاه های عمومی و جراحی را به خود اختصاص می دهند. سیاهرگ های واریسی، به وسیله شکل پیچ و تاب خورده و دراز شده شان قابل تشخیص می باشند. مطالعات متعدد میزان شیوع واریس در جوامع مختلف بین 25%-40% تخمین زده شده است و تعداد قابل توجهی از موارد مرگ و میر مربوط به بیماری های وریدی و عوارض ناشی از ان هستند؛ در انگلستان حدود 2% از بودجه های مراقبت بهداشتی به کنترل و درمان این بیماری ها اختصاص یافته اند.

در طول دهه 19 و بعد از آن تئوری های متعددی در مورد علت ایجاد واریس وریدهای اندام تحتانی مطرح و اعلام شده است که بروز آن به عوامل متعددی مرتبط است ولی هیچ کدام به صورت قطعی مشخص و به عنوان علت واریس معرفی نشده اند. مطالعه ای که در سال 1992 در لندن بر روی جمعیتی از افراد بین 35 تا 70 سال انجام گرفت، میزان شیوع سیاهرگ های واریسی در مردان و زنان به ترتیب 17% و 31% گزارش شد.

عوامل خطر متعددی برای ایجاد این اختلال مطرح است. از جمله سن بالا، جنس مؤنث، سابقه خانوادگی، چاقی، رژیم غذایی و همین طور مشاغلی كه منجر به ایستادن های طولانی مدت می شوند. فعالیت های فیزیكی یك شغل به عنوان عاملی كه در ایجاد وریدهای واریسی و نارسایی وریدی مؤثر است، شناخته شده است. در بعضی از مطالعات گزارش شده است كه آن دسته از مشاغلی كه فعالیت های فیزیکی بیشتر دارند، ممكن است شیوع و شدت واریس را افزایش دهند. البته بعضی از محققان تأثیر این فعالیت ها را قبول ندارند. از طرفی برخی مطالعات به ارتباط عوامل خطر دیگری همچون مصرف سیگار، قرص ضد بارداری، هورمون تراپی و تروما با واریس پا پرداخته اند.

هدف

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ارائه داروی طبیعی برای درمان واریس بود.

روش

مواد:

1- فنر با قابلیت انعطاف پذیری بالا،

2- آیس ژل

3- آب مقطر

4- بالشتک کوچک

5- گیاه خشک شده اکالیپتوس

6- گیاه خشک شده نعنا

7- بشر 250 سی سی

8- ارلن مایع

9- شعله ازمایش

10- یونولیت

11- هاون و دسته هاون

روش کار

طراحی این دستگاه به نحوی خواهد بود که مجهز به یک فنر با قابلیت کشسانی بالا می باشد که قابلیت اتصال به بخش های مختلف پا را خواهد داشت. قسمت پایینی این فنر بر روی یک پایه متصل خواهد شد و قسمت بالایی بر روی پای بیمار وصل می شود. به طوری که بیمار می تواند با بالا و پایین بردن این فنر پای خود را حرکت دهد و این حرکت انتقال در جهت عمودی صورت می گیرد. همچنین در بالای قسمت انتهایی فنر یک بالشتک وصل می شود که انتقال فنر و قرارگیری پای بیمار روی آن را تسهیل کند.

در قسمت بالایی فنر یک پک مجهز به اسپری وجود دارد و حاوی عصاره های خنک کننده نعنا و اکالیپتوس است که از طریق پوست جذب پای بیمار شده و باعث تسریع بازگشت جریان خون از اندام های تحتانی یعنی پاها به سمت قلب شود. این عصاره ها به روش آبی در شرایط استاندارد آزمایشگاهی در مدرسه تخلیص و عصاره گیری شد. همچنین در این قسمت یک ایس ژل پزشکی که معمولا برای کاهش درد در نواحی آسیب دیده تجویز می شود قرار میگیرد که به خنک کردن نواحی واریسی در حین حرکت پا توسط فنر کمک نماید. همه این وسایل در یک یونولیت به صورت یک بسته کوچک قرار می گیرد.

درمان واریس با مواد طبیعی

عکس شماره 1: مرحله عصاره گیری از نمونه های گیاهی

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با علل ایجاد واریس

12. آشنایی با راه های درمان واریس

13. آشنایی با شیوه های عصاره گیری

تنظیم کننده: محبوبه همت