تبیان، دستیار زندگی
شاید شما هم جز افرادی هستید که زیاد با هواپیما سفر می کنید. وقتی اسم خطرات هواپیما به میان می آید، همه فقط به سقوط هواپیما فکر می کنند، اما سفرهای هوایی خطرات دیگری نیز دارد که در ادامه بیان می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطراتی که سلامت مسافران هوایی را تهدید می‌کند

شاید شما هم جز افرادی هستید که زیاد با هواپیما سفر می کنید. وقتی اسم خطرات هواپیما به میان می آید، همه فقط به سقوط هواپیما فکر می کنند، اما سفرهای هوایی خطرات دیگری نیز دارد که در ادامه بیان می شود.

بخش سلامت تبیان

هواپیما

بیماری ها

احتمال سرماخوردگی و آنفولانزا در هواپیما بیشتر از محیط های دیگر است زیرا در سفرهای هوایی یک محیط بسته در مدت طولانی نفس می کشید. یکی دیگر از علل ابتلا به بیماری در مسافران هوایی کم بودن رطوبت در داخل هواپیماست که در نتیجه باعث خشک شدن مخاط دهان می شود و قدرت دفاعی آن را صلب می کند. علاوه بر این افرادی از همه ی ملت ها و کشور ها در هواپیما حضور دارند و می توانند ناقل انواع بیماری ها باشند.

با توجه به مطالعاتی در مجله تحقیقات بهداشت محیط در آمریکا در سال ۲۰۰۴،  احتمال ابتلا به سرماخوردگی در هواپیما صد برابر حالت عادی است.

علاوه بر بیماری های گفته شده مسمویت های غذایی و عدم سازگاری با آب و هوا هم به علت تغییر ناگهانی آب و هوا و سبک غذایی می تواند در سفرهای هوایی رخ دهد. تمام بیماری هایی که گفته شد فقط در افرادی که دائما در سفر هستند رخ می  دهد و مسافران هوایی عادی به ندرت دچار چنین مشکلاتی می شوند.

بیماری های واگیردار در سفرهای هوایی بیشتر منتقل می شود. تقریبا بیشتر موارد فلج اطفال و سرخک در آمریکا در اثر سفرهای  هوایی بوده است، به این صورت که یک فرد آلوده به آمریکا آمده است و کودکان و نوجوانان واکسینه نشده را مبتلا کرده است.

لخته شدن خون در پا

نشستن در یک مکان تنگ برای مدت طولانی ناراحت کننده است. لخته شدن خون، که معمولا در پاها رخ می دهد و پس از آن به سمت شش ها حرکت می کند و منجر به آمبولی ریه می شود.

در طول هر پروازی که بیش از چهار ساعت طول بکشد، بسته به جایی که شما نشسته اید، در معرض از دست دادن شنوایی دائمی خود هستید. هر چه قدر تعداد سفر های هوایی شما بیشتر باشد خطر ابتلا به کاهش شنوایی در شما بیشتر است

ترومبوز مسافرتی، که باعث ترومبوز ورید عمقی (DVT) می شود هم مشکل دیگری است که مسافران هوایی را تهدید می کند. ترومبوز مسافرتی چیز جدیدی نیست. مجله پزشکی انگلستان  در ۱۹۵۰ این بیماری را گزارش کرده است. لخته شدن خون می تواند در طول ۳۰ روز یا پس از آن ایجاد شود و در اکثر مواقع خود به خود رفع می شود. به همین دلیل گاهی اوقات علت ترومبوز وریدی مشخص نمی شود.

تنها راه حفاظت مسافران هوایی از این بیماری پوشیدن لباس های گشاد، نوشیدن مقدار زیادی آب، راه رفتن در اطراف کابین، و کشش بدن است.

از دست دادن شنوایی

در طول هر پروازی که بیش از چهار ساعت طول بکشد، بسته به جایی که شما نشسته اید، در معرض از دست دادن شنوایی دائمی خود هستید. هر چه قدر تعداد سفر های هوایی شما بیشتر باشد خطر ابتلا به کاهش شنوایی در شما بیشتر است.

میزان ایمنی حد صدا توسط موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی، ۸۸ دسی بل در پرواز به مدت چهار ساعت و ۸۵ دسی بل پرواز به مدت هشت ساعت است. کار اشتباهی که مسافران هوایی انجام می دهند گذاشتن هدفون در گوش خود است که خود باعث ۵ دسیبل فشار اضافه به گوش می شود.

تداخل در ریتم بدن

بدن انسان طوری طراحی نشده است که  روز سه شنبه ظهر در توکیو باشد و ۱۲ ساعت بعد وارد واشنگتن شود. در یک مطالعه که در مجله لانست در سال ۲۰۰۷ منتشر شده است، اختلال ناگهانی در ریتم بدن و خستگی مسافرت می تواند به  زوال شناختی و اختلالات روانی و خلق و خوی، اختلالات خواب و حتی بیماری های قلبی و سرطان منجر شود.

معمولا مشکلات تداخل در ریتم بدن کوتاه مدت است و شامل خستگی، از دست دادن تمرکز و  اشتها می شود.

اشعه های کیهانی

در اکثر پروازهای بین المللی، شما در معرض دوز ناچیزی از تابش پرتوهای کیهانی، که شامل ذرات پر انرژی از فضا(عمدتا پروتون)  قرار می گیرید. هر چقدر پرواز طولانی تر باشد و به قطب شمال نزدیک تر باشید تابش این اشعه ها شدید تر است.

معمولا کسانی که زندگی خود را در پرواز می گذرانند مانند خلبان ها و مهماندار ها، بیشتر در معرض خطر این اشعه ها هستند. به همین دلیل میزان ابتلا به سرطان سینه در میان پرسنل پرواز کمی بالاتر از افراد معمولی است. اما پزشکان مطمئن نیستند که آیا این سرطان از تابش اشعه کیهانی است یا تداخل در ریتم بدن که در قسمت قبل به آن اشاره شد.


منبع: نبض ما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.