تبیان، دستیار زندگی
توسعه فناوری و رشد روزافزون فعالیت های صنعتی از یک طرف و رعایت نكردن فاکتورهای زیست محیطی از طرف دیگر، سبب شده است، تا طی چند دهه اخیر مقادیر بسیار بالایی از آلاینده ها وارد محیط زیست شوند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصفیه آب فلزات سنگین (سرب) با مواد زیستی

توسعه فناوری و رشد روزافزون فعالیت های صنعتی از یک طرف و رعایت نكردن فاکتورهای زیست محیطی از طرف دیگر، سبب شده است، تا طی چند دهه اخیر مقادیر بسیار بالایی از آلاینده ها وارد محیط زیست شوند.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

تصویه آب فلزات سنگین (سرب) با مواد زیستی

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور،  زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تصویه آب فلزات سنگین (سرب) با مواد زیستی

نام ارائه دهنده/دهند گان: سلما کاشفی پور، دلارام عابدین و فریال جوزانی

زمینه و نوع پروژه: زیست

درجه سختی: دشوار

نام مدرسه: مجتمع آموزشی نوآور

مقدمه

توسعه فناوری و رشد روزافزون فعالیت های صنعتی از یک طرف و رعایت نكردن فاکتورهای زیست محیطی از طرف دیگر، سبب شده است، تا طی چند دهه اخیر مقادیر بسیار بالایی از آلاینده ها وارد محیط زیست شوند. یكی از مهمترین آلاینده های پایدار و غیر قابل تجزیه فلزات سنگین هستند، که از سمی ترین آلاینده ها در محیط زیست به شمار می روند. بنابراین جذب این آلاینده ها از اهمیت خاصی برخوردار است. از آنجایی که روش های مرسوم فیزیكی و شیمیایی در غلظت های پایین فلزات سنگین مؤثر نبوده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشند، به همین دلیل استفاده از جاذب های زیستی از چند دهه قبل مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.

تصفیه پسمانده های کارخانجات قبل از استفاده مجدد از آن ها ضروری می باشد. تیمار زیستی که توسط مواد زیست شناختی مانند قارچ، مخمر، باکتری و جلبک انجام می شود به دلیل داشتن مكانیزم های جذب، قابلیت احیا مواد زیستی و بازیافت آن ها مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. فلزات سنگین حتی در مقادیر بسیار کم اثرات نامطلوبی در محیط ایجاد می کنند.  بنابراین هدف از پژوهش حاضر تصویه آب فلزات سنگین با مواد زیستی بود.

تصویه آب فلزات سنگین (سرب) با مواد زیستی

روش:

مواد:مواد زیستی (پوست میوه، صدف، پوسته تخم مرغ)، چهار عدد بطری خانواده، فلز سرب، ترازو، آب مقطر، نمک طعام

روش کار:

ابتدا با استفاده از چندین بطری نوشابه 1 لیتری به طور جداگانه فیلترهای ساده ای تعبیه و ساخته می شود. سپس در بالای قیف از یک لایه اسفنج استفاده می شود و در بطری ها با استفاده از سوزن سوراخ می شود. در بالای اسفنج از پوسته تخم مرغ خرد شده، پوسته صدف خرد شده و نیز پوست میوه به طور جداگانه در هر بطری استفاده می شود. سپس به میزان مشخصی محلول سرب از بالای فیلتر جاری می شود. در انتهای کار میزان سرب به روش رسوب سنجی با نمک طعام تعیین و اندازه گیری می شود.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت