تبیان، دستیار زندگی
یک کارگردان سرشناس هندی معتقد است: سینمای ایران بیننده را به تفکر وادار می کند و فیلمی همچون «محمد رسول الله (ص)» پیامی برای جهانیان دارد که باید دیده شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمجید یک فیلمساز مطرح هندی از سینمای ایران

یک کارگردان سرشناس هندی معتقد است: سینمای ایران بیننده را به تفکر وادار می‌کند و فیلمی همچون «محمد رسول‌الله (ص)» پیامی برای جهانیان دارد که باید دیده شود.

بخش سینما وتلویزیون تبیان
اکبرخان

اکبر خان نامی شناخته شده در سینمای هند و برای طرفداران سینمای این کشور است که سال‌ها است با کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی و نیز بازیگری در این عرصه فعالیت می‌کند. او برای بسیاری از ایرانی‌ها هم نامی آشناست چرا که سال‌ها قبل سریال «شمشیر تیپو سلطان» این فیلمساز با پخش از تلویزیون ایران علاقه‌مندان زیادی را برای خود پیدا کرد.

این کارگردان هندی که سال گذشته برای تماشای فیلم «سلام بمبئی» به ایران آمد، از علاقه خود به همکاری با ایران برای ساخت یک فیلم می‌گوید و همچنین آرزو دارد که فیلم «تاج ‌محل»‌اش مجوز نمایش در ایران را هم بگیرد.

این هنرمند مسلمان و شیعه که در جایی گفته است مادربزرگش اصلالتا اهل شیراز بوده و این‌ها را از دلایل علاقه زیاد خود به ایران می‌داند، می‌گوید، «تاج محل‌» را هم بر اساس علاقه خود به ایران ساخته و به دنبال راهی برای مذاکره با مسئولان ایرانی و نمایش این اثر در ایران است.

اکبر خان که بسیاری از فیلم‌های سینمایی ایران را دنبال می‌کند، در گفت‌وگویی اظهار کرد: سینمای ایران به جان و قلب بیننده نفوذ و او را وادار به تفکر می‌کند. فیلم‌هایی مثل «جدایی» اصغر فرهادی یا «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی تاثیر عمیقی بر ذهن انسان می‌گذارند.

من همیشه از دیدن فیلم‌های ایرانی لذت برده‌ام و ‌به فیلم و هنر ایران خیلی علاقه دارم. معتقدم فیلم‌های ایرانی از بهترین آثار سینمایی در دنیا هستند.

او با اشاره به برخی فیلم‌هایی که از سینمای ایران تماشا کرده است، ادامه داد: فیلم «محمد رسول الله (ص)» و «سلام بمبئی» را در ایران دیدم و هر دو را خیلی دوست داشتم. نمی‌دانم چرا برخی کشورهای عربی اجازه نداند فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» در آنجا نمایش داده شود؛ چون این فیلم بسیار خوب است و هر کس در دنیا باید آن را یک بار ببیند.

وی افزود: به نظرم این ساخته مجید مجیدی واقعیت است و چیزی از آن در دین اسلام اشتباه نبوده است، در حالی که اعراب می‌خواهند دین را اشتباهی نشان دهند. من دیدن این فیلم را به همه دوستانم در هند توصیه کرده‌ام چون «محمد رسول‌الله(ص)» پیغامی برای همه مردم جهان دارد و به همین دلیل فکر می‌کنم نمایش ندادن آن در بعضی کشورها یک عمل سیاسی است.

اکبر خان خاطرنشان کرد: من همیشه از دیدن فیلم‌های ایرانی لذت برده‌ام و ‌به فیلم و هنر ایران خیلی علاقه دارم. معتقدم فیلم‌های ایرانی از بهترین آثار سینمایی در دنیا هستند.

او با ابراز امیدواری از اینکه شرایطی برای همکاری با ایرانی‌ها و ساخت یک فیلم فراهم شود، گفت: من به ساخت فیلم در ایران علاقه‌مند هستم و مدتی است این موضوع را دنبال می‌کنم. در هنگام ساخت «سلام بمبئی» هم با دست‌اندرکاران پروژه در ارتباط بودم و امیدوارم شرایطی برای همکاری فراهم شود.

وی در پایان نمایش فیلم «تاج محل» در ایران را یکی از مهم‌ترین خواسته‌های خود عنوان کرد و افزود: «تاج محل» درباره ایران و هنر آن است؛ فیلمی است که یک زبان انسانی دارد و با توجه به مقررات ممیزی در ایران تقریباً مشکلی برای نمایش ندارد. با این حال تلاش می‌کنم بتوانم روزی آن را با هماهنگی مسئولان مربوطه در ایران نمایش دهم.

به گفته اکبر خان «تاج محل» که سال 2005 تولید شده جوایزی را به دست آورده و از سوی ریس جمهور هند هم تقدیر شده است.
تاج محل

منبع: ایسنا