تبیان، دستیار زندگی
هدف از این کار آگاه سازی صاحبان سگ از شیوع بالای سنگ کیسه صفرا در حیواناتی همانند سگ های خانگی می باشد که علائم این بیماری را با مشکلات دیگر به اشتباه می گیرند که در نهایت منجر به جراحی های گران قیمت و هزینه های سونوگرافی و درمان می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارائه یک سبک زندگی مناسب برای جلوگیری از سنگ کیسه صفرا در سگ های خانگی

هدف از این کار آگاه سازی صاحبان سگ از شیوع بالای سنگ کیسه صفرا در حیواناتی همانند سگ های خانگی می باشد که علائم این بیماری را با مشکلات دیگر به اشتباه می گیرند که در نهایت منجر به جراحی های گران قیمت و هزینه های سونوگرافی و درمان می شود.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

ارائه یک سبک زندگی مناسب برای جلوگیری از سنگ کیسه صفرا در سگ های خانگی

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها  و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور،  زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده:ارائه یک سبک زندگی مناسب برای جلوگیری از سنگ کیسه صفرا در سگ های خانگی

نام ارائه دهنده/دهند گان: کیانا خلیل بیگی و تیام نوری

زمینه و نوع پروژه: پزشکی

درجه سختی: دشوار

نام مدرسه: مجتمع آموزشی نوآور

مقدمه

کیسه صفرا، اندام کوچکی واقع در ناحیه پایین کبد است. کیسه صفرا با ذخیره صفرا و ترشح آن درون روده کوچک هنگام ورود غذا به فرایند هضم و گوارش کمک می‌ کند. صفرا مایعی تولید شده در کبد و تشکیل شده از چند ماده مانند کلسترول، بیلی‌ روبین (مواد رنگ دانه ‌ای صفرا) و نمک‌ های صفراوی است. سنگ کیسه صفرا تکه مواد جامدی می باشد که در کیسه صفرا تشکیل می ‌شود. علت شکل‌ گیری این سنگ‌ ها آن است که کلسترول و رنگدانه ‌های صفرا گاهی اوقات با پیوستن به یکدیگر ذره‌ های سختی را تشکیل می‌ دهند.

ارائه یک سبک زندگی مناسب برای جلوگیری از سنگ کیسه صفرا در سگ های خانگی

سنگ کیسه صفرا علاوه بر انسان در سگ ها هم وجود دارد. این سنگ ها در صفرا تولید شده و ترکیبی از کلسیم و سایر مواد ترشحی صفرا می باشند. بعضی از نژادهای سگ ها بیشتر مستعد تولید سنگ صفرا هستند. در بعضی سگ ها سنگ صفرا هیچ علامتی ندارد. اما اگر سگ به عفونتی مبتلا شود ممکن است علائمی مثل: تهوع، لرز، درد شکم، زردی، تب را نشان دهد.

علل سنگ صفرا مختلف است، یکی از آن ها اختلال در ترشح صفرا می باشد. ترشحات صفرا ممکن است غلیظ تر از حد معمول باشد که به آن اصطلاحاً «لجن صفراوی» می گویند یا توسط کلسیم، پیگمان یا کلسترول اشباع شده است. این می تواند منجر به تشکیل سنگ شده و در نهایت باعث انسداد مجرا شود. یکی دیگر از علل تشکیل سنگ التهاب یا تومور است. کمبود پروتئین نیز می تواند منجر به تحریک تشکیل سنگ در صفرا شود. اگر باکتری وارد این ناحیه شود می تواند عفونت جدی ایجاد کند.

هدف

هدف از این کار آگاه سازی صاحبان سگ از شیوع بالای سنگ کیسه صفرا در حیواناتی همانند سگ های خانگی می باشد که علائم این بیماری را با مشکلات دیگر به اشتباه می گیرند که در نهایت منجر به جراحی های گران قیمت و هزینه های سونوگرافی و درمان می شود. همچنین هیچ گونه اطلاعات معتبر یا مقاله ای در این زمینه منتشر نشده است که دامداران را از این بیماری در سگ ها اطلاع سازد. همه هدف ما در این طرح پیشگیری قبل از درمان برای سگ ها و جلوگیری از درد و ناراحتی برای حیوان و اعمال هزینه های هنگفت برای صاحبان سگ می باشد.

روش

پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها از نوع پژوهش های پیمایشی است. در این پژوهش دانش آموزان پرسشنامه ای با 15 سوال طراحی و به صاحبان سگ دادند. همچنین با دریافت اطلاعات معتبر از دامپزشکی و اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ها سنگ کیسه صفرا را در سگ بررسی نمودند.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده:محبوبه همت