تبیان، دستیار زندگی
امروز دوشنبه شانزدهم مرداد 1396 هجری خورشیدی، چهاردهم ذی القعده 1438 هجری قمری و هفتم آگوست 2017 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شانزدهم مرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز دوشنبه شانزدهم مرداد 1396 هجری خورشیدی، چهاردهم ذی القعده 1438 هجری قمری و هفتم آگوست 2017 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

16 مرداد 1367

مسئولان جمهوری اسلامی ایران، گفت وگوی مستقیم با مقام های عراق را پس از برقراری آتش بس میان دو کشور ایران و عراق پذیرفتند.

16 مرداد 1359

جهاد دانشگاهی به فرمان امام خمینی و با هدف تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی تشکیل شد. گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه پژوهش، گسترش طرح های کاربردی و نیمه صنعتی از راه پیوند با مرکزهای علمی و تحقیقاتی به منظور به کارگیری وظایف و توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه را می توان از عمده هدف های تاسیس این نهاد علمی برشمرد.

16 مرداد 1356

امیرعباس هویدا که روز گذشته از نخست وزیری برکنار شده بود، در گفت و گویی با روزنامه اطلاعات اظهار کرد که تا یک روز پیش از استعفا، از این موضوع بی اطلاع بوده است. او پس از برکناری از این سمت از طرف محمدرضا پهلوی جایگزین امیر اسدالله علم در وزارت دربار شد.

16 مرداد 1356

جمشید آموزگار پس از برکناری امیر عباس هویدا با حکم محمدرضا پهلوی، مقام نخست وزیری ایران را دریافت و اعضای کابینه خود را معرفی کرد.

16 مرداد 1349

سپهبد تیمور بختیار در شکارگاهی نزدیک بغداد به دست یکی از اعضای سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) به ضرب گلوله به قتل رسید. وی نخستین رییس ساواک بود که برای مدتی در عراق به فعالیت علیه حکومت پهلوی پرداخته بود.

16 مرداد 1328

نشریه اقدام به دستور فرمانداری نظامی توقیف شد.

16 مرداد 1313

بخشنامه وزارت مالیه در دو قسمت با عنوان های تمرکز اخبار و نشر اخبار تنظیم شد. بخشنامه یاد شده نظامنامه ای برای تعیین چگونگی جمع آوری و نشر اخبار ایران بود.

16 مرداد 1303

لزوم بررسی مشکلات مرزی ایران و ترکیه موجب شد که این دو کشور با حضور نمایندگان خویش نشستی مشترک برگزار کنند.

16 مرداد 1302

سرتیب امان الله میرزا رییس هیات نظامی که به فرانسه اعزام شده بود، اطلاع داد که با پذیرش مواد هفت و هشت قرارداد سن ژرمن، مانع اصلی خرید اسلحه از اروپا برطرف شده است، بنابراین وزارت امور خارجه نیز پذیرش این قرارداد را به نمایندگی سیاسی خود در فرانسه اعلام کرد.

16 مرداد 1300

کلنل گلروپ رییس ژاندارمری به همراه تنی چند از صاحب منصبان ارشد این اداره به مشهد مقدس سفر کردند.

16 مرداد 1285

مظفرالدین شاه قاجار پس از صدور فرمان مشروطیت در 14 مرداد، اعلامیه دیگری را به منظور تکمیل این حکم مبنی بر تشکیل نخستین مجلس شورا صادر کرد.