تبیان، دستیار زندگی
محمد رضا کامل نواب معروف به «عمو نواب» ابتدا مربی کلاس های قرآن بود، بعد مربی پرورشی مدارس شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک کار تمیز فرهنگی؛

آموزش مسائل دین با چاشنی طنز

محمد رضا کامل نواب" معروف به «عمو نواب» ابتدا مربی کلاس‏‌های قرآن بود، بعد مربی پرورشی مدارس شد
آموزش مسائل دین با چاشنی طنز

"محمد رضا کامل نواب" معروف به «عمو نواب» ابتدا مربی کلاس‏‌های قرآن بود، بعد مربی پرورشی مدارس شدو از سال ۱۳۸۸ با ورود به عرصه‌‏ی اجرا در حوزه کودک و نوجوان، اجرای برنامه‏‌های مخصوص آنان در جشن تکلیف، جشن قرآن، جشن نماز، دهه‏‌ی فجر، دهه‌‏ی کرامت و ... را بر عهده گرفت.

با وارد شدن‎ به تالار و حضور در جایگاه نمایش، بچه ها یک پارچه او را تشویق می‏‌کنند. کلام را با "به نام خداوند رنگین کمان" آغاز می‎کند و وقتی به "خداوند پروانه‌‌های ..." می‏‌رسد، بچه ها یک صدا "قشنگ" را فریاد می‌زنند، اما او قبول نمی‌کند و می‌گوید: به مشهد که می‌آیید باید با لهجه مشهدی صحبت کنید و بگویید: "قِشنگ" و بچه‏ ها پس از او تکرار می‌کنند: قِشنگ.

"محمد رضا کامل نواب" معروف به «عمو نواب» ابتدا مربی کلاس‏‌های قرآن بود، بعد مربی پرورشی مدارس شد و از سال 1388 با ورود به عرصه‌‏ی اجرا در حوزه کودک و نوجوان، اجرای برنامه‏‌های مخصوص آنان در جشن تکلیف، جشن قرآن، جشن نماز، دهه‏‌ی فجر، دهه‌‏ی کرامت و ... را بر عهده گرفت.

«عمو نواب» اکنون در عرصه اجراهای دینی چهره‌ای شناخته شده است و در سراسر کشور به ویژه مشهد مقدس، برنامه‌های مختلفی ویژه‌‏ی دانش آموزان را اجرا می‏‌کند.

اجرای برنامه‏‌های طنز با رویکرد آموزش مفاهیم دینی

«عمو نواب» می‌‏گوید: سعی کرده‏‌ایم در این برنامه‌‏ها، آموزه‏‌های دین را به روش‏‌های طنز و تئاتر به صورتی جذاب به جوانان و نوجوانان ارائه کنیم، اگر چه این نمایش‌‏ها برای عموم مردم هم جذاب است. در این چند سال که این نوع برنامه‌‏ها ارائه شده، مردم خوب استقبال کرده‎اند و به ویژه در مدارس، مساجد و کانون‌های فرهنگی برنامه اجرا کرده‎ایم.

می‌شود «خندید» اما «گناه نکرد»

«عمو نواب» می‏‌گوید: هدف ما از اجرای این برنامه‏‌ها، ایجاد شادی و خنده حلال است؛ می‏‌خواهیم مردم بدانند که می‏ شود «خندید» اما «گناه نکرد».

او در پاسخ به این سؤال که «موضوع نمایش را چگونه انتخاب می کنید؟» می‏‌گوید: سعی کرده‌ایم مسائل روزمره‎ی دینی و اجتماعی مردم را وارد نمایش کنیم؛ مسائلی مانند نماز، روزه، زیارت امام رضا (علیه‌السلام)، احترام به پدر و مادر، ازدواج جوانان (ویژه ازدواج‌های دانشجویی) و ... . البته به هر مناسبت، برنامه‌‏ای متفاوت ارائه می‏‌کنیم.

بعضی از برنامه‏‌‌ها را خودمان نوشته‏‌ایم، بعضی را با دوستان عزیزمان آماده کرده‎ایم و بعضی برنامه‏‌ها را هم از دوستان قدیم‏‌تر و بزرگ‏ترمان گرفته‏ و و کامل کرده‏‌ایم.

مؤسسات فرهنگی، نوجوانان را دریابند

این طلبه‏‌ی هنرمند با بیان اینکه مربیانِ «اسمی» در عرصه کودک و نوجوان زیادند، می‏‌گوید: هر سال جمع زیادی از طلاب در مراکزی مانند دفتر تبلیغات اسلامی آموزش می‎بینند و بنا بر آماری که این نهاد حوزوی ارائه کرده است، دو سال پیش هفت هزار مربی در قم تربیت شده‌‏اند، اما باید دید هر کدام از اینها چه توانایی‌‏هایی دارند و چه کار می‏‌توانند انجام دهند.

6-5 سال است که به مدارس مشهد می‎رویم و برنامه اجرا می‏‌کنیم اما هنوز خیلی مدارس است که نتوانسته‎ایم برویم، در حالی که عده‌‏ای در بعضی مدارس، جشن تکلیف برگزار می‏‌کنند و بچه‌‏ها را مجبور می‏‌کنند که آهنگ بشنوند و برقصند. این کارها، وظیفه‌‏ی ما را سنگین‏‌تر می‎کند، مؤسسات فرهنگی باید وارد میدان بشوند و نیرو تربیت و از آنها استفاده کنند. امروز امکانات، زیاد و فضای مجازی قوی شده است و می‌توان فعالیت‏‌های قوی و گسترده انجام داد. خیلی‌‏ها علاقه دارند وارد کار شوند و فقط باید محیط را برایشان فراهم کرد.

طلبه‏‌ای با موهای فرفری!

"سجاد ملک ثابت" بازیگر نقش "آقا ماشا الله" ده سال است که در حوزه مشغول تحصیل است و در نمایش‎ها در کنار «عمو نواب» حضور دارد. گفتارهای جدی «عمو نواب» در کنار شوخی‎های «آقا ماشا الله» لب‏‌های بچه‏‌ها را خندان می‎کند.

پیش از نمایش، در اتاق گریم با او گفتگویی کوتاه می‏‌کنم. قیافه‌اش دیدنی است؛ لباسی که حالت کوچه بازاری دارد و مورد پسند بچه‌ها است، همراه با دستمالی بر گردن، عینک دودی و موهای فرفری!

می‌گوید: نسخه اولیه کار را خودمان شکل دادیم ولی دوستان‏‌مان هم در سال‏‌های گذشته کارهایی کرده‌اند که ما رنگ و لعابی به آن می‏‌دهیم و اگر اشکالاتی داشته باشد آن را اصلاح می‌کنیم و بر غنای آن می‌افزاییم.

سخن آخر اینکه؛ اگر «هنرهای نمایشی» جدی گرفته شوند، می‌‏توانند سهمی عمده از بار ابلاغ پیام دین را بر دوش بکشند، به شرط آنکه علاوه بر اجرای قوی، نیازهای این عرصه نیز درست سنجیده شود.

منبع: حوزه نیوز