تبیان، دستیار زندگی
معاون امور صنایع سازمان صنعت نبود بازار مناسب داخلی برای عرضه محصولات بنگاه های رکودزده را بزرگترین مشکل آنها برشمرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودنمایی اجناس ایرانی در بازار داخلی

معاون امور صنایع سازمان صنعت نبود بازار مناسب داخلی برای عرضه محصولات بنگاه‌های رکودزده را بزرگترین مشکل آنها برشمرد.

بخش اقتصاد تبیان
خودنمایی اجناس ایرانی در بازار داخلی

به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اینکه تزریق نقدینگی به تنهایی نمی‌تواند مشکل واحد‌های رکودزده را حل کند، افزود: ایجاد رونق تنها با تزریق پول انجام نمی‌شود و تامین نقدینگی تنها یکی از مشکلات صنعت است.

وی با اشاره به برخی از موانع اعطای وام به واحد‌های تولیدی عنوان کرد: دو مشکل عمده در دادن وام توسط سیستم بانکی وجود داشت که یکی داشتن معوقات بانکی واحد‌های تولیدی و دیگری وجود چک‌های برگشتی بود که در اواخر سال 59، با همکاری بانک‌ها این مشکلات رفع شد.

فتح الهی نبود بازار مناسب داخلی برای عرضه محصولات این بنگاه‌ها را بزرگترین مشکل کنونی آن‌ها برشمرد و ادامه داد: یکی از مشکلات واحد‌های رکودزده با وجود ظرفیت برای تولید، نداشتن سرمایه در گردش و تامین نقدینگی است به همین منظور اعطای تسهیلات طرح رونق به منظور کمک به صنایع رکودزده‌ که بازار فروش داشتند، در دستور کار مسئولان قرار گرفت.

سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و به منظور بهبود وضعیت صنایع، ارائه طرح رونق و به دنبال آن تزریق نقدینگی به واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط درسال ۹۵ انجام شده بود و طبق بررسی گزارش ها، نظارت بر عملکرد و احیای صنایع رکود زده اثرات بسیاری مثبتی از خود بر جای گذاشته و به زودی منجر به افزایش نرخ اشتغال خواهد شد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت با بیان اینکه حمایت دولت‌ها همواره حول محور صنایع بالادستی می‌چرخد، افزود: از آنجایی که پشتیبانی از صنایع بالادستی که نیازمند صرف هزینه‌های گزاف هستند، رونق در صنایع دیگر را به همراه خواهد داشت به همین منظور توجه دولتمردان طی سال‌های اخیر بیشتر به این مسئله متمرکز شده بود.

فتح الهی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در دوران تحریم‌ها عنوان کرد: وجود محدودیت‌هایی از قبیل عدم مراودات بین المللی، فراهم نبودن بستر‌های لازم برای خرید تکنولوژی و تأمین مواد اولیه صنعت کشور را متضرر کرد چرا که یک واحد تولیدی می‌بایستی به منظور تکمیل خط و نوسازی خطوط تولیدی و توسعه فعالیت ها، اقدام به ورود تکنولوژی‌های نوین کند لذا وجود تحریم‌های بین المللی طی سال‌های اخیر، دسترسی به این مهم را سخت کرده بود.

وی تأمین مواد اولیه و افزایش صادرات کالا‌های صنعتی را از دستاورد‌های برجام برشمرد و افزود: تامین مواد اولیه، افزایش صادرات کالا‌های صنعتی، سهولت در نقل و انتقالات منابع مالی و تعامل با بانک‌های جهانی شرایط مناسب تری را ایجاد کرد و تنها مشکلاتی در ارتباط با برخی از بانک‌های بزرگ جهانی وجود دارد که امید است به زودی این مشکلات مرتفع شود.

فتح الهی در پایان بیان کرد: مطابق با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و به منظور بهبود وضعیت صنایع، ارائه طرح رونق و به دنبال آن تزریق نقدینگی به واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط درسال ۹۵ انجام شده بود و طبق بررسی گزارش ها، نظارت بر عملکرد و احیای صنایع رکود زده اثرات بسیاری مثبتی از خود بر جای گذاشته و به زودی منجر به افزایش نرخ اشتغال خواهد شد.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان