تبیان، دستیار زندگی
دلفین ها علاوه بر اینکه آبزیان دوست داشتنی هستند در عین حال آینه تمام نمای اقیانوس ها نیز به شمار می روند و هر گونه تغییر در رفتار آنها، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شگفتی‌های دنیای دلفین‌ها

دلفین‌ها علاوه بر اینکه آبزیان دوست‌داشتنی هستند در عین حال آینه تمام نمای اقیانوس‌ها نیز به شمار می‌روند و هر گونه تغییر در رفتار آن ها، نشان‌دهنده دگرگونی در وضعیت کلی اقیانوس‌ها است.

شگفتی های دنیای دلفین ها

هفت واقعیت جالب درباره دلفین‌ها که احتمالا تاکنون چیزی در مورد آن ها نشنیده‌اید به شرح زیر است:

دلفین‌ها با سبیل متولد می‌شوند

اگرچه پوست دلفین‌ها بسیار صاف به نظر می‌رسد اما آنها در مقطعی از زندگی خود یعنی در بدو تولد مقدار کمی مو شبیه سبیل درست مانند انسان‌ها پشت لب بالایی خود دارند اما به دلیل شنا کردن این موها به زودی زود می‌ر‌یزند. 

دلفین‌ها تارهای صوتی ندارند

این تصور که دلفین‌ها به دلیل نداشتن تارهای صوتی با استفاده از دهان خود صدا تولید می‌کنند نیز اشتباه است چون تمام صدایی که ما از دلفین‌ها می‌شویم با کمک سوراخ بینی آنها تولید می‌شود.

دلفین‌ها هم اسم دارند

صدایی که از دلفین‌ها خارج می‌شد صرفا به منظور تبادل ارتباط عمومی و جهت‌یابی نیست بلکه آن ها یک دیگر را از روی تفاوت در صدای منحصربه‌ فرد می‌شناسند. هر دلفین یک اسم سوتی دارد؛ یعنی بقیه با سوتی فقط مخصوص او، صدایش می زنند.

شگفتی های دنیای دلفین ها

دلفین‌ها همراه با گونه‌های مختلف سفر می‌کنند.

برخی دلفین‌هایی که به آب ‌های همسایه سفر می‌کنند اغلب سبب شکل‌گیری نژادهای تلفیقی از دلفین‌ها می‌شوند این پدیده در دلفین‌ها به دلیل ویژگی‌های معاشرتی، مهربان و کنجکاوانه‌ای که دارند، تعجبی ندارد.

دلفین‌ها ذاتا کوررنگ هستند

آن چه که دلفین‌ها در مشاهده اشیاء رنگی می‌بینند هنوز برای محققان ناشناخته است. اما مطالعات روانشناختی نشان می‌دهد دلفین‌ها قادر به دیدن طیف نور سبز نیستند که این به دلیل نداشتن سلول مخروطی بینایی طیف سبز در چشم آنهاست. به عبارت دیگر مطالعات رفتارشناسی پیش‌بینی می‌کند که احتمالا دلفین‌ها قابلیت دیدن رنگ‌ها را دارند اما کارشناسان معتقدند دلفین‌ها به نور واکنش نشان می‌دهند در حالی که در مقابل مشاهده رنگ، واکنشی از خود نشان نمی‌دهند. 

دلفین حس بویایی ندارد

دلفین‌ها همچنین به دلیل نداشتن ناحیه بویایی در مغز خود قادر به تشخیص بو نیستند و حس بویایی ندارند. 

دلفین با سوراخ روی سرش نفس می کشد.

بعضی از دلفین ها حدود 260 تا دندان دارند، اما هیچ وقت به آدم ها حمله نمی کند.

شگفتی های دنیای دلفین ها

koodak@tebyan.com

منابع: ماهنامه نبات کوچولو/ خبرگزاری ایسنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.