تبیان، دستیار زندگی
پلاکت ها سلول های کوچکی هستند که موجب لخته شدن خون می شوند. لذا وجود آن ها برای محافظت در برابر خونریزی های خطرناک ضروری است. کمبود پلاکت می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد از جمله شیمی درمانی، بارداری، آلرژی به مواد غذایی و تب دانگ. راه های طبیعی برای اف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای افزایش پلاکت خون چه بخوریم؟

پلاکت‌ها سلول‌های کوچکی هستند که موجب لخته شدن خون می‌شوند. لذا وجود آن‌ها برای محافظت در برابر خونریزی‌های خطرناک ضروری است. کمبود پلاکت می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد از جمله شیمی‌درمانی، بارداری، آلرژی به مواد غذایی و تب دانگ. راه‌های طبیعی برای افزایش پلاکت خون وجود دارد که با هم مرور می‌کنیم...

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

غذاهای مناسب برای افزایش پلاکت

زمانی که فردی دچار کمبود پلاکت خون می‌شود لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کرده و تحت درمان وی باشد. با این وجود راه‌های طبیعی هم در کنار این امر وجود دارد که باعث افزایش پلاکت خون می‌شود. در ادامه توصیه‌هایی می‌شود برای این‌که سطح کلی سلامت خود را ارتقا دهید و از این طریق باعث بهبود روند افزایش پلاکت خون خود شوید.

۱- از رژیم غذایی سالم، تازه و متنوع استفاده نمایید

رژیم‌ها برای افزایش پلاکت خون از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و مشخصه‌های خاص خود را ممکن است داشته باشند اما به‌طورکلی می‌توان گفت خوردن غذای سالم‌تر می‌تواند فاکتور مهمی برای پلاکت سازی در بدن باشد.

شما احتمالاً این توصیه‌ها را شنیده‌اید: میوه و سبزی تازه‌تر، غلات و پروتئین‌های بدون چربی بیشتر، قند و نشاسته تصفیه شده کمتر، چربی اشباع و ترانس کمتر و غذاهای فرآوری شده کمتر.

شما می‌خواهید که بیشترین سود را از غذایی که می‌خورید ببرید، بنابراین این کار را با خوردن مواد با ارزش غذایی بالا مانند سبزیجات تازه می‌توان انجام داد و نه با یک بسته کلوچه. به همین منظور به بدن خود بیشترین مزیت ممکن از غذاهایی که می‌خورید بدهید.

کیوی بخورید چرا که باعث تولید سریع‌تر پلاکت می‌شود.

۲- تمرکز بر روی برخی مواد غذایی

حساسیت به گلوتن و بیماری سلیاک از جمله اختلالات خودایمنی است که تأثیر منفی بر تعداد پلاکت‌ها دارد. بهتر است که آزمایش این بیماری‌ها را بدهید تا در صورت ابتلا، گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف نمایید

با توجه به سطح پلاکت فرد، مواد غذایی کلیدی برای هر فرد نسبت به دیگری می‌تواند متفاوت باشد. بهترین کار این است که با پزشک خود مشورت کنید. اما فارغ از سطح پلاکت فرد، گروهی از مواد مغذی هستند که می‌توانند به عموم افراد برای افزایش پلاکت خون کمک کنند. این موارد عبارتند از:

ویتامین K: این ویتامین در لخته کردن خون مؤثر است و خواص ضدالتهابی دارد. (التهاب می‌تواند یکی از دلایل کاهش پلاکت باشد) ویتامین K در سبزیجاتی مانند کلم پیچ، برگ کلم، کلم بروکلی، اسفناج و جلبک دریای یافت می‌شود. برای این‌که ارزش غذایی آن‌ها حفظ شود سعی کنید آن‌ها را ملایم طبخ نمایید. همین طور تخم‌مرغ و جگر نیز سرشار از ویتامین K هستند.

فولات (ویتامین B9): این ویتامین در تقسیم سلولی نقش دارد (در نظر داشته باشید که پلاکت‌ها هم‌سلول هستند.) لذا کمبود فولات می‌تواند منجر به کمبود پلاکت شود. منابع غذایی سرشار از فولات را می‌توان شامل: مارچوبه، پرتقال، اسفناج و غلات غنی‌شده دانست که باید جزئی از رژیم غذایی افراد باشند. همچنین مکمل‌های ویتامین هم می‌توانند مورد مصرف قرار گیرند که لازم است در این زمینه با پزشک خود مشورت نمایید.

مراقب میزان مصرف خود از اسیدهای چرب امگا ۳ باشید: امگا ۳ به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و همین طور خاصیت ضدالتهابی دارد و به‌وفور در ماهی، گردو، روغن کتان و تخم‌مرغ‌های غنی‌شده یافت می‌شود. کسانی که مشکلات قلبی و عروقی دارند می‌توانند از امگا ۳ استفاده کنند ولی در زمانی که فرد مبتلا به ترومبوسیتوپنی باشد، به دلیل این‌که اسید چرب امگا ۳ باعث کاهش فعالیت‌های پلاکت‌ها می‌شود، توصیه به عدم مصرف می‌شود.

۳- غذاهای مشکل ساز را کنار بگذارید

مواد با ارزش غذایی کم و غذاهای پرکالری مانند غلات تصفیه شده (مثلاً نان سفید) و یا شکر (کیک و کلوچه) فایده کمی برای بدن شما دارند و همین طور ممکن است باعث بروز التهاب شوند.

غذاهای مضر برای پلاکت ها

اعتیاد به الکل موجب صدمه دیدن مغز استخوان می‌شود که این باعث کاهش تولید پلاکت می‌شود. بنابراین بهتر است هرچه زودتر الکل را ترک کنید اگر به فکر افزایش پلاکت خون خود هستید.

حساسیت به گلوتن و بیماری سلیاک از جمله اختلالات خودایمنی است که تأثیر منفی بر تعداد پلاکت‌ها دارد. بهتر است که آزمایش این بیماری‌ها را بدهید تا در صورت ابتلا، گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف نمایید.

۴- ورزش منظم اما با دقت!

تمرینات قلبی عروقی مانند شنا و پیاده‌روی و تمرینات قدرتی می‌تواند باعث افزایش جریان خون در بدن شود که می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک نماید. در صورت پایین بودن سطح پلاکت هردو مدل تمرین می‌تواند برای افزایش پلاکت خون مؤثر باشد.

کمبود فولات می‌تواند منجر به کمبود پلاکت شود. منابع غذایی سرشار از فولات را می‌توان شامل: مارچوبه، پرتقال، اسفناج و غلات غنی‌شده دانست که باید جزئی از رژیم غذایی افراد باشند

باید هوشیار و مراقب باشید چرا که در صورتی که ترومبوسیتوپنی داشته باشید خیلی سریع‌تر خسته می‌شوید و خستگی بیش از حد باعث می‌شود نسبت به صدمات آسیب‌پذیرتر شوید.

مراقب باشید که فعالیت‌هایی نکنید که باعث خونریزی شود. چه خونریزی خارجی و چه خونریزی داخلی (کبودی). به یاد داشته باشید که پلاکت پایین خون باعث دیر لخته شدن خون می‌شود.

۵- به اندازه کافی استراحت کنید

هفت تا نه ساعت خواب برای یک فرد سالم بدون در نظر گرفتن سطح پلاکت‌ها ضروری است. لذا کسانی که می‌خواهند روند تولید پلاکت‌های خود را افزایش دهند باید به بدن خود اجازه بدهند تا به میزان مورد نیازش استراحت کند. زمانی که دچار کمبود پلاکت می‌شوید ممکن است احساس خستگی به شما دست دهد. برای همین برای افزایش پلاکت خون لازم است تعادلی بین استراحت و زمان فعالیت خود داشته باشید. برای این امر می‌توانید با فیزیوتراپ خود صحبت کنید.

غذاهای مناسب برای افزایش پلاکت

۶- برای افزایش پلاکت خون هیدراته بمانید

تمام افراد به آب نیاز دارند و فقط عده کمی از ما به میزان کافی آب می‌نوشد. بدن هیدراته بدنی است که عملکرد بهتری خواهد داشت برای همین می‌تواند منجر به شکل‌گیری بهتر و افزایش پلاکت خون شود.

در بزرگسالان باید دو تا سه لیتر آب به صورت روزانه مصرف شود. یا به قول یک مثال قدیمی باید ۸ لیوان آب در روز نوشید. برخی افراد نوشیدنی‌های گرم و یا آب گرم می‌نوشند به این دلیل که آب سرد روند گوارش را کند می‌کند و مانع جذب مواد غذایی می‌شود. با این وجود نوشیدن آب در هر دمایی هیچ ضرری برای بدن ندارد لذا هر طور که مایل باشید می‌توانید آب بنوشید.


منبع: نبض ما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.