تبیان، دستیار زندگی
درباره هفت شخصیت زن سریال های تلویزیونی که از دل تاریخ آمده اند. ویژگی هر نقش چیست و بازیگران در ترسیم آن چگونه عمل کرده اند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ملاقات با بانوان تاریخ

درباره هفت شخصیت زن سریال های تلویزیونی که از دل تاریخ آمده اند. ویژگی هر نقش چیست و بازیگران در ترسیم آن چگونه عمل کرده اند؟

احمد رنجبر– بخش سینما و تلویزیون تبیان
فخری خوروش

بازپخش سریال«امیركبیر» با بازی فخری خوروش در نقش مهد علیا بهانه تدوین گزارشی شده با موضوع مرور شخصیت های شاخص زنان در سریال های تاریخی. ناگفته پیدا است عدد این زنان بیش از هفت مورد است .

مهد علیا/ فخری خوروش

نام سریال: امیر كبیر/ سعید نیك پور

یك بار داستان زندگی دراماتیك امیر كبیر توسط علی حاتمی در «سلطان صاحب قران» روایت شده بود. سعید نیك پور كار سختی داشت بویژه این كه سریال حاتمی از نظر بازیگری در حد اعلا بود و او باید طوری بازیگران را انتخاب می كرد كه سریالش لااقل از این منظر لنگ نزدند. نیك پور برای مهد علیا سراغ بازیگری رفت كه پیش از این سریال بازی نكرده بود و درخشش به صحنه تئاتر و پرده سینما بازمی گشت. فخری خوروش خیلی زود سخت پسندها را مجاب كرد كه بهترین انتخاب برای مهد علیا است. زنی جاه طلب كه معتقد است قدرت مادر شاه از شاه بیشتر است و وقتی عرصه را تنگ می بیند قصد جان امیركبیر می كند. قدرت و صلابت مهد علیا در تك تك حركات و حالات خانم خوروش هویدا است.

عزت الدوله/زهرا حاتمی 

نام سریال: سلطان صاحب قران/ علی حاتمی

اولین تصویر دراماتیكی كه از امیركبیر در قالب یك اثر نمایشی شكل گرفت، سریال«سلطان صاحبقران» علی حاتمی است؛‌به سال 1354. سریال دو دوره از زندگی ناصر الدین شاه را روایت می كند كه بخش اول آن مربوط است به واپسین روزهای صدارات امیركبیر. در این بخش از داستان دو زن نقش محوری دارند، ایرن زازیانس در نقش مهدعلیا و عزت‌الدوله همسر امیرکبیر (زهرا حاتمی كه آن زمان به نام زری خوشکام شناخته می شد) سریال «سلطان صاحبقران» از سوی اهل هنر و نیز علاقمندان تاریخ جزو بهترین كارهای زنده یاد حاتمی شناخته شده و بازی ایران و خوشكام بارها مورد تحسین قرار گرفته. عزت الدوله كه پی به نقشه شوم مهدعلیا برده، دنبال راهی است تا امیركبیر را آگاه سازد. نگرانی، عشق و البته اقتدار خواهر شاه بودن در فضای شاعرانه سریال بازی خانم حاتمی را ماندگار كرده است.

زلیخا/كتایون ریاحی

نام سریال: یوسف پیامبر (ع) / فرج الله سلحشور

در میان آثار مذهبی تاریخی، شخصیت زلیخا بیش از دیگران دیده شد. كتایون ریاحی در آخرین تجربه بازیگری خود (تا كنون) نقشی را بازی كرد كه غالب مردم با سرگذشتش آشنا بودند و می خواستند آن را در قالب یك اثر نمایشی تماشا كنند. ریاحی،‌زلیخا را طوری بازی كرد كه نه عشق اش به یوسف (ع) تعبیر به هوس شود و نه باورپذیری اش برای بیننده سخت باشد.در نگاه اول انتخاب این بازیگر برای نقش زلیخا به دلیل عدم تناسب كامل سن با نقش، موفقیت اش را زیر سوال می برد اما قدرت بازیگری ریاحی نتیجه ای دیگر به همراه داشت. او چه در نقش جوانی و چه در پیری، متوجه بود كه چطور عشق و علاقه اش به یوسف را نشان دهد.

نکته: كتایون ریاحی علاوه بر سریال تاریخی- مذهبی «یوسف پیامبر(ع)» در سه سریال دیگر بازی كرده كه به نوعی با تاریخ مرتبط هستند.«شب دهم»‌،«روشن تر از خاموشی»و«پهلوانان نمی میمرند» كه هر سه را حسن فتحی ساخته است و تنها پایه اتفاقات«روشن تر از خاموشی» واقعی است.

قطام /ویشكا آسایش

نام سریال: امام علی (ع)/ داودمیرباقری

داود میرباقری برای جذاب شدن سریال امام علی (ع) نقش های منفی را برجسته كرد و  با اهتمام به شخصیتی مثل قطام و ولید دایره اطلاعات بیننده ها را بالا برد. همان طور كه می دانید نقش قطام را ویشكا آسایش بازی كرد كه این نقش و سریال اولین تجربه بازیگری اوست. قطام جزو زنان فم فتال (اغواگر) سینما و تلویزیون ما است كه زمان پخش بشدت مورد توجه قرار گرفت. ویشكا آسایش اگرچه اولین بازی اش را تجربه می كرد اما بخاطر هوش خود و هدایت میرباقری تصویری ماندگار از قطام به یادگار گذاشت و سال ها طول كشید تا از سایه آن خارج شود. قطام دختر مقتدر عرب است كه اسب سواری می كند،‌شمیر می زند و با قدرت زنانه اش مردان را بر رسیدن به هدفش در اختیار دارد. این مشخصات در بازی آسایش وجود دارد.

تركان خاتون/ افسانه بایگان

نام سریال: سربداران/محمد علی نجفی

سریال«سربداران» در زمان پخش با استقبال بالا روبرو شد، بخشی از آن بخاطر كیفیت خود سریال است و دلایل دیگر به كم بودن آثار نمایشی برمی گردد. نتیجه آن كه خیلی از بازیگران با این سریال به چشم آمدند؛‌از جمله افسانه بایگان. «سربداران» درباره دوره ای از تاریخ سرزمین خراسان به جلوداری مردم سبزوار و نواحی اطراف آن از جمله باشتین در قرن هشتم هجری است. بایگان در نقش ترکان خاتون و سوسن تسلیمی در نقش فاطمه خانم های این داستان مردانه بودند.چهره، گریم و كلاه گیس بایگان آنقدر به چشم آمد که بعد از آن به شکل مطلق به مدت یک دهه تبدیل به سوپراستار سینمای ایران شد؛ آن هم در دورانی که خبری از ستاره سازی نبود. بایگان در گام نخست بازیگری درك درستی از تركان خاتون داشت و چهره اش به شهرت او و موفقیت نقش كمك زیادی كرد.

هلن/ مهتاب کرامتی

نام سریال: مردان آنجلس/ زنده یاد فرج الله سلحشور

مهتاب کرامتی مشغول تحصیل در رشته میکربیولوژی بود و همزمان به کلاس های بازیگری می رفت. او توسط دستیار زنده یاد سلحشور برای نقش هلن انتخاب شد و در گام اول توانایی اش را به رخ کشید. هلن همسر ماکسی میلیان (با بازی جعفر دهقان) بود که همسرش را برای کوچ به خارج از شهر حمایت و بدرقه کرد و باقی عمرش را چشم به راه بازگشت او و دوستانش ماند. هلن نمونه ای عشق و انتظار زنان است که نمی خواهند دربرابر جور روزگار سر خم کنند. و کرامتی بخوبی این مفهوم را در بازی اش منتقل کرد.

مریم مقدس (س)/شبنم قلی خانی

نام سریال/ مریم مقدس (س)/ شهریار بحرانی

شبنم قلی خانی با یک نقش «ویژه» به دنیای بازیگری پا گذاشت. او از سوی شهریار بحرانی برای نقش حضرت مریم (س) انتخاب شد و توانست تحسین بیننده ها را بابت ارائه نقشی ماندگار برانگیزد. این نقش همچنان بهترین تجربه کارنامه خانم قلی خانی است.