تبیان، دستیار زندگی
معاون پرورشی و فرهنگی وزیرآموزش و پرورش گفت: اوقات فراغت دانش آموزان نیازمند«10 هزار میلیارد تومان» بودجه است/ «کمیسیون اوقات فراغت» با محوریت آموزش و پرورش تشکیل شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوقات فراغت دانش ‌آموزان نیازمند«10 هزار میلیارد تومان» بودجه است

«کمیسیون اوقات فراغت» با محوریت آموزش و پرورش تشکیل شود

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

اوقات فراغت دانش ‌آموزان نیازمند«10 هزار میلیارد تومان» بودجه است

معاون پرورشی و فرهنگی وزیرآموزش و پرورش گفت: اوقات فراغت دانش ‌آموزان نیازمند«10 هزار میلیارد تومان» بودجه است/ «کمیسیون اوقات فراغت» با محوریت آموزش و پرورش تشکیل شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از فارس، مهدی فیض، در برنامه «پرسشگر»، با موضوع «اوقات فراغت دانش‌آموزان»، اظهارکرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ساحت ‌های مختلفی وجود دارد.

وی ادامه داد: آنچه در طول 9 ماه تحصیلی اتفاق می‌افتد، ساحت‌های علمی، اخلاقی و فناوری است، اما به ساحت‌های سیاسی، اجتماعی، هنری و زیبا شناختی در این مدت توجه نمی ‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: در 3 ماهه تابستان دانش ‌آموز باید فراغتی داشته باشد و به ساحت ‌های دیگر توجه شود و همانطور که برنامه درسی و آموزشی در طول سال تحصیلی داریم، درست این است که در تابستان نیز برای تعطیلات برنامه جامعی داشته باشیم.

فیض یادآورشد: برنامه ‌ریزی اوقات فراغت را مکمل برنامه سال تحصیلی دانسته و به آن نگاه می‌کنیم و اینکه برخی خانواده‌ ها اصرار دارند، دانش ‌آموزان را به کلاس ‌های تقویتی و آمادگی ببرند، این تربیت نامتوازنی را رقم زده و آثار منفی به دنبال دارد.

وی با اشاره به تجارب بین ‌المللی در خصوص اوقات فراغت، تصریح کرد: اکثر قریب به اتفاق کشورها به این نتیجه رسیده‌ اند که بعد از 9 ماه یادگیری، باید یک دوره رسوب یادگیری باشد تا آنچه دانش ‌آموزان آموخته ‌اند، تثبیت شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیرآموزش و پرورش در خصوص «فعالیت ‌های مرتبط با اوقات فراغت دانش ‌آموزان»، متذکر شد: فعالیت ‌هایی مثل گلدوزی و قلاب ‌بافی برای دختران و مهارت ‌آموزی در مراکز فنی و حرفه ‌ای، ورزشی و فعالیت ‌هایی که جنبه ایجاد تعاملات اجتماعی را به همراه دارد، مورد توجه است و نباید اوقات فراغت را خلاصه در سر کلاس بدانیم.

فیض در خصوص «برنامه ‌های حال حاضر آموزش و پرورش در حوزه فراغت دانش‌آموزان»، متذکر شد: ستاد مرکزی برنامه‌ریزی اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان تشکیل شده است و علاوه برآموزش و پرورش، دستگاه‌ های دیگری نیز در این خصوص وجود دارند.

وی با اشاره به تعاملات آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌ها در غنی‌ سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، افزود: با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تفاهم نامه‌ای امضا کرده ایم و قرار شده است برنامه‌های کوتاه مدت و آموزش مهارتی برای دانش‌آموزان انجام شود تا دانش‌آموزان پس از آموزش و کسب مهارت گواهینامه‌ای از سوی این سازمان دریافت کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیرآموزش و پرورش اضافه کرد: «هر دانش‌آموزش یک مهارت» را به عنوان شعار فعالیت‌های تابستانی انتخاب کردیم که این شعار در تابستان سال گذشته نیز انتخاب شده و اجرا می‌شد.

فیض بیان داشت: دانش‌آموزان برای کسب مهارت، باید 100 ساعت آموزش را در طی 3 فصل تابستان آموزش دیده و پس از طی کردن این سه دوره، به دانش‌آموزان گواهینامه مهارت اعطا می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت 24 هزار پایگاه تابستانی اوقات فراغت در سال گذشته، خاطرنشان کرد: امسال 25 هزار پایگاه اوقات فراغت تابستانی را ایجاد کرده‌ایم و دانش‌آموزان می‌توانند در این مراکز ثبت‌نام کنند و بخشی از آموزش‌های لازم را در این پایگاه‌ها و بخش دیگر را با گرفتن معرفی نامه در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کسب کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیرآموزش و پرورش در خصوص «همکاری سازمان‌های مختلف در بحث اوقات فراغت با وزارت آموزش و پرورش»، تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، سازمان تبلیغات اسلامی، هلال احمر، بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان دانش‌آموزی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله دستگاه‌های همکار در بحث اوقات فراغت هستند.

فیض با اشاره به فعالیت‌ وزارت ورزش و جوانان در خصوص اوقات فراغت، یادآور شد: این وزارتخانه عمدتاً به عنوان ارائه دهنده فضا مطرح است و خدماتی به آموزش و پرورش ارائه نمی‌دهد؛ ضمن اینکه شهرداری‌ها، فرهنگسراها و خانه محلات نیز در این خصوص فعالیت می‌کنند.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش