تبیان، دستیار زندگی
ود برخی ازشخصیت‌های سیاسی قم خواهان اجرایی شدن فرمایشات وتوصیه‌های اخیر مقام معظم رهبری در جمع كارگزاران ارشد نظام شدند. به گفته‌این افراد، اگر رهنمودهای مقام معظم رهبری به صورت كلی در جامعه عملی و تبیین شود بسیاری از مش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برخی شخصیت های قم،فرمایشات مقام معظم رهبری درجمع‌كارگزاران باید اجرایی‌شود

برخی ازشخصیت‌های سیاسی قم خواهان اجرایی شدن فرمایشات وتوصیه‌های اخیر مقام معظم رهبری در جمع كارگزاران ارشد نظام شدند.

به گفته‌این افراد، اگر رهنمودهای مقام معظم رهبری به صورت كلی در جامعه عملی و تبیین شود بسیاری از مشكلات و موانع سد راه توسعه و پیشرفت برطرف خواهد شد.

یك عضو مجلس خبرگان رهبری در این زمینه گفت: مقام معظم رهبری با تدبیر و درایت كامل مسائل حساس و مهم كشور را به گوش مسوولان نظام رسانده‌اند و آنان نیز برای تحقق دستورات ایشان باید اقدام نمایند.

آیت‌الله عبدالنبی نمازی با اشاره بخشی از سخنان مقام معظم رهبری درمورد تفكرات علمی جدید درحوزه و دانشگاه گفت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری با كسانی كه درعرصه‌های علمی حوزه و دانشگاه وهمچنین مطبوعاتی حرف تازه‌ای دارند نباید با جنجال برخورد شود.

وی اظهار داشت: در گذشته جریان سنتی در كشور به گونه‌ای بود كه اگر كسی یك نظریه علمی را كشف و یا فهم جدیدی را ارایه می‌داد با او به شدت برخورد می‌كردند.

نمازی خاطرنشان كرد: اگر نظریه یا دیدگاهی با نظریات صاحبان فن متعارض باشد ما باید ضمن استقبال از نظریه وی، او را منصفانه نقد نماییم.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: مقام معظم رهبری تاكید دارند كه سخنان و دیدگاههای نظریه پردازان باید مورد تامل بیشتر قرار گیرد.

وی ادامه‌داد: اگر نظریه، نظریه‌پردازان با اصول و معیارهایی كه دراختیار ما می‌باشد منافات نداشته باشد و یا مسلمات ما را به چالش نكشد، نباید برخورد ناروا و حتی فیزیكی با آن داشته باشیم.

وی گفت: برخوردهای فیزیكی با متفكران حوزوی و دانشگاهی با فرهنگ اسلامی ما منافات دارد.

نمازی تصریح كرد: وقتی در یك نظام، اندیشه‌ها روبروی هم قرار می‌گیرند در این برخورد، نظریه بهتر خود را آشكار خواهد كرد.

وی ادامه داد: اگردر یك جامعه تجارب آراء صورت گیرد و نظریه پردازان با هم برخوردهای اندیشه‌ای داشته باشند از نظر علمی ما پیشرفت خواهیم كرد.

وی فرمایشات مقام معظم رهبری را از روی بصیرت و تدبیر دانست و گفت: اگر یك نظریه پرداز حوزوی یا دانشگاهی نظریه‌ای را بیان كند كه با برخی مسائل واقعی سازگار نباشد ما از طریق نقد منصفانه می‌توانیم نظریه وی را باطل اعلام نماییم.

عضومجلس خبرگان رهبری تصریح كرد: درصورت برخورد غیرمنصفانه با نظریه‌های علمی، زمینه تكامل خود را سد كرده‌ایم.

نمازی اظهار داشت: كسانی كه در جامعه حرف‌های نو و دیدگاههای تازه دارند باید در كنار هم آزادانه مبانی نظری خود را مطرح نمایند.

وی افزود: دیدگاه علمی درحوزه و دانشگاه كه روی آن اجماع حاصل می‌شود باید با آن به دیده احترام نگریست.

وی گفت: در دانشگاهها و حوزه‌های علمیه فضای علمی باز است و صاحبنظران با سعه صدر این فضا را حفظ كنند.

وی ادامه داد: اگر قرار است نظریه و دیدگاهی را رد كنیم باید با مدرك و استدلال منطقی باشد و نمی‌توان به سادگی كسی كه صاحب فن وعلم جدید است را طرد نماییم.

نمازی اظهار داشت: اگر در این میان كسی پیدا شود كه در نظریه خود از اصول مسلم اسلام عقب نشینی كرده باشد و یا به صورت تمامیت خواه دیدگاهی را مطرح نماید كه هیچ كس از صدر اسلام تاكنون چنین نظری را نداده است باید با وی به روش مناسب برخورد كرد.

وی با اشاره به برخی دیدگاههای جدید از جمله موضوع "حقوق زنان كه نشات گرفته از شعارها و تبلیغات غربی" است یادآورشد: باید چنین دیدگاههایی از طریق افراد باتجربه و صاحب فن تبیین و نقد شود.

عضوهیات علمی دانشگاه مفید قم نیز با تشریح بخش دیگری ازسخنان مقام‌معظم رهبری خاطرنشان كرد: از فرمایشات ایشان اینگونه بر می‌آید كه باید موانع موجود از سد راه اندیشمندان علمی برداشته شود.

حجت‌الاسلام دكتر "محمود شفیعی" افزود: متاسفانه برخی موانع موجود سر راه آزاداندیشی علمی نشات گرفته از سلطه‌گیری یك فرد، گروه و یا سازمان خاصی در جامعه می‌باشد.

وی تصریح كرد: ما باید با تكیه بر سخنان مقام معظم رهبری این موانع را شناسایی و برای آزاداندیشی ذاتی انسانها گام برداریم.

شفیعی خاطرنشان كرد: اگر موانع وبرداشت‌های اضافی از جامعه برداشته شود ما هم در عرصه علم، فناوری و اقتصاد پیشرفت خواهیم كرد.

وی به‌عنوان نمونه گفت: اگر در عرصه سیاسی موانعی مانند تحقق جامعه مدنی ،مشاركت عمومی و تكثرگرایی را برطرف نماییم یا در حوزه فرهنگ طبق‌معیارهای اسلامی گام برداریم جامعه به سمت هدف پیش می‌رود.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود در مورد شعار اصولگرایی اظهار داشت: كسانی كه در جامعه مسوولیت پذیر باشند اصولگرا هستند.

شفیعی خاطرنشان كرد: واژه اصولگرایی باید از حالت ابهام خارج شده و شكافته شود.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این زمینه گفت: اگر از قدرت فكر و اندیشه همه نخبگان و اندیشندان به خوبی استفاده شود توان‌علمی جامعه ما دوچندان خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدعلی كوشا اظهار داشت: افرادی كه دریك رشته خاص علمی، فقهی و سیاسی صاحبنظر می‌باشند نباید به حاشیه رانده شوند.

وی گفت: مقام معظم رهبری تنها راه تكامل و رشد علمی، سیاسی و اقتصادی جامعه را در تعاملات اندیشه‌ای و علمی نخبگان می‌دانند و این مساله باید بسیار جدی گرفته شود.

كوشا افزود: برخی اندیشمندان نظرات و دیدگاههایی مهمی دارند كه برای نظام بسیار مفید می‌باشد ولی متاسفانه به حاشیه رانده می‌شود.

این‌استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان كرد: بسیاری از مشكلات در جامعه ما به خاطر این است كه از قدرت علمی متفكران به خوبی استفاده نمی‌شود.