تبیان، دستیار زندگی
وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران در دیدار وزیر ارشد هماهنگ کننده امور دریایی جمهوری اندونزی گفت: همکاری 2 کشور می تواند بجز برق و انرژی در زمینه های بانکی و ترابری نیز توسعه یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همکاری بانکی، ترابری و انرژی بین ایران و اندونزی

وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران در دیدار وزیر ارشد هماهنگ کننده امور دریایی جمهوری اندونزی گفت: همکاری 2 کشور می تواند بجز برق و انرژی در زمینه های بانکی و ترابری نیز توسعه یابد.

بخش اقتصاد تبیان
همکاری بانکی، ترابری و انرژی بین ایران و اندونزی

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری ایرنا، «حمید چیت چیان» امروز (شنبه) در این دیدار که در ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، از پیشنهاد وزیر ارشد هماهنگ کننده امور دریایی جمهوری اندونزی درباره برقراری پروازهای مستقیم بین پایتخت های 2کشور استقبال کرد.

چیت چیان ابراز امیدواری کرد گفت و گوهای تخصصی ایران و اندونزی درباره 2بلوک نفتی بخوبی ادامه یابد و به نتایج مطلوبی برسد.وزیر نیرو با ابراز علاقه ایران به توسعه روابط با اندونزی گفت: جمهوری اندونزی از ظرفیت های خوبی برخوردار است که این همکاری سبب می شود 2کشور از ظرفیت های یکدیگر منتفع شوند. به گفته وی، برای اندونزی به صورت سنتی راه های تبادل اقتصادی با اروپا و امریکا باز است و برای ایران نیز ارتباط با اروپا فراهم است.

وی افزود: اکنون صادرات اندونزی به ایران حدود 2برابر صادرات ایران به اندونزی است و این امکان وجود دارد که میزان صادرات را به سطح متعادلی ارتقا دهیم و همکاری های دوجانبه تا انتقال فناوری افزایش یابد. چیت چیان تاکید کرد جمهوری اسلامی آماده است روابط اقتصادی و فنی خود را با جمهوری اندونزی افزایش دهد.وی یادآوری کرد در گذشته تفاهمنامه همکاری در زمینه برق و انرژی با جمهوری اندونزی امضا شده است و مسوولان اندونزیایی از شرکت مپنا بازدیدهایی داشتند.

** کارشکنی آمریکا برای خدشه دار کردن برجام

وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد همواره تلاش ایران در برقراری ارتباط دوستانه با سایر کشورها بوده است و افزود: با وجود توافق هسته ای با گروه 1+5 (برجام)، امریکا قدم هایی برای خدشه دار کردن این توافق بین المللی برداشته است. چیت چیان گفت: آنچه در طول سال های تحریم آموخته ایم این است که بتوانیم توانمندی های خود را افزایش دهیم.

هشت رییس جمهوری و ١٩ رییس مجلس، ٩ معاون رییس جمهوری و نخست وزیر، هفت معاون رییس مجلس، ١١ وزیر امور خارجه و ٣٥ فرستاده ویژه کشورها در مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی حضور می یابند.

وی افزود: جمهوری اسلامی تلاش کرد رشد ملی خود را با تکیه بر توانمندی و ظرفیت های موجود در کشور ادامه دهد و بر این موضوع واقف است که همکاری بین کشورهای اسلامی و در حال رشد به طور قطع به نفع ملت هاست و آنها را در برابر فشارهای دولت های قدرتمند مقاوم تر می کند.

وزیر نیرو در واکنش به سخنان وزیر ارشد هماهنگ کننده امور دریایی جمهوری اندونزی در ستایش از مقاومت مردم ایران در مقابل زورگویی های غرب گفت: برخی کشورها با استقلال و خودکفایی ایران مخالفند و تلاش می کنند با ایجاد دشمنی و نفاق، سد راه پیشرفت ایران در رسیدن به توسعه باشند.

** همکاری با ایران سبب سربلندی مردم اندونزی در جهان می شود

وزیر ارشد هماهنگ کننده امور دریایی جمهوری اندونزی در این دیدار با ستایش فرهنگ مقاومت مردم ایران در مقابل زورگویی های غرب گفت: مردم ایران الگوی خوبی برای مردم اندونزی به شمار می روند.

«لوهوت بینسار پنجاهیتن» تاکید کرد «اندونزی با همکاری ایران می تواند به توسعه بیشتری راه یابد و همکاری با ایران سبب سربلندی مردم اندونزی در جهان می شود».

وی با استقبال از افزایش سطح روابط همکاری های ایران و اندونزی گفت: این کار سبب می شود اندونزی به فناوری آمریکایی یا کشور خاصی وابسته نشود. پنجاهمین فناوری ایران را در سطح جهانی بسیار پیشرفته دانست و ابراز امیدواری کرد روابط اقتصادی ایران و اندونزی به سطح قابل قبولی ارتقا پیدا کند.

وی تاکید کرد همکاری اندونزی با شرکت مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) باید به صورت مدیریت و اجرا باشد و گفت: ظرفیت توسعه برق اندونزی هفت هزار مگاوات است و سرمایه گذاری در این زمینه می تواند افزایش یابد.

وزیر ارشد هماهنگ کننده امور دریایی جمهوری اندونزی از وزیر نیرو خواست در نشست های حضوری متخصصان 2 کشور موانع موجود بر سر راه های توسعه همکاری بررسی و برداشته شده و امکان برقراری پرواز مستقیم بین پایتخت های 2کشور نیز فراهم آید. وزیر ارشد هماهنگ کننده امور دریایی جمهوری اندونزی برای شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهوری اسلامی ایران به تهران آمده است.

مراسم تحلیف عصر امروز (شنبه) با حضور مقام های کشوری و لشگری و اعضای هیات های سیاسی بیش از یکصد کشور جهان در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود. هشت رییس جمهوری و ١٩ رییس مجلس، ٩ معاون رییس جمهوری و نخست وزیر، هفت معاون رییس مجلس، ١١ وزیر امور خارجه و ٣٥ فرستاده ویژه کشورها در مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی حضور می یابند. همچنین در این مراسم ١٢ معاون وزیر خارجه، ٦ رییس گروه دوستی - پارلمانی و دو رییس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان ها شرکت دارند.

پس از تنفیذ حکم دوازدهمین رییس جمهوری اسلامی ایران که دوازدهم مردادماه صورت گرفت و همچنین برگزاری آیین امروز تحلیف در مجلس شورای اسلامی، نوبت به معرفی کتبی وزیران پیشنهادی در فرصت 2هفته ای می رسد تا ترکیب دولت آینده مشخص شود.


منبع: خبرگزاری ایرنا