تبیان، دستیار زندگی
شرکت هایی از جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی توافقنامه بهینه سازی پالایشگاه نفت تبریز را به ارزش یک میلیارد و 600 میلیون یورو امضا کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهینه سازی پالایشگاه تبریز با کره جنوبی

شرکت‌هایی از جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی توافقنامه بهینه سازی پالایشگاه نفت تبریز را به ارزش یک میلیارد و 600 میلیون یورو امضا کردند.

بخش اقتصاد تبیان
بهینه سازی پالایشگاه تبریز با کره جنوبی

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری ایرنا، توافقنامه تامین فاینانس و اجرای طرح ارتقای فناوری و کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه تبریز بین کنسرسیوم شرکت طراحی و ساختمان نفت (اُ.دی.سی.سی- ODCC) از ایران و شرکت مهندسی و ساختمان «اس.کا» (SKEC) از کره جنوبی به عنوان مجری و همچنین شرکت پالایش نفت تبریز به عنوان کارفرما در تهران امضا شد.

مقام‌های بلندپایه دولتی و پارلمانی ایران و کره جنوبی در این مراسم حضور داشتند.

این توافقنامه با هدف تبدیل نفت کوره به فرآورده‌های دارای ارزش بالاتر مطابق استاندارد یورو5 امضا شد.

این طرح که یک میلیارد و 600 میلیون یورو ارزش دارد، از طریق طراحی و مهندسی، خرید، تامین کالا و تجهیزات، ساختمان و نصب به دست کنسرسیوم ایرانی- کره ای و تامین فاینانس از منابع مالی بانک‌های کره جنوبی اجرا می شود.

با امضای این قرارداد 48 ماهه، نفت کوره از 20 درصد ظرفیت کنونی پالایشگاه به کمتر از 2 درصد کاهش می یابد و ارتقای کیفی فرآورده های پالایشگاه نفت تبریز از جمله بنزین و گازوییل و همچنین بهینه سازی تاسیسات گوگردزدایی و دیگر تاسیسات این پالایشگاه وارد مرحله اجرایی و عملیاتی می‌شود.

پیش از این با توافق میان کارفرما و پیمانکار، قراردادی برای عملیات امکانسنجی فنی-اقتصادی با هدف کاهش تولید نفت کوره و ارتقای کیفی فرآورده ها با شرکت کره ای امضا شده بود.

کره جنوبی در دوره تحریم علیه ایران نیز همواره یکی از طرف‌های اصلی مبادلات تجاری با کشورمان بود.

پس از گذشت یک سال با تکمیل مطالعات امکانسنجی فنی-اقتصادی طرح، توافقنامه این همکاری با اعلام آمادگی بانک اگزیم کره جنوبی* در حمایت از این طرح به صورت توافقنامه اصول قراردادی همکاری (اچ.اُ.آ- HOA)، نهایی شد و امروز به امضای 2طرف رسید.

به گزارش ایرنا، یازدهم مردادماه بخش خصوصی ایران و کره جنوبی تفاهمنامه همکاری برای اجرای پروژه هادر حوزه انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی و ساخت پالایشگاه ) به روش مهندسی، تامین کالا، تامین منابع و ساخت (یی.پی.سی.اف) را امضا کردند.

در نخستین روز از مردادماه نیز 10 تفاهمنامه همکاری مشترک انتقال فناوری بین شرکت های بخش خصوصی ایران و کره جنوبی در تهران امضا شد.

مبادلات مالی و تجاری ایران و کره جنوبی از شهریورماه پارسال و با سفر رییس جمهوری پیشین این کشور به تهران وارد مرحله تازه ای شد و 2کشور توافق کردند مبادلات تجاری خود را با ارز یورو تسویه کنند.

همزمان با رایزنی های هیات کره ای در تهران که پس از برجام بود، سئول از آمادگی بانک های این کشور برای اختصاص خطوط اعتباری و فاینانس برای طرح های ایرانی خبر داد.

کره جنوبی در زمینه صادرات و واردات در بین پنج شریک تجاری ایران جای دارد.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 1395 کره جنوبی با 2 میلیارد و 876 میلیون دلار، پس از کشورهای چین، امارات، عراق و ترکیه، پنجمین مقصد صادراتی ایران بود.

پارسال، جمهورری اسلامی سه میلیارد و 460 میلیون دلار از کره واردات داشت تا بین کشورهای صادرکننده به ایران در جایگاه سوم قرار گیرد.

حدود 6.5 درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران به مقصد کره جنوبی بارگیری می شود و این کشور پس از چین، امارات، عراق و ترکیه در فهرست شرکای ایران قرار می‌گیرد.

کره جنوبی در دوره تحریم علیه ایران نیز همواره یکی از طرف‌های اصلی مبادلات تجاری با کشورمان بود.


منبع: خبرگزاری ایرنا

...............