تبیان، دستیار زندگی
امروز من به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، مکلف به استیفای حقوق و مصالح همه مردم هستم و انجام این تکلیف بدون همراهی و همکاری همه ارکان نظام و حضور و مشارکت آحاد ملت میسر نخواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت، برنامه محوری ماست

امروز من به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، مکلف به استیفای حقوق و مصالح همه مردم هستم و انجام این تکلیف بدون همراهی و همکاری همه ارکان نظام و حضور و مشارکت آحاد ملت میسر نخواهد بود.

بخش سیاست تبیان
آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت، برنامه محوری ماست

به گزارش تبیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی گفت: امروز 14 مرداد، یکصد و یازدهمین سالروز روزی است که ایران تازه‌ای از میان آشفتگی‌های فراوان سر برآورد و حماسه‌ای نو آفرید و نهضت مشروطیت ایران به عنوان نخستین قیام ملی مردم خاورمیانه پیروز شد.

وی جنبش مشروطه را نخستین قیام ملی مردم آسیا برای آزادیخواهی در این قاره کهن دانست و افزود: از آن روزگار تا به امروز دقیقاً یکصد و 11 سال می‌گذرد. در این فاصله برنامه انقلاب مشروطیت برای محدود کردن اقتدار پادشاهان ایرانی با فراز و نشیب فراوان روبه‌رو شد و در نهایت متأسفانه به انحراف کشیده شد. ملت ایران برای برپا داشتن اصول آزادی، حکومت قانون، حاکمیت ملی و اعتقادات خود فداکاری‌های فراوانی کرد و در نهایت انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید. اکنون قریب به 40 سال از استقرار اسلامیت و جمهوریت در میهن ما می‌گذرد و امروز دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه از آن زمان تاکنون عالی‌ترین مقام اجرایی کشور با رأی مستقیم تک تک شهروندان انتخاب می‌شود، خاطرنشان کرد: مردم آگاه و هشیار ایران با خلق حماسه اردیبهشت و مشارکت کم نظیر خود در انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر با ما به روشنی سخن گفتند و نظرات خود را با صراحت اعلام کردند.

روحانی در ادامه خطاب به رؤسا و مسئولان عالیرتبه کشورهای حاضر در این مراسم، تأکید کرد: ایران امن و مردم‌سالار، با سرمایه‌های عظیم انسانی و طبیعی و موقعیت ویژه جغرافیایی، آماده همکاری با کشورهای شما در پیشبرد منافع مشترک است.

دولتی مصلح هستیم

به گفته رئیس جمهوری، رأی مردم در 29 اردیبهشت یک حادثه نبود بلکه حاصل یک بلوغ اجتماعی بود که می‌توان و باید در آن، دامنه تغییرات و دایره خواسته‌های جامعه ایران را دید و دستگاه اجرایی را به رنگ آن نیازها و خواسته‌ها درآورد. منتخب ملت باید به درستی بداند که از میانه چه خواسته‌ها و آرایی برآمده است و چه عهدی با مردم دارد که باید تا پایان به برنامه و وعده‌های خود وفادار بماند. وی تصریح کرد: این دولت می‌خواهد دولتی معتدل باشد که نه با هر پرخاشی بترسد و تسلیم شود و نه با هر هیجانی برآشفته شود و بجنگد. ما دولتی مصلح هستیم چه در سیاست داخلی و چه خارجی که صلح را برجنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما همیشه آماده دفاع از ملت خود هستیم اما دفاع را فقط با سلاح ممکن نمی‌دانیم ما پشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم، اما بزرگ‌ترین سلاح ما رأی ملت ما است. ملتی که بیش از 41 میلیون رأی در صندوق آرا دارد، هرگز در بن‌بست قرار نمی‌گیرد، این رأی نه تنها پشتوانه دولت و مجلس که پشتوانه ارتش و سپاه نیز است.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه در کشور ما حاکمیت دوگانه‌ای وجود ندارد، گفت: صلح ما به سلاح ما متکی است و سلاح ما بر صلح ما تکیه دارد. برجام نمونه‌ای از وفاق ملی در ایران است. بی شک بدون پشتوانه و رأی ملت، حمایت مقام معظم رهبری و هماهنگی مجلس و نیروهای مسلح با دولت منتخب مردم، برجام به فرجامی نمی‌رسید و ادامه نمی‌یافت، اما جهان بداند که هرگونه نقض تعهدات در این معاهده بین‌المللی با واکنش یکپارچه ملت و دولت ایران مواجه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که نیازمند درک مشترک و توافق عملی بر سر مسائل ملی، مصالح ملی و فرصت‌های ملی هستیم و روی آوردن به تفاهم ملی و همکاری ملی ضرورتی تاریخی است. باید بدانیم همه ما در این دریای طوفانی یک کشتی و یک کشتی‌بان داریم و باید با قطب‌نمای خواست ملت و سربلندی ایران اسلامی با هم تلاش کنیم.

دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران

رئیس جمهوری با بیان اینکه مردم‌سالاری دینی تنها دستاورد نظام جمهوری اسلامی نبوده و به توفیقات بزرگ دیگری نیز دست یافته است، به برخی موفقیت‌های دولت یازدهم در 4 سال گذشته اشاره کرد و گفت:  برنامه محوری دولت دوازدهم مبتنی بر همان شعار انتخابات یعنی آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت است. او انجام اصلاحات اقتصادی را نیازمند فراهم آوردن برخی مقدمات دانست و گفت: ما از ابتدای دولت یازدهم یک مسیر 8 ساله را برای انجام اصلاحات اقتصادی طراحی کردیم و در 4 سال ابتدایی یعنی طی دولت یازدهم دستیابی به ثبات اقتصادی در داخل کشور و ایجاد تعامل پایدار و بلندمدت با کشورهای دیگر را به عنوان پیش‌نیاز انجام اصلاحات هدفگذاری کردیم.

همفکری برای حل مشکلات

وی با بیان اینکه دولت همچنین دست خود را برای همکاری در اجرای این برنامه مهم به سوی تمام ارکان کشور و همه اقشار مردم و جریان‌های سیاسی و اجتماعی دراز می‌کند، خاطرنشان کرد: امروز مردم شریف و صبورمان از ما انتظار دارند که نشان دهیم می‌توانیم با وجود اختلاف‌ نظرها حول تشخیص مسائل کشور و یافتن راه‌ حل برای آنان همفکری کنیم و با ساز و کارهای موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران و با هدایت رهبری معظم انقلاب به یک اتفاق نظر برای سیاستگذاری و اقدام دست یابیم و نشان دهیم که مسائل فرعی و جنجال‌های سیاسی ما را از مسائل اصلی کشور باز نمی‌دارد.

تعامل گسترده با جهان

روحانی با بیان اینکه این دومین باری است که مراسم تحلیف در حضور میهمانان گرانقدر خارجی برگزار می‌شود، گفت: مایلم با استفاده از این فرصت از حضور میهمانان خارجی در این مراسم قدردانی کرده و تأکید کنم که خط مشی این دولت همچنان تعامل گسترده و متوازن با جهان است که در سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ نیز مورد تصریح مجدد قرار گرفت. وی تأکید کرد: تعامل سازنده با کشورهای جهان، تعمیق پیوند با کشورهای همسایه و منطقه و افزایش سطح همکاری‌ها با کشورهای دوست نه فقط یک انتخاب آگاهانه، بلکه ضرورتی است که صلح و امنیت بین‌المللی در گرو تحقق آن است.

درست 111 سال بعد از امضای فرمان مشروطه، دوازدهمین مراسم تنفیذ ریاست جمهوری در تهران برگزار شد. مراسمی با حضور 114 هیأت خارجی و مقامات لشکری و کشوری و شخصیت‌های داخلی. از دیروز دولت یازدهم پسوند «سابق» گرفت، هر چند رئیسش همچنان همان رئیس جمهوری «فعلی» است. حسن روحانی دومین مراسم تحلیف خود را در قامت رئیس جمهوری ایران در شرایطی برگزار کرد که دومین پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری با افزایش 5 میلیونی سبد آرای او همراه بود. هر چند تا دیروز بسیاری از گمانه‌زنی‌ها بر این پایه قرار داشت که حسن روحانی لیست وزرای پیشنهادی خود را مانند سال 92 در همان روز تحلیف تقدیم مجلس می‌کند اما نهایتاً پیش از برگزاری مراسم تحلیف، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری اعلام کرد این اتفاق رخ نخواهد داد و مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس هم گفت که بر اساس هماهنگی های انجام شده به احتمال زیاد لیست کابینه سه شنبه معرفی می‌شود.

تأکید اساسی حسن روحانی در سخنانش بعد از تحلیف بر تداوم «صلح» و مقابله با خشونت بود. روحانی همچنین رأی مردم در 29 اردیبهشت را نه یک «حادثه» بلکه «حاصل یک بلوغ اجتماعی» دانست. رؤسای قوای مقننه و قضائیه هم سخنرانان دیگر مراسم روز گذشته بودند. از نکات قابل توجه این مراسم می‌شود به شروع جلسه با غیبت 36 نماینده مجلس اشاره کرد. هر چند علی لاریجانی در پایان تأکید کرد که در این جلسه اکثر قریب به اتفاق نمایندگان حضور داشتند. بعد از برگزاری مراسم تحلیف هم از تمبر یادبود این مراسم رونمایی شد. رئیس جمهوری روی این تمبر یادبود نوشت: «به امید پیشرفت کشور  و سربلندی برای ملت ایران» همچنین آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه هم نوشت: «بعون الله تعالی، دولت جدید از پس مشکلات برخواهد آمد.»

مراسم دیروز را به جز رسانه‌های داخلی، 108 خبرنگار وابسته به 64 رسانه خارجی نیز پوشش خبری دادند. پرچم کشورهایی که هیأت‌های آنها در این مراسم حضور داشتند نیز در صحن مجلس قرار گرفته بود.همچنین شرکت کنندگان در پایان مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران عکس یادگاری گرفتند. آیت‌الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی،آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری،سید حسن خمینی، علی اکبر ناطق نوری، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، علی اکبرصالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، الهام امین زاده معاون رئیس جمهوری، مهدی چمران رئیس شورای شهر دوره چهارم، حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، عطاءالله صالحی فرمانده ارتش، علی یونسی، عباس عراقچی،حسن قشقاوی، مصطفی میرسلیم، سرلشکر محمد حسن باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، رحیم صفوی مشاور رهبر معظم انقلاب، خانواده مرحوم آیت‌الله هاشمی  از جمله مسئولان شرکت کننده در این مراسم بودند که در خانه ملت حضور یافتند. در این میان البته عدم حضور برخی چهره‌ها نیز جالب توجه بود. ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف، دو رقیب انتخاباتی حسن روحانی در این مراسم حضور نداشتند. علاوه بر اینها غیبت سردار جعفری، فرمانده سپاه نیز قدری در فضای مجازی سؤال‌برانگیز شده بود تا اینکه ساعتی پس از اتمام مراسم جانشین قرارگاه ثارالله چرایی غیبت فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم تحلیف رئیس‌ جمهوری را توضیح داد.

سردار محمداسماعیل کوثری در گفت‌وگو با تسنیم گفت: آقای جعفری  در همایش فرماندهان بسیج استانی در مشهد بودند که متأسفانه به‌دلیل تأخیر در پرواز، موفق نشدند در مراسم تحلیف در تهران حضور داشته باشند. وی گفت: حضور در مراسم تحلیف در برنامه آقای جعفری بود، اما متأسفانه ایشان موفق نشدند همانند دیگر فرماندهان نظامی در این مراسم حضور داشته باشند. در همین حال و در شرایطی که حضور چهره‌های مطرح و رهبران مذهبی اقلیت‌های دینی در مراسم تحلیف مشهود بود، مولوی عبدالحمید، از علمای اهل سنت و از جمله هواداران مطرح دولت حسن روحانی در مراسم تحلیف حضور نداشت. مولوی عبدالحمید درباره دلایل غیبت خود در مراسم دیروز به «پایش نیوز» گفته است: «مجلس، آقای لاریجانی و هیأت رئیسه مجلس برای حضور در مراسم تحلیف از ما دعوت نکردند. آقای شریعتمداری و دیگر دولتمردان اصرار داشتند که در مراسم تحلیف حضور داشته باشیم.» رؤسای قوای مجریه، قضائیه و مقننه پس از مراسم تحلیف در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کرده و به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های‌شان پرداختند. حسن روحانی در نشست خبری پس از مراسم تحلیف از مردم و مقام معظم رهبری تشکر کرد.

روحانی گفت: عبور از تهدیدات خطرناک و تحولات پیچیده دوران گذار کنونی جز با افزایش تماس‌ها و مراودات و نهادینه کردن گفت‌وگو بین دولت‌ها و ملت‌ها امکانپذیر نیست. رئیس جمهوری حل و فصل موضوع هسته‌ای و خارج شدن پرونده هسته‌ای از فصل هفتم منشور ملل متحد و لغو قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین لغو تحریم‌های ظالمانه در حوزه هسته‌ای را یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم دانست و اضافه کرد: گرچه تاکنون گره‌های زیادی از اقتصاد کشور در حوزه تحریمی گشوده شده، اما بدعهدی‌های امریکا در اجرای برجام به دلیل اعتیاد حاکمیت این کشور به سیاست غیرقانونی و ناکارآمد تحریم و تحقیر، غیرقابل اعتماد بودن امریکا به عنوان شریک یا حتی طرف مذاکره را برای جهان و حتی متحدین دیرین امریکا به اثبات رسانده است. وی افزود: از سوی مردم و مسئولان کشور به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود، اما در مقابل تداوم بدعهدی‌های امریکا نیز ساکت نخواهد نشست. ملت ایران ثابت کرده است که احترام را با احترام و تحریم و تحقیر را با اقدام متناسب و استقامت و مقابله به مثل پاسخ خواهد داد.

ما همیشه آماده دفاع از ملت خود هستیم اما دفاع را فقط با سلاح ممکن نمی‌دانیم ما پشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم، اما بزرگ‌ترین سلاح ما رأی ملت ما است. ملتی که بیش از 41 میلیون رأی در صندوق آرا دارد، هرگز در بن‌بست قرار نمی‌گیرد، این رأی نه تنها پشتوانه دولت و مجلس که پشتوانه ارتش و سپاه نیز است.

روحانی تصریح کرد: ما با نوآمدگان جهان سیاست کاری نداریم، اما به کهنه‌سواران اعلام می‌کنیم که می‌توان تجربه برجام را به یک الگو در روابط و حقوق بین‌الملل تبدیل کرد. می‌توان از این استثنا قاعده‌ای ساخت؛ آنان که قصد پاره کردن برجام را دارند، بدانند که با این کار طومار عمر سیاسی خود را پاره خواهند کرد و جهان این بدعهدی آنان را فراموش نخواهد کرد. آنان که خود را جزو بازندگان برجام می‌دانند، می‌توانند در صف بهره‌مندی از این عرصه برد- برد قرار گیرند و به اشتباهات خود پایان دهند.

رونمایی از مادر مذاکرات

رئیس جمهوری ادامه داد: امروز روزگار رونمایی از مادر بمب‌ها نیست، بیایید از مادر مذاکرات رونمایی کنیم. امروز روزگار رونمایی از مادر تحریم‌ها نیست، بیایید از مادر همکاری‌ها رونمایی کنیم؛ مذاکره‌ای بزرگ بر سر جهان جدیدی که در آن کشوری مانند ایران، برج بلند دموکراسی است؛ برجی که دست‌کم 111 پله دارد، از 111 سال پیش تاکنون. جمهوری اسلامی ایران که اقتدار و پیشرفت خود را نه از قدرت‌های بزرگ و یا ائتلاف‌های بین‌المللی، بلکه از مردم فرهیخته، با ایمان و دلاور خود می‌گیرد آماده همکاری براساس احترام متقابل و منافع مشترک است.

وی خاطرنشان کرد: در حضور 105 هیأت نمایندگی شامل رؤسای کشورها و دولت‌ها، رؤسای مجالس، وزرا، نمایندگان ویژه و سازمان‌های مهم بین‌المللی جهان که مفتخر به میزبانی آنان در کانون مردم‌سالاری ایران هستیم، اعلام می‌کنم دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با هر یک از کشورهای شما هیچ‌گونه محدودیتی ندارد.

رئیس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران خواهان بهترین روابط با همسایگان خود است؛ علقه‌های دینی، تاریخی و فرهنگی با همسایگان، زمینه‌های مناسب برای همگرایی منطقه‌ای فراهم آورده است. ما دست دوستی به سوی همسایگان خود دراز می‌کنیم و اعتقاد داریم که تنها از طریق گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای می‌توانیم در جهت آرامش، بالندگی و پیشرفت منطقه قدم برداریم. وی خاطرنشان کرد: قدرت‌های خارجی که تنها به فکر منافع کوته‌بینانه خود هستند و با فروش میلیاردها دلار تسلیحات باعث بی‌ثباتی و تشنج بیشتر در منطقه شده‌اند، تنها بذر اختلاف و دودستگی را می‌افشانند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

نیم نگاه

من به‌عنوان رئیس جمهوری در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم.در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السّلام، قدرتی را که ملت به‌عنوان امانتی مقدس به من سپرده است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.

روحانی با تأکید بر اینکه ایران به دنبال منطقه‌ای قدرتمند، با ثبات، پیشرفته و به هم پیوسته‌ است، گفت: ما می‌خواهیم صدای اعتدال، منطق و گفت‌وگو را به صدای غالب در منطقه تبدیل کنیم تا از این  منطقه که مهد اسلام رحمانی و ادیان الهی است، صدای افراط و نفرت و خشونت هرگز به گوش نرسد. وی ابراز امیدواری کرد: پس از سال‌ها آزمون و خطا به این درک مشترک رسیده باشیم که تنها راه ریشه‌کن کردن تروریسم؛ این معضل جهانی، اعتماد به مردم و کسب مشروعیت از صندوق رأی از یک سو و همکاری فراگیر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از سوی دیگر است.

رئیس جمهوری افزود: همان گونه که در 4 سال گذشته همواره گفته‌ایم و کوشیده‌ایم، حل بحران‌های منطقه‌ای مثل بحران سوریه و یمن جز با توقف جنگ و خشونت، کمک‌رسانی فراگیر انسانی، مبارزه مشترک با افراط و ترور، مذاکره سوری- سوری و همچنین یمنی- یمنی و پذیرش رأی و نظر مردم این کشورها توسط همه فعالان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای امکانپذیر نیست و این دعوت اصلی ما از همه کشورهای منطقه و جهان برای پیوستن به ابتکارات  سیاسی برای پایان دادن به کشتار و آوارگی و نابودی زیرساخت‌های این دو کشور است.

روحانی در ادامه خطاب به رؤسا و مسئولان عالیرتبه کشورهای حاضر در این مراسم، تأکید کرد: ایران امن و مردم‌سالار، با سرمایه‌های عظیم انسانی و طبیعی و موقعیت ویژه جغرافیایی، آماده همکاری با کشورهای شما در پیشبرد منافع مشترک است. همکاری ما علیه هیچ کشوری نیست و به صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان کمک خواهد کرد، امیدوارم این مراسم و حضور معنادار شما رهبران و مسئولین عالیرتبه از سراسر جهان، آغازی دوباره برای گسترش هر چه بیشتر پیوندها در جهت منافع مردمان ما و ثبات و آرامش در منطقه و جهان باشد.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری