تبیان، دستیار زندگی
جذابیتو حاشیه های ورزش ایران ما را بر آن داشت تا با دعوت از یكی از مدیران نمونه و موفق ورزش كشور به بررسی و تحلیل آن بشینیم. تفكرما و شاید هم شما در گذشته این بود كه مشكل می توان از قسمتی به نام حراست سخنان شفاف و بی پرده ای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگوی اختصاصی تبیان با مدیر كل حراست سازمان تربیت بدنی

جذابیتو حاشیه های ورزش ایران ما را بر آن داشت تا با دعوت از یكی از مدیران نمونه و موفق ورزش كشور به بررسی و تحلیل آن بشینیم. تفكرما و شاید هم شما در گذشته این بود كه مشكل می توان از قسمتی به نام حراست سخنان شفاف و بی پرده ای شنید اما با حضور چهره هایی در ورزش كشور و به خصوص در مدیریت كلان حراست سازمان تربیت بدنی ، نه تنها آن دغدغه ها و ذهنیت ها به فراموشی سپرده شد بلكه پیوند دهنده حراست با پیرامون ورزش ما شد. مقصود از پیرامون، حواشی ورزش ماست كه شامل قهرمانان ، ورزشكاران ، مربیان ، مدیران و دو قشر مهم یكی علاقه مندان و تماشاگران ، و دیگر اهالی ورزش یعنی خبرنگاران و عكاسان ورزشی و نویسندگان و در كل ارباب جراید است .

حال ایجاد نظم و انسجام در حواشی فوق و سوق دادن آنها به مسیری كه به موفقیت ورزش كشور بیانجامد وظیفه ای است بس دشوار كه مردانی با همت می طلبد . آنچه كه در ذیل ارائه می گردد گفتگویی است با"حاج بهزاد كتیرایی"مدیری كه همواره شرایط و لحظات ملتهب ورزش كشور را با درایت و زحمات همكارانش به كانونی اسلامی و آرام تبدیل كرده است . به امید آنكه  با تمهیداتی كه حراست سازمان و سایر مسئولان در بهبود وضعیت فرهنگ ورزشی و ایجاد جو مناسب در ورزشگاه ها اندیشیده اند بزودی شاهد موفقیت ورزش و غنی شدن فرهنگ آن باشیم .

تبیان: وظیفه حراست سازمان تربیت بدنی در جامعه ورزش چیست؟

وظیفه حراست ، ایجاد بستر تامین امنیت و آرامش برای تمامی اقشار جامعه ورزش شامل ورزشكاران، تماشاگران و حتی مطبوعات ورزش است.

تبیان: آیا ماموران حراست باید ورزشی باشند؟

خیر، لزومی ندارد كه حتماً ورزشی باشند .

تبیان: تا كنون حراست سازمان چه اقداماتی را در جهت پیشبرد اهداف فرهنگی در بین ورزشكاران انجام داده است؟

ما از زمانی كه در خدمت ورزش بودیم برنامه مان این بوده كه فضای اخلاقی و فرهنگی را در جامعه ورزش گسترش دهیم و در همین زمینه ها به خصوص ایجاد جو دوستی و مودت در میان ورزشكاران تلاشهای زیادی انجام داده ایم و خواهیم داد. یكی از مهمترین و برجسته ترین اقداماتی كه ما انجام دادیم و در جامعه بازتاب بسیار مثبتی داشت برپایی مراسم عزاداری در مسابقات جام باشگاههای آسیا در سال78 بود كه درتهران برگزار شد. آن زمان جامعه متدین كشور بسیار نگران بودند كه مبادا به ارزشهای اسلامی و مكتب محرم و عاشورا توهین شود، زیرا بازیها اگر اشتباه نكنم فردای عاشورا برگزار می شد و این برای جامعه اسلامی ما خوشایند نبود. زیرا بزرگترین ویژگی و ارزش مملكت اسلامی ما، در بزرگداشت عاشورا و راه امام حسین(ع) است و كسی دوست نداشت این ارزشها خدشه دار شود. ما در آن برهه با شناختی كه از ورزشكاران و جامعه داشتیم برنامه ریزیهای دقیقی صورت دادیم تا ازفرهنگ محرم به نفع فرهنگ ورزش استفاده كنیم كه در این راه موفق هم بودیم. در استادیوم، فضای ورزشی را به فضای معنوی و عزاداری امام حسین(ع) تبدیل كردیم، در حالی كه درتاریخ ورزش سابقه نداشته كه در یك محیط ورزشی 100 هزار نفر عزاداری كنند و برای سالار شهیدان سینه بزنند. این یكی از بزرگترین كارهایی بود كه حراست در راه فرهنگ اسلامی انجام داد.

تبیان:

 آیا می توان گفت ورزش مقوله ای فرهنگی است؟ بله، ورزش مقوله ای كاملاً فرهنگی است. ورزش اول فرهنگی است ، سپس مشتقات دیگری پیدا می كند. ورزش مقوله ای میان رشته ای است . در حوزه های سیاست، اقتصاد و... بحث ورزش وجود دارد، ولی اولویت اول در بحث فرهنگی است . زیرا همانطور كه گفتیم ورزش صد درصد یك فرآیند فرهنگی است.

تبیان: متاسفانه در حال حاضر جو مناسبی در استادیومها و مكانهای ورزشی از نظر اخلاقی و فرهنگی دیده نمی شود. حراست سازمان برای بهبود این امر، چه كارهایی انجام داده است؟

توجه داشته باشید كه كارفرهنگی زمان می برد، كار فرهنگی در كوتاه مدت جواب نمی دهد. تمام كارهای فرهنگی نیازمند زمان ، سرمایه گذاری و همكاری است. تنها سازمان تربیت بدنی نمی تواند تمام معضلات را حل كند بلكه تمامی ارگانها و سازمانهایی كه به نوعی به مسائل فرهنگی و اجتماعی مرتبط اند باید با سازمان ورزش همكاریهای لازم را انجام دهند . اگر این سازمانها همكاری كنند قطعاً فضای استادیومها فضایی كاملاً فرهنگی خواهد شد.

در این راستا حراست سازمان هم اقداماتی انجام داده است. اولویت اول ما كمك گرفتن از مردم است. بحث تاسیس كانون هواداران باشگاهها را شروع كردیم و به نوعی ما سردمدار این حركت خوب و منطقی بودیم. ابتدا مشوقین تیمها را كه در بین هواداران و تماشاگران به تشویق تیمهای خود می پرداختند، جمع كردیم و آنان را سازماندهی كردیم و این حراست بود كه تاسیس كانون هواداران را شروع كرد. این كانونها قدمهای اولیه را برداشته است. كانون هواداران پرسپولیس بسیار پیشرفت كرده است به طوری كه تا كنون موفقیتهای خوبی به دست آورده است. در تشكیل كانون هواداران استقلال متاسفانه مسئولین باشگاه با ما همكاری نكردند و در روند كاری بسیار كند حركت می كنند. اگر مسئولین استقلال با ما همكاری كنند ما می توانیم كانون هواداران استقلال را هم تاسیس كنیم و با این كار نیمی از مشكلات تماشاگران و استادیومها را حل خواهیم كرد. اكنون كانون هواداران استقلال به طور غیر رسمی فعال است ، ولی اگر بتوانیم آن را ثبت كنیم و به آن شخصیت حقوقی ببخشیم می تواند جذب كننده نیروهای فرهنگی بسیاری باشد كه این امر بسیار مسرت بخش است. ما در برنامه های خود، تشكیل كانون هواداران را برای تمامی باشگاهها در نظر داریم و به زودی از تمام مدیران عامل تیمهای لیگ برتر دعوت می كنیم تا در جلسه ای در معاونت فرهنگی سازمان شركت كنند تا در مورد تاسیس كانون هواداران با آنان تبادل نظر كنیم.

تبیان:  برخورد حراست با ورزشكاران خاطی چگونه است؟

به دلیل این كه ورزش  مقوله ای فرهنگی است پس تخلف در گستره ورزش بسیار اندك است. علیرغم جوهای ایجاد شده مبنی بر تخلف ورزشكاران، خلاف در میان ورزشكاران بسیار ناچیز است، زیرا ورزشكار یك انسان محبوب وشناخته شده در جامعه به شمار می آید و در صورت مرتكب شدن خطا تمامی جامعه از آن مطلع می شوند و این امر می تواند ورزشكاران را از خطا دور كند.  یكی از جوامعی كه خطا واشتباه درآن نزدیك به صفر است، جامعه ورزشكاران است وهر چه ورزشكاران به سطوح ملی و كشوری نزدیك تر شوند احتمال خطای آنان كمتر می شود و به صفر نزدیك می شود . البته استثناء هم هست.

هر تخلفی به خصوص تخلف فنی- ورزشی در كمیته های انضباطی فدراسیونها بررسی می شود و این عمل وظیفه حراست نیست. ولی اگر تخلفی در بیرون از حیطه ورزشی و به صورت عمومی صورت گیرد این حراست است كه با دعوت از ورزشكار متخلف ، پس از شنیدن توضیحات وی با بررسی دقیق درصورت حل نشدن مشكل وی، پرونده را به مراجع ذیصلاح  ارجاع می كند.  و درغیر اینصورت مشكل حل شده و پرونده بسته می شود.  لازم به ذكر است كه تا كنون چنین موردی را نداشته ایم .

تبیان:  رابطه ورزشكاران حاضر در سفرها و اردوها با ماموران حراست چگونه است؟ و با چه دیدی به مامور می نگرند؟

ببینید من چون همیشه به صورت شفاف صحبت می كنم باید بگویم كه در ابتدا همیشه وضعیت به گونه ای بود كه بازیكنان، نماینده سازمان یا حراست را یك نامحرم فرض می كردند و همگی از او دوری می كردند و احساس می كردند كه نباید مقابل وی راحت و آزاد باشند ، ولی سیاست حراست این گونه نیست، سیاست حراست این است كه به عنوان یك مشاور امین و معتمد در ورزش خدمت كند. اكنون وضعیت طوری است كه بعضی از ورزشكاران حتی مسائل و مشكلات خصوصی و خانوادگی خود را با حراست در میان می گذارند و امین بودن حراست را درك نموده اند. ما در همه حال كمك ورزشكاران هستیم و همواره سعی می كنیم تا راحتی و آسایش جامعه ورزش را فراهم نماییم. ( بخصوص ورزشكاران)

اینك نماینده سازمان یا حراست بعنوان یك معتمد در میان ورزشكاران مطرح شده است نه به عنوان یك موجود اضافه و یا كسی كه ورزشكاران اخلاق خود را از او بپوشانند و در این راه ما به هدف خود رسیده ایم.

تبیان : آیا حراست در بیرون از میدان و اردوهای ورزشی، ورزشكاران را زیر نظر دارد؟

بیبنید حراست یك دستگاه مخوف اطلاعاتی نیست . حراست تشكیل شده از كسانی است كه در ورزش بزرگ شده اند. ما وظیفه نداریم كه بازیكنان را كنترل كنیم ؛ زیرا ابزار لازم و كافی برای این امر موجود نیست. همچنین از نظر قانونی در حیطه اختیارات ما نیست. اما اگر اخبار یا گزارشی از سوی مردم به ما برسد آن را بررسی می كنیم. ما همواره بعنوان یك دوست در كنار جامعه ورزش هستیم.

تبیان: پدیده بازیكن سالاری را چگونه ارزیابی می كنید و چه راهكاری برای مبارزه با آن پیشنهاد می كنید؟

به نظر من، بازیكن سالاری پدیده ای بود كه در فوتبال به وجود آمد نه در ورزشهای دیگر. در فوتبال هم زمانی به اوج رسید كه تیم ملی ما به جام جهانی فرانسه راه پیدا كرد. سازمان، فدراسیون وحراست هم در همان زمان سعی در حل این مشكل داشتند. همچنین مربیان هم به دلیل آسیب دیدن از این پدیده شوم، به دنبال راه حل مناسبی بودند.

در سایه همین تلاشها، بازیكن سالاری در تیم ملی سیر نزولی یافت و كمرنگ تر از گذشته شد . اكنون از دیدگاه بنده ، آن بازیكن سالاری  كه جامعه ورزش به خصوص فوتبال را آزار می داد وجود ندارد، به طوری كه در حال حاضر مربیان، سرپرستان و مدیران حاكم اند و اگر مدیران، سرپرستان و مربیان كارآمدی را داشته باشیم كه حرف آنان برش لازم برای پیشبرد اهداف داشته باشد پدیده بازیكن سالاری محو شده و هیچ وقت جامعه ورزش را دچار مشكل نكرده و نخواهد كرد.

تبیان:  در مورد پناهندگی قایقران های كشور توضیح دهید. اصلاً چه عواملی باعث وقوع این امرشد؟

بایدعرض كنم كه پناهندگی قایقران ها ، یك پدیده استثنایی بود كه در دیگر ورزشها به این صورت پیش نیامد . با بررسی هایی كه ما انجام دادیم به این نكته پی بردیم كه یك نزدیكی بین این افراد پناهنده وجود داشته است. این دو قایقران پناهنده شده اهل یك شهر و حتی یك محل بوده اند كه ورزش را هم هردو با هم آغاز كرده اند. همچنین متوجه شده ایم كه یك نفر از كسانی كه در گذشته از همین رشته پناهنده شده ، روی این بچه ها اثر گذاشته بود و وقتی كه تیم برای شركت در مسابقات عازم شده بود ، آن شخص با تبلیغات سوء سعی در فریب دادن آنان داشته كه موفق هم شد . متاسفانه پناهندگی ، ویروسی بود كه قایقرانی ما را دچار مشكل كرد.

قایقرانی ما در طی چند سال اخیر خیلی پیشرفت كرده بود. آقای قلم سیاه رئیس فدراسیون قایقرانی، یكی از موفق ترین روسای فدراسیونهای ما بود و توانست بازیهای قایقرانی بانوان آسیا را در ایران برگزار كند كه میزبانی این دوره از مسابقات را كشورهای ژاپن و كره تایید كردند و این از افتخارات آقای قلم سیاه به شمار می آید. اگر این ویروس پناهندگی ، داخل تشكیلات قایقرانی نمی افتاد قطعاً فدراسیون قایقرانی یكی از موفق ترین فدراسیونهای ما می شد.

تبیان:  جنابعالی حضور سیاسیون در ورزش را چگونه می بینید؟

حضور سیاسیون در ورزش برای ورزش، هم منفعت دارد و هم ضرر. اگر یك فرد سیاسی وارد ورزش شود و از اختیارات و ارتباطات خود به نفع ورزش استفاده كند، این امر برای ورزش مفید و پر سود خواهد بود ولی اگر یك شخص سیاسی از وجهه ورزش در اجتماع به نفع خویش استفاده كند و ورزش را برای رسیدن به امیال شخصی خود انتخاب كند، در این صورت حضورسیاسیون در ورزش بسیار مضر و زیان آوراست.

در مجموع باید بگویم كه اگر فرد سیاسی در ورزش كارسیاسی انجام ندهد و كار ورزشی را پیگیری نماید حضورش در جوامع ورزشی بلا اشكال است.

تبیان:  محبوبیت برای ورزشكاران مفید است یا مضر؟

محبوبیت هم مضر است هم مفید. باید ببینیم در چه راهی این محبوبیت خرج می شود. اگر مثل جهان پهلوان تختی از محبوبیت به نفع كارهای خیرخواهانه و مثبت استفاده شود این نوع محبوبیت مفید است و ما از آن حمایت می كنیم ولی اگر فردی از محبوبیت در راه اخاذی و... سوء استفاده كند، محبوبیت به درد نمی خورد. ( جهان پهلوان تختی از محبوبیت خود به نفع زلزله زده گان بوئین زهرا جهت كمك و یاری مردم به آنان استفاده كرد.)

تبیان:  آیا آقای پروین به پرسپولیس برمی گردند؟

این نكته را عرض كنم كه هیچ مانعی برای بازگشت آقای پروین به پرسپولیس وجود ندارد . هیئت مدیره و مدیرعامل تیم همگی خواهان بازگشت پروین هستند. و این خود پروین است كه مایل نیست به پرسپولیس در سمت مدیر فنی بازگردد. باز هم تاكید می كنم كه میزان علاقه مندی هیئت مدیره و مدیرعامل پرسپولیس نسبت به بازگشت آقای پروین به پرسپولیس بسیار زیاد است.

تبیان: نظرتان را در مورد نتایج استقلال و كادر فنی این تیم بیان كنید؟

آقای قلعه نوعی از نظر من انسان موفقی است و اكنون هم ابتدای راه است وباید به او فرصت داد. دربازی با پاس استقلال خیلی خوب بازی كرد در مورد بازی با برق هم به نظر من بدشانسی آوردند و اگر شانس داشتند می توانستند پیروز میدان باشند. قلعه نوعی پتانسیل لازم برای مربیگری را داراست . همچنین درزمینه مربیگری با استعداد است و قطعاً درآینده موفق می شود.

تبیان:  به نظر شما مربی داخلی برای تیم ملی ایران مؤثراست یا خارجی؟

هر كدام یك ویژگی دارند. اگر مربی خارجی كه ما استخدام می كنیم بتواند علم روز فوتبال را به فوتبال ما تزریق كند ، مفید است  و مربیان داخلی هم به علت تعصب و عرق ملی شان می توانند مفید باشند.

تبیان:  از دیدگاه شما باید چه كار كرد تا ورزشكاران از ناهنجاریهای اجتماعی به دور باشند و به مشكلاتی چون فساد اخلاقی دچار نشوند؟

اكثر باشگاهها اكنون در تمامی زمینه ها سرمایه گذاری می كنند. آنها باید این را بپذیرند كه ورزش یك مقوله فرهنگی است و ملزم هستند تا در امور فرهنگی هم سرمایه گذاری و برنامه ریزیهای لازم را صورت دهند. چنان كه در نام هر باشگاه عبارت فرهنگی- ورزشی دیده می شود. اگر باشگاهها این كارها را به صورت سازماندهی شده انجام دهند، می توان امیدوار بود كه ورزشكاران ما ازفساد اخلاقی دورخواهند بود. در غیر این صورت می توانیم هرگونه ناهنجاری را شاهد باشیم.

تبیان:  برای سالم سازی استادیومها، برخورد فیزیكی را موثر می دانید؟

خیر، در وهله اول برخورد فیزیكی راه حل مناسبی نیست ولی در صورت نیاز و در مورد كسانی كه هشدارها را جدی نمی گیرند و همیشه آشوب ایجاد می كنند این امر لازم است .

تبیان: ابزار و طریقه كنترل شما و همكارانتان در بازیهای مهم و حساس چیست؟

دونوع است، یكی سخت افزاری و دیگر نرم افزاری.

عوامل سخت افزاری شامل نیروی انتظامی كه بر پا كننده نظم و امنیت استادیومهاست، دوربین های مداربسته كه در استادیومها تعبیه شده و دیگر افراد انتظام دهنده می باشد .

عوامل نرم افزاری هم شامل كمك مردم و كانون هواداران است.

تبیان:كنترل بازی استقلال- پرسپولیس كه با توجه به حضورصد هزار تماشاچی و تبلیغات سوء رسانه های بیگانه حساس شده بود چگونه برنامه ریزی و عمل كردید؟

در درجه اول باید از زحمات نیروی محترم انتظامی تشكر كنم كه واقعاً آرامش استادیوم را در آن بازی فراهم كردند. سردار رجب زاده ، سردار طلایی تلاشهای بسیاری كردند تا مردم به راحتی بازی را نظاره كنند. ولی در مورد اقدامات ما ، باید عرض كنم كه برای شاد نگاه داشتن فضای استادیوم از گروه موسیقی استفاده كردیم. خود مردم هم خیلی كمك كردند . مطبوعات ورزشی چند روز قبل از مسابقه خیلی تلاش كردند تا فضا را آماده كنند. یك فضای ورزشی می توانست آرامش را به همراه داشته باشد كه مطبوعات در ایجاد این فضا واقعاً زحمت كشیدند. بازی استقلال- پرسپولیس با توجه به تبلیغات دشمن در كمال آرامش برگزار شد و به نظر من كنترل این بازی یك كار ملی و عمومی بود. زیرا همه سازمانها و مردم دست به دست هم دادند تا این دیدار به بهترین نحو ممكن برگزار شود كه این چنین شد . تمامی رسانه های بیگانه، ضد انقلاب و غربیها با تبلیغات خود قصد داشتند این بازی را به حاشیه ببرند ولی به لطف خدا و زحمات نیروهای انتظامی و مردم انقلابی هیچگونه خللی در روند دیدار انجام نشد و بازی از نظر فنی و حاشیه ای به بهترین نحو ممكن به پایان رسید.

تبیان : نظر شما در مورد ورزش بانوان چیست؟

اینك بانوان ما عقاید و شرایط خودشان را در جهان جا انداخته اند . به نظر من، ورزش در میان بانوان كشور به خوبی گسترش یافته است. در مجامع بین المللی هم شرایط خود را به كرسی نشانده ایم . در مسابقات كاراته ما می توانیم با رعایت حجاب كامل شركت كنیم در صورتی كه كشورهای مسلمان دیگر نتوانستند مجوز حضور در مسابقات را با حجاب اسلامی دریافت كنند. این نشان از پذیرفتن عقاید و شرایط بانوان ما توسط مجامع بین المللی است و این خود یك امتیاز بزرگ و مثبت است و رسیدن به موفقیتهای بیشتر در این زمینه، نیازمند زمان كافی و سرمایه گذاریهای اصولی و برنامه ریزیهای دقیق است.

تبیان: نظر خودتان را در مورد سایت تبیان بیان كنید ؟

از اینكه اكنون درخدمتتان هستم خوشحالم زیرا سایت تبیان یك سایت ارزشی، قرآنی و فرهنگی است كه عده ای حزب الهی واقعی جمع شده اند و یك كار زیبایی انجام می دهند كه اجر آخرتی به همراه دارد. با این كه سایت تبیان حدود 15 ماه است كه فعالیت می كند ولی جذب 20 هزار عضو ثابت و افزایش روز افزون این تعداد، نشان از موفقیت این سایت دارد. با توجه به اینكه گفته می شود روز به روز جوانان ما به سمت فساد اخلاقی كشیده می شوند این استقبال جوانان از تبیان كم نظیر است. تبیان كه ماهیت یك سایت اسلامی و فرهنگی دارد ، با جاذبه هایی كه ایجاد كرده به خوبی توانسته است با خانواده ها ارتباط برقرار كند. حركتی كه تبیان مبنی بر گسترش فرهنگ قرآنی در میان جوانان انجام داده ، اقدامی است هم آخرتی و هم دنیوی كه امیدوارم این اقدامات ادامه یابد.

به نظر من یكی از زیباترین، موفقترین و باوقارترین سایتهای موجود، سایت تبیان است.

تبیان: از این كه در این مصاحبه شركت نمودید تشكر می كنیم . در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمائید.

از بخش ورزشی تبیان كه در راه اعتلای فرهنگ  ورزشی تلاش می كند، تشكر می كنم . همچنین امیدوارم درآینده شاهد موفقیتهای بیش از پیش ورزشكاران كشورمان در میادین بین المللی باشیم.