تبیان، دستیار زندگی
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: نگرانی ها در مورد اعزام حجاج ایرانی به مراسم حج امسال به اندازه ای نیست که نیاز به توقف عملیات حج احساس شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پژمان‌فر: برای حوادث غیرمترقبه در حج تدبیر شود

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: نگرانی‌ها در مورد اعزام حجاج ایرانی به مراسم حج امسال به اندازه‌ای نیست که نیاز به توقف عملیات حج احساس شود.

بخش سیاست تبیان

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا؛‌ حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر اظهار داشت: پس از بحث‌هایی که در شورای عالی امنیت ملی مطرح شد و بعد از دعوتنامه وزارت حج عربستان به کشور ما برای دعوت از حجاج ایرانی جهت شرکت در مراسم حج امسال پس از یکسال وقفه نهایتا با توجه به اهمیت حج تصمیم گرفته شد که عملیات حج آغاز شود و تا زمانی که نگرانی نسبت به حضور حجاج ایرانی احراز نشده، تداوم یابد.

وی افزود: بر همین اساس سازمان حج اقدامات خود را آغاز کرد و چندین جلسه با متولیان حج عربستان برگزار شد. با توجه به اینکه در حال حاضر پیگیری مسائل کنسولی به صورت مستقیم بین دو کشور انجام نمی‌شود و ایران از طریق کشور ثالث پیگیر حقوق خود است، پیش بینی شد که سازمان حج اقداماتی را در این زمینه انجام دهد. همچنین مطالباتی از سوی ایران وجود داشت که پس از مذاکرات بین دو کشور مقرر شد تعهداتی از سوی ایران و عربستان پیش‌بینی شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره به مقدمات اعزام حجاج ایرانی به عربستان یادآور شد: در حال حاضر اعزام‌ها آغاز شده و اگرچه نگرانی‌هایی از سوی مسئولین در مورد اعزام‌ها وجود دارد اما این نگرانی‌ها به اندازه‌ای نیست که نیاز به توقف عملیات حج احساس شود، بلکه این نگرانی‌ها باید منجر به مراقبت‌ها و تدابیر بهتری در اجرای عملیات حج باشد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، ادامه داد: با توجه به گزارش‌هایی که تاکنون ارائه شده ما با دقت و حساسیت موضوع حج را دنبال می‌کنیم و گزارش‌های به روزی را دریافت و آنها را پیگیری می‌کنیم تا ان‌شاء‌الله حج امسال بدون مشکل برای زائران ایرانی به اتمام برسد. اگر هم مساله‌ای پیش بیاید، از سوی مسئولین سازمان حج آن را پیگیری خواهیم کرد و پاسخ‌های لازم را دریافت می‌کنیم.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، ادامه داد: با توجه به گزارش‌هایی که تاکنون ارائه شده ما با دقت و حساسیت موضوع حج را دنبال می‌کنیم و گزارش‌های به روزی را دریافت و آنها را پیگیری می‌کنیم تا ان‌شاء‌الله حج امسال بدون مشکل برای زائران ایرانی به اتمام برسد. اگر هم مساله‌ای پیش بیاید، از سوی مسئولین سازمان حج آن را پیگیری خواهیم کرد و پاسخ‌های لازم را دریافت می‌کنیم.

پژمان‌فر خاطرنشان کرد: طبیعی است با توجه به فاجعه دو سال گذشته در منا برای حجاج ایرانی نگرانی‌هایی در خصوص وضعیت حجاج وجود دارد، اما از یک طرف این نگرانی‌ها نباید منجر به تعطیلی مراسم حج شود و از طرف دیگر اگر خطر جدی وجود داشت نباید اجازه دهیم زائرین به مسیری بروند که ممکن است برای آنها مخاطره آمیز باشد،‌ بلکه باید مراقبت‌ها را بیشتر کنیم تا بتوانیم حج موفقی داشته باشیم.

وی با اشاره به سابقه حضور متعدد خود در مراسم حج اظهار کرد: با توجه به جمعیت زیادی که به شکل رسمی و غیر رسمی در ایام حج وارد عربستان می‌شوند، طبیعتا سختی هایی برای زائرین وجود دارد و ممکن است حوادثی از قبیل ازدحام جمعیت، خستگی و غیره پیش بیاید. حداقل ۳ میلیون نفر علاوه بر اتباع عربستان و زائرین غیر رسمی در مراسم حج حضور دارند و ممکن است برخی امکانات به راحتی برای همه حجاج تامین نشود. ضمن اینکه از نظر آب و هوایی ممکن است سختی‌هایی برای حجاج وجود داشته باشد، اما یک فلسفه حج درک حال فقرا از سوی اغنیاست و شاید با توجه به این موضوع بتوان بسیاری از مشکلات را پشت سر گذاشت.

پژمان‌فر ادامه داد: در عین حال باید برای حوادث غیر مترقبه نیز تدبیر شود که طبق گزارش‌های دریافتی تدابیری از سوی مسئولان حج و زیارت انجام شده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس اضافه کرد: با توجه به جو روانی که نسبت به عدم اعزام حجاج ایرانی ایجاد شد و جو سیاسی که برای به تعطیلی کشاندن حج وجود داشت، باید از مسئولین سازمان حج و زیارت قدردانی کرد که ایستادگی کردند و بار مسئولیت را به دوش گرفتند و از مردم هم می‌خواهم در مراسم امسال نهایت همکاری و همراهی را با عوامل حج و زیارت داشته باشند تا بهانه‌ای برای هتک حرمت زائرین به دست بدخواهان نیفتد.

وی در پایان با بیان اینکه هر ساعت حضور حجاج در مکه بیش از ۵۰ هزار تومان هزینه مادی به دنبال داشته، از زائرین ایرانی درخواست کرد برای حضور در نمازهای جماعت در مسجدالحرام و مسجدالنبی اهتمام داشته باشند و از گذراندن وقت خود در بازارها برای خرید اجناس بنجل چینی پرهیز کنند.

منبع: ایسنا