تبیان، دستیار زندگی
با وخامت حال عمومی پادشاه عربستان و احتمال وقوع کودتا از سوی ولیعهد سابق عربستان، وی در کاخ خود حبس شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودتا در عربستان سعودی

با وخامت حال عمومی پادشاه عربستان و احتمال وقوع کودتا از سوی ولیعهد سابق عربستان، وی در کاخ خود حبس شد.

آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان
کودتا در عربستان سعودی

ولیعهد سابق عربستان در کاخ خود واقع در شهر جده زندانی شد. این خبری است که امروز صبح توسط روزنامه "نیویورک تامیز" (The New York Times) منتشر و نه تنها فضای جامعه عربستان که جامعه‌ی بین المللی را ملتهب ساخته است.

"محمد بن نایف بن عبد العزیز آل سعود‎" ولیعهد و وزیر کشور سابق عربستان سعودی، چندی پیش با حکم رسمی پادشاه عربستان ازولیعهدی و کلیه‌ی مناصب سلطنتی عزل و از قدرت کنار گذاشته شد و بجای وی "محمد بن سلمان" در شرایطی خاص (وخامت حال سلمان بن عبدالعزیز آل سعود) ولیعهد عربستان سعودی شد.

احتمال کودتا در عربستان سعودی

چند روزی از انتشار این خبر جنجالی نگذشته بود که خبر حبس ولیعهد سابق عربستان منتشر و با گمانه‌زنی‌ها و واکنش‌های متفاوتی همراه شد.

باید دلایل کافی و قانونی برای حبس ولیعهد سابق ارائه شود زیرا ما پیش از این نیز شاهد جلوگیری‌های گسترده از آزادی بیان در عربستان بوده‌ایم.

عده‌ای علت حبس وی در کاخش را گمانه‌زنی‌های متعددی از جمله احتمال کودتا و شورش به علت کنار گذاشتن از قدرت دانسته‌اند.

بنا بر اخبار و گزارشات ؛ "محمد بن نایف" درست چند ساعت پس از وخامت حال پادشاه عربستان انجام گرفت و کاخ وی تحت کنترل‌های شدید امنیتی قرار گرفت.

واکنش دیده‌بان حقوق بشر‌ به حبس "محمد بن نایف"

پایگاه "یومن رایتس واچ" (سازمان دیده‌بان حقوق بشر) ، خواستار رسیدگی هرچه سریعتر در این باره شد و نامه‌ای با این مضمون برای مقامات عربستان ارسال کرد: باید دلایل کافی و قانونی برای حبس ولیعهد سابق ارائه شود زیرا ما پیش از این نیز شاهد جلوگیری‌های گسترده از آزادی بیان در عربستان بوده‌ایم، نه مقامات و نه مردم عربستان اجازه ندارند آزادانه عقاید خود را بیان کنند و این با قوانین و اصول حقوق بشر جهانی در تضاد است و باید به آن رسیدگی شده و از سران این کشور خواست که به سیاست خودسرانه خود در رفتار با مسئولان حکومتی پایان دهند.

این پایگاه ضمن ابراز نگرانی از چنین رخدادهای در فضای کنونی عربستان با شرایطی خاص و حساس، خواستار تغییرات گسترده در سیاست‌های این کشور شد.

سیاست های جاری در عربستان و اتفاقات جدید نشان از اختناق شدید و همچنین اختلافات سیاسی بین مقامات این کشور دارد که احتمال متزلزل شدن پایه های این جکومت را دارد.

اکنون باید منتظر واکنش مقامات عربستان سعودی باشیم که در برابر نامه سازمان دیده‌بان حقوق بشر چه پاسخی خواهند داشت. آیا "محمد بن نایف" از حصر آزاد می شود؟