تبیان، دستیار زندگی
تحلیف حکم ریاست جمهوری پس از مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه انجام می گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطای رسانه‌ای واژگان تنفیذ و تحلیف

تحلیف حکم ریاست جمهوری پس از مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه انجام می‌گردد.

بخش سیاست تبیان

تحلیف ریاست جمهوری

در میان عموم مردم فرقی بین واژگان "تنفیذ" و "تحلیف" نیست و این دو حالت مترادف دارند. البته این موضوع تنها محدود به مردم نیست بلکه گاها مشاهده می‌شود که اهالی رسانه نیز چنین خطایی را دارند به طوری که در آستانه‌ی مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری برخی خبرگزاری و پایگاه‌های اطلاع رسانی، تیتری با مضمون مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری زدند. برخی از این قبیل رسانه‌ها عبارتند از: خبرگزاری ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی سحر، پایگاه اطلاع رسانی فرارو، خبرآنلاین، پایگاه خبری آفتاب، خبرگزاری صدا و سیما.

این روند در حالی که دو واژه مذکور کاملاً متفاوت و معانی مختلفی دارند. "تنفیذ" به معنای امضا و حق دادن و "تحلیف" به معنای سوگند یاد کردن است. حائز اهمیت آن که این دو مراسم در فاصله‌ای چند روزه از هم برگزار می‌شوند.

مراسم تحلیف پس از تنفیذ انجام می‌شود

تنفیذ حکم ریاست جمهوری پیش از مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، پس از انتخاب مردم از جمله وظایف و اختیارات رهبر ایران است. تنفیذ حکم رئیس جمهور ایران به وسیله ولایت فقیه، از اختیارات او در قانون اساسی است و هرگز جنبه تشریفاتی و صوری ندارد؛ یعنی، قانوناً"، تا زمانی که ولایت فقیه حکم رئیس‌جمهور منتخب را تنفیذ نکند، وی ریاستی بر قوه مجریه ندارد.

تحلیف حکم ریاست جمهوری پس از مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه انجام می‌گردد. در این مراسم که در مجلس شورای اسلامی انجام می‌گردد، رئیس جمهور منتخب بر طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند. تاکنون ۱۱ دوره مراسم تحلیف روسای جمهور منتخب برگزار شده است.

رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف، طبق آئین‌نامه دو هفته زمان دارد تا نسبت به معرفی کابینه و برنامه وزرا به مجلس شورای اسلامی اقدام کند که پس از اعلام وصول در مجلس، به مدت یک هفته وزرا و برنامه‌هایشان در دست ارزیابی قرار خواهند گرفت.