تبیان، دستیار زندگی
ود مبارزات ضد استعماری روحانیت سر آغاز جنبش بزرگ ضد استعماری و ضد استبدادی مردم ایران بود . به گزارش خبرنگار مهر‏، محمد جواد صاحبی رئیس انجمن ادیان مذاهب حوزه علمیه قم در همایش پژوهشی جریانهای فکری مشروطیت افزود: زمینه ه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رئیس انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم: مبارزات روحانیت سرآغاز جنبش ضد استعماری ایران بود


مبارزات ضد استعماری روحانیت سر آغاز جنبش بزرگ ضد استعماری و ضد استبدادی مردم ایران بود .
به گزارش خبرنگار مهر‏، محمد جواد صاحبی رئیس انجمن ادیان مذاهب حوزه علمیه قم در همایش پژوهشی جریانهای فکری مشروطیت افزود: زمینه های مشروطیت، نخست بر بستر اندیشه های ملی و دینی حاصل از رویاروی قوای مهاجم روسیه تزاری با نیروهای میهنی و مذهبی ایران اسلامی پدید آمد.

وی اظهار داشت: آشنایی با رویه صنعتی تمدن غرب و به ویژه تکنولوژی نظامی، نخبگان این سرزمین را نسبت به واقعیت تلخ عقب افتادگی شرق از قافله تمدن به تأمل واداشت. این تأمل و تأسف در گفتار فرمانده جنگ، نایب السلطنه عباس میرزای قاجار به ژوبر فرانسوی آشکار است.

رئیس انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم تأکید کرد: طبیعی بود که مقابله با اسلحه های جدید، تهیه و آموزش سلاح های مشابه را گریز ناپذیر می کرد و این واقیت نهادهای آموزشی نو، اعزام دانشجو به خارج، دعوت از استادان خارجی به میهن و دیپلماسی جدید را به دنبال داشت و بی تردید بسیج نیروهای مردمی را نیز ضروری کرد. البته در جذب توده ها نهاد سنتی روحانیت بیش از دیگران کارایی داشت.

صاحبی یادآور شد: مشروطه در حقیقت واکنشی ملی و دینی در برابر ظلم، استبداد، خودکامگی و عقب ماندگی بود که به صورت وفاق بین الاذهانی پس از یک حادثه کوچک رخ داد. تمامی مردم ایران نسبت به مسائلی حساس شده بودند اما جرأت اظهار نظر نداشتند.

رئیس دبیرخانه دین پژوهان کشور افزود: نهضت مشروطیت به پیشوایی روحانیت در سه بخش مؤثر بود. نخست علمای نجف که با اعلامیه ها مردم را تکلیف و مشروطیت را حمایت می کردند، دوم علمای تهران و در نهایت وعاظ پایتخت به سایر بلاد این کشور نیز گسترش یافت و در پی آن مجاهدت های علمی و عملی در جهت تبیین و همسازگاری مشروطیت با ارزش های ملی و دینی به خلق میراث فکری و فرهنگی و آثار جاودانه ای انجامید.

رئیس انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: در کنار این حرکت و نهضت علمی و عملی که از درون سنت ملی و مذهبی ما برخاست و درخت تناور و پربرگ و باری را به پا داشت علف های هرزی نیز روئید که بعضا از سوی مهاجران ایرانی و مقیم قفقاز و سفارتخانه های خارجی آبیاری می شد.