تبیان، دستیار زندگی
بالاخره ایران از گاز وارداتی ترکمنستان کاملاً بی نیاز شد و اکنون با فراغ بال می تواند در خصوص روابط خود با این کشور تصمیم بگیرد. این بی نیازی از ناز عشق آباد، با خط لوله ای که از دل رشته کوه البرز عبور می کند و گاز را از دامغان به ساری و نکا می رساند، ان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران از واردات گاز ترکمنستان بی‌نیاز شد

بالاخره ایران از گاز وارداتی ترکمنستان کاملاً بی‌نیاز شد و اکنون با فراغ بال می‌تواند در خصوص روابط خود با این کشور تصمیم بگیرد. این بی‌نیازی از ناز عشق آباد، با خط لوله‌ای که از دل رشته کوه البرز عبور می‌کند و گاز را از دامغان به ساری و نکا می‌رساند، انجام شد. بواسطه این خط لوله دیگر زمستان امسال از بابت تأمین گاز شهرهای شمالی جای نگرانی نیست.

بخش اقتصاد تبیان
خط لوله

خط لوله دامغان-ساری-نکا روزگذشته، با حضور وزیر نفت به بهره‌برداری رسید. این خط لوله به طول 170 کیلومتر با قطر 42 اینچ قرار است که روزانه 35 تا 40 میلیون متر مکعب گاز را به شهرهای شمالی کشور برساند. هدف از اجرای این طرح تقویت، پایدارسازی و انعطاف‌پذیری سیستم انتقال گاز شمال کشور و مدیریت گاز مورد نیاز بخشهای مختلف استان مازندران و استان‌های همجوار است. این خط انتقال از مدت‌ها پیش در برنامه اجرایی این شرکت قرار گرفته و از سال ۹۴ با اهتمام ویژه دولت و وزارت نفت و شخص وزیر، شتاب بیشتری به خود گرفت و روز گذشته زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری رسید. معاون وزیر نفت در امور گاز می‌گوید که «با بهره‌برداری از این خط انتقال گاز، وابستگی کشور به واردات گاز کمتر شده و رابطه ما با کشور همسایه فقط به یک رابطه تجاری تبدیل می‌شود».

پیش از این بخشی از گاز مصرفی شهرهای شمالی کشور از طریق واردات گاز ترکمنستان انجام می‌شد. اما زیاده خواهی‌های ترکمنستان باعث شد که در سردترین روزهای سال گذشته شیر گاز را به روی ایران ببندد تا با فشارآوردن در زمستان، ایران را ناچار به پذیرفتن شرایط خود کند که البته ایران نه تنها شرط عشق آباد را نپذیرفت بلکه با مدیریت و بهره‌گیری حداکثری از گاز تولیدی منطقه خانگیران و همدلی مردم زمستان سال گذشته را بدون قطع گاز سپری کرد. اکنون با بهره‌برداری از این خط لوله هیچ دغدغه‌ای از این بابت وجود ندارد. از این‌رو خط انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری- نکا پیام‌آور پایداری گاز و افزایش تاب‌آوری شبکه گاز استان‌های شمالی کشور و مدیریت تأمین گاز است. حمیدرضا عراقی ایجاد آرامش کامل در مردم مازندران را که از سال ۸۶ به بعد، همیشه دغدغه قطع گاز داشتند از مهم‌ترین دستاوردهای افتتاح این خط انتقال می‌داند و می‌گوید: مردم مازندران به محض کاهش دما در فصول سرد سال، نگران قطعی گاز می‌شدند که خوشبختانه با افتتاح این طرح، دیگر مردم مازندران، گلستان و گیلان هیچ‌گونه کمبود گازی در ارتباط با سرما و گرما نخواهند داشت؛ اگرچه این بدان معنا نیست که صرفه‌جویی لازم را نداشته باشند.

تقویت گازرسانی به نیروگاه نکا از دیگر اهداف این طرح ملی است. مسیر این خط انتقال گاز از حوالی قوشه دامغان به‌صورت انشعاب از کیلومتر 250 خط انتقال گاز 48 اینچ دوم شمال- شمال شرق آغاز و از شهرهای کیاسر، ساری و نکا، عبور می‌کند. خط لوله گاز دامغان به نکا یک خط انتقال استراتژیک بوده که با بهره‌برداری از آن می‌توان استمرار و پایداری گاز مازندران در همه فصول سال بویژه در زمستان را که مردم مازندران نگرانی افت فشار گاز دارند، برطرف کرد. این خط لوله با ارزش هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از سوی پیمانکاران و مشاوران داخلی به ثمر نشست. ناگفته نماند که ایران از ترکمنستان به خاطر قطع گاز و عدم اجرای تعهدش از شب سال نو میلادی 2017 تاکنون مطابق با قرارداد شکایت کرده است و داوری این پرونده در جریان است. اکنون با بهره‌برداری از این خط استراتژیک ایران می‌تواند با اطمینان خاطر بیشتری دعاوی را دنبال و عشق آباد را محکوم به پرداخت غرامت کند.


منبع : روزنامه ایران