تبیان، دستیار زندگی
یکی از اتهاماتی که طی حدود ۲ ماه تنش در حوزه خلیج فارس از سوی کشورهای جبهه عربستان علیه قطر مطرح شد میزبانی از دفتر طالبان در دوحه بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقابت اعراب بر سر میزبانی طالبان

یکی از اتهاماتی که طی حدود ۲ ماه تنش در حوزه خلیج‌فارس از سوی کشورهای جبهه عربستان علیه قطر مطرح شد میزبانی از دفتر طالبان در دوحه بوده است.

بخش سیاست تبیان
طالبان

به گزارش تبیان به نقل از همشهری، اكنون اما افشای ایمیل‌هایی نشان می‌دهد كه رقابت سختی میان كشورهای عربی بر سر طالبان در جریان بوده است. به گزارش نیویورك‌تایمز، امارات به‌صورت ویژه تلاش گسترده‌ای داشته تا با لابی با مقام‌های واشنگتن موافقت دولت آمریكا برای استقرار دفتر طالبان در ابوظبی را جلب كند. این جزئیات از ایمیل‌های افشا شده یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشنگتن به دست آمده است. در یكی از ایمیل‌ها در سال ۲۰۱۱ آمده است كه عبدالله بن‌زاید، وزیر امور خارجه امارات در تماسی تلفنی به‌شدت سفیر این كشور در آمریكا را به‌خاطر تصمیم واشنگتن برای استقرار دفتر طالبان در دوحه سرزنش كرده است.

در ایمیل دیگری در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۲ به جفری فلتمن، معاون وقت وزیر امور خارجه آمریكا مقام‌های امارات به‌شدت از ترجیح دادن دوحه در مقابل ابوظبی از سوی آمریكا ابراز نارضایتی كرده‌اند.عربستان به همراه امارات، مصر و بحرین از حدود 2‌ماه پیش روابط خود را با قطر قطع كرده و مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خود را به روی این كشور بسته‌اند. این كشورها قطر را به حمایت از تروریسم متهم كرده‌اند و یكی از دلایل همیشگی آنها در این رابطه وجود دفتر طالبان در دوحه بوده است. مقام‌های قطر اما بارها اعلام كرده‌اند كه تاسیس دفتر طالبان از سال ۲۰۱۳ در دوحه بخشی از طرح آمریكا برای صلح در افغانستان بوده است.

ایمیل‌های مقام‌های امارات توسط یك گروه هكر موسوم به GlobaLeaks منتشر شده است. این گروه به نیوزویك گفته‌اند كه ایمیل‌ها توطئه‌ای بزرگ علیه قطر را ثابت می‌كند.

تقدیر طالبان

عربستان به همراه امارات، مصر و بحرین از حدود 2‌ماه پیش روابط خود را با قطر قطع كرده و مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خود را به روی این كشور بسته‌اند. این كشورها قطر را به حمایت از تروریسم متهم كرده‌اند و یكی از دلایل همیشگی آنها در این رابطه وجود دفتر طالبان در دوحه بوده است

یك مقام ارشد طالبان به‌دنبال گزارش نیویورك‌تایمز روز گذشته از تلاش‌های قطر برای به سرانجام رسیدن مذاكرات صلح در افغانستان تقدیر كرد. این مقام طالبان در گفت‌وگو با الجزیره گفته است كه دوحه نقش بسیار مهمی در مذاكرات صلح افغانستان ایفا كرده و استقرار دفتر این گروه در قطر فرصت بسیار خوبی برای این گروه برای ارتباط با دیپلمات‌های افغانستان، روزنامه‌نگاران و تحلیلگران فراهم كرده است.

این مقام طالبان كه نامش فاش نشده گفت: ما كنفرانس‌ها و نشست‌های صلح بسیاری را برای بحث درباره مسائل افغانستان در دوحه با كمك مقام‌های قطر داشته‌ایم. نشست‌ها و كنفرانس‌های مذكور رسمی نبوده‌اند اما با شركت مقام‌های افغانستان، پاكستان، چین و آمریكا نقش مهمی برای ترسیم نقشه راه آینده افغانستان داشته‌اند.

شكایت قطر به سازمان تجارت جهانی

با گذشت حدود 2ماه از آغاز تحریم‌های تجاری و سیاسی جبهه عربستان علیه قطر، این كشور با تسلیم شكایتی به سازمان تجارت جهانی، 3كشور حوزه خلیج‌فارس را متهم كرده است كه تعهدات خود در زمینه حمایت و ترویج تجارت آزاد را نقض كرده‌اند و خواستار به جریان افتادن روند اقدام در این زمینه شده است. سخنگوی علی الولید آل ثانی، مدیر دفتر روابط قطر با سازمان تجارت جهانی، گفته است كه این دفتر با تسلیم درخواست مشورت با 3كشور تحریم‌كننده، نخستین گام را در راه طرح اختلاف تجاری با آنها در سازمان تجارت جهانی برداشته است. طبق مقررات این سازمان، كشورهای طرف شكایت باید ظرف 60روز به شكایت پاسخ دهند، در غیراین صورت، رسیدگی به شكایت به جریان می‌افتد.

درصورت محكومیت، كشورهایی كه تعهدات خود به‌عنوان اعضای سازمان تجارت جهانی را نقض كرده‌اند با اقدامات متقابل سازمان تجارت جهانی مواجه می‌شوند. قطر و كشورهای تحریم‌كننده از اعضای سازمان تجارت جهانی هستند كه با هدف لغو و كاهش موانع تجارت آزاد تشكیل شده است. كشورهایی كه به عضویت این سازمان پذیرفته می‌شوند برای اجرای اهداف سازمان عملا وارد توافقی دوجانبه با اعضای دیگر می‌شوند و سازمان را مرجع رسیدگی به اختلافات تجاری خود قرار می‌دهند.

آخرین تحولات بحران قطر

وزیر دفاع قطر با تأكید بر اینكه گفت‌وگو تنها راه‌حل بحران فعلی منطقه خلیج‌فارس است، اظهارات سفیر امارات در آمریكا را كه تشكیل دولت‌های سكولار را خواستارشده بود، نشان‌دهنده حقیقت اقدامات علیه قطر دانست.

وزیر خارجه قطر در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با همتایان آمریكایی، انگلیسی و فرانسوی خود به بررسی تحولات بحران منطقه خلیج‌فارس پرداخت.

رؤسای سازمان اطلاعات كشورهای تحریم‌كننده قطر به نشست خود در منامه پایتخت بحرین پایان دادند.

منبع : همشهری